日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC572/IC572IC572 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
質的調査 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
・Learning a series of processes ranging from planning of qualitative research, to implementation, data analysis, and production of reports.
・In particular, interview techniques, document analysis (utilization of existing materials), and observation methods are acquired.
[Social Researcher]
This subject is equivalent to Social Researcher Certification Course G. Check course requirements carefully for the enrollment conditions. Note, it is preferred for students to have taken Course F “Qualitative Research Method" or to take simultaneously.
The class is based on the general theme of "Multiple problems in the modern community", with specific research themes to be decided through discussion with students. In addition, students will learn the process of theme related study, from setting the research topic and designing surveys, to conducting research surveys, managing and analyzing data and producing reports. Specifically, we will proceed according to the following schedule.
Spring semester: Orientation, deciding research themes, pre-study, setting survey topics, and design of surveys.
Summer vacation: Conducting preliminary survey
Fall semester: Conduct surveys, organize and analyze data, and prepare reports.
1 | イントロダクション |
2 | 質的調査に関する講義(1) |
3 | 質的調査に関する講義(2) |
4 | 先行研究レビュー(1) |
5 | 先行研究レビュー(2) |
6 | 先行研究レビュー(3) |
7 | 方法論の設定(1) |
8 | 方法論の設定(2) |
9 | 方法論の設定(3) |
10 | フィールドノートを書く(1) |
11 | フィールドノートを書く(2) |
12 | フィールドノートを書く(3) |
13 | 調査計画の立案(1) |
14 | 調査計画の立案(2) |
15 | 中間報告(1) |
16 | 調査データの整理(1) |
17 | 調査データの整理(2) |
18 | 調査データの整理(3) |
19 | 調査データの整理(4) |
20 | 調査データの分析(1) |
21 | 調査データの分析(2) |
22 | 調査データの分析(3) |
23 | 中間報告(2) |
24 | モノグラフを書く(1) |
25 | モノグラフを書く(2) |
26 | モノグラフを書く(3) |
27 | 最終報告 |
28 | まとめとレポート提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業外に、調査テーマに関する先行研究レビューを、夏休み中または学期中に調査をする。授業時間外でグループの打ち合わせなどが必要となる場合がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への実質的な参加(30%) 中間報告(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには、3分の2以上の出席を必要とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、授業では配付資料を使用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤郁哉 | フィールドワーク──書を持って街へ出よう 増訂版 | 新曜社 | 2006 | 9784788510302 |
2 | 佐藤郁哉 | 社会調査の考え方 上・下 | 東京大学出版会 | 2015 | 9784130520263 |
3 | 岸政彦・他 | 質的社会調査の方法 | 有斐閣 | 2016 | 9784641150379 |
演習形式であるため、毎回の出席はもちろんのこと、授業やグループワークへの積極的な参加が求められる。
受講生の要望や関心、調査の進捗状況に応じて、受講生と相談の上で授業内容を変更することがある。
・質的調査の立案、実施、データ分析、報告書の作成に至るまでの、一連のプロセスを習得する。
・とりわけインタビュー、ドキュメント分析(既存資料の活用)、観察法の手法に習熟する。
【社会調査士】
本科目は社会調査士G科目である。履修条件については履修要項をご確認することを奨励する。F科目「質的リサーチ」を履修済であるか同時履修することが望ましい。
・Learning a series of processes ranging from planning of qualitative research, to implementation, data analysis, and production of reports.
・In particular, interview techniques, document analysis (utilization of existing materials), and observation methods are acquired.
[Social Researcher]
This subject is equivalent to Social Researcher Certification Course G. Check course requirements carefully for the enrollment conditions. Note, it is preferred for students to have taken Course F “Qualitative Research Method" or to take simultaneously.
授業は「現代コミュニティの複合的問題」という大枠のテーマのもと、履修者とのディスカッションを通して具体的な調査テーマを決定する。その上で、テーマに関する学習、調査課題の設定、調査の企画、 調査の実施、データの整理・分析、報告書の作成というプロセスを学ぶ。具体的には以下のスケジュールで進める。
春学期:オリエンテーション、先行研究レビューにより、調査テーマ・研究方法の決定、調査課題の設定、調査の企画
夏休み:事前調査の実施
秋学期:調査の実施、データの整理・分析、報告書の作成
The class is based on the general theme of "Multiple problems in the modern community", with specific research themes to be decided through discussion with students. In addition, students will learn the process of theme related study, from setting the research topic and designing surveys, to conducting research surveys, managing and analyzing data and producing reports. Specifically, we will proceed according to the following schedule.
Spring semester: Orientation, deciding research themes, pre-study, setting survey topics, and design of surveys.
Summer vacation: Conducting preliminary survey
Fall semester: Conduct surveys, organize and analyze data, and prepare reports.
1 | イントロダクション |
2 | 質的調査に関する講義(1) |
3 | 質的調査に関する講義(2) |
4 | 先行研究レビュー(1) |
5 | 先行研究レビュー(2) |
6 | 先行研究レビュー(3) |
7 | 方法論の設定(1) |
8 | 方法論の設定(2) |
9 | 方法論の設定(3) |
10 | フィールドノートを書く(1) |
11 | フィールドノートを書く(2) |
12 | フィールドノートを書く(3) |
13 | 調査計画の立案(1) |
14 | 調査計画の立案(2) |
15 | 中間報告(1) |
16 | 調査データの整理(1) |
17 | 調査データの整理(2) |
18 | 調査データの整理(3) |
19 | 調査データの整理(4) |
20 | 調査データの分析(1) |
21 | 調査データの分析(2) |
22 | 調査データの分析(3) |
23 | 中間報告(2) |
24 | モノグラフを書く(1) |
25 | モノグラフを書く(2) |
26 | モノグラフを書く(3) |
27 | 最終報告 |
28 | まとめとレポート提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業外に、調査テーマに関する先行研究レビューを、夏休み中または学期中に調査をする。授業時間外でグループの打ち合わせなどが必要となる場合がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への実質的な参加(30%) 中間報告(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位取得のためには、3分の2以上の出席を必要とする。 |
その他 (Others) | |||||
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特に指定せず、授業では配付資料を使用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 佐藤郁哉 | フィールドワーク──書を持って街へ出よう 増訂版 | 新曜社 | 2006 | 9784788510302 |
2 | 佐藤郁哉 | 社会調査の考え方 上・下 | 東京大学出版会 | 2015 | 9784130520263 |
3 | 岸政彦・他 | 質的社会調査の方法 | 有斐閣 | 2016 | 9784641150379 |
演習形式であるため、毎回の出席はもちろんのこと、授業やグループワークへの積極的な参加が求められる。
受講生の要望や関心、調査の進捗状況に応じて、受講生と相談の上で授業内容を変更することがある。