日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC572
Theme・Subtitle 質的調査
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Full year
DayPeriod・Room Mon.4
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Credits 4
Course Number CMC3020
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

・Learning a series of processes ranging from planning of qualitative research, to implementation, data analysis, and production of reports.
・In particular, interview techniques, document analysis (utilization of existing materials), and observation methods are acquired.

[Social Researcher]
This subject is equivalent to Social Researcher Certification Course G. Check course requirements carefully for the enrollment conditions. Note, it is preferred for students to have taken Course F “Qualitative Research Method" or to take simultaneously.

【Course Contents】

The class is based on the general theme of "Multiple problems in the modern community", with specific research themes to be decided through discussion with students. In addition, students will learn the process of theme related study, from setting the research topic and designing surveys, to conducting research surveys, managing and analyzing data and producing reports. Specifically, we will proceed according to the following schedule.
Spring semester: Orientation, deciding research themes, pre-study, setting survey topics, and design of surveys.
Summer vacation: Conducting preliminary survey
Fall semester: Conduct surveys, organize and analyze data, and prepare reports.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 質的調査に関する講義(1)
3 質的調査に関する講義(2)
4 先行研究レビュー(1)
5 先行研究レビュー(2)
6 先行研究レビュー(3)
7 方法論の設定(1)
8 方法論の設定(2)
9 方法論の設定(3)
10 フィールドノートを書く(1)
11 フィールドノートを書く(2)
12 フィールドノートを書く(3)
13 調査計画の立案(1)
14 調査計画の立案(2)
15 中間報告(1)
16 調査データの整理(1)
17 調査データの整理(2)
18 調査データの整理(3)
19 調査データの整理(4)
20 調査データの分析(1)
21 調査データの分析(2)
22 調査データの分析(3)
23 中間報告(2)
24 モノグラフを書く(1)
25 モノグラフを書く(2)
26 モノグラフを書く(3)
27 最終報告
28 まとめとレポート提出

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業外に、調査テーマに関する先行研究レビューを、夏休み中または学期中に調査をする。授業時間外でグループの打ち合わせなどが必要となる場合がある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への実質的な参加(30%)
中間報告(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
単位取得のためには、3分の2以上の出席を必要とする。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定せず、授業では配付資料を使用する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐藤郁哉 フィールドワーク──書を持って街へ出よう 増訂版 新曜社 2006 9784788510302
2 佐藤郁哉 社会調査の考え方 上・下 東京大学出版会 2015 9784130520263
3 岸政彦・他 質的社会調査の方法 有斐閣 2016 9784641150379

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

演習形式であるため、毎回の出席はもちろんのこと、授業やグループワークへの積極的な参加が求められる。
受講生の要望や関心、調査の進捗状況に応じて、受講生と相談の上で授業内容を変更することがある。

【注意事項 / Notice】