日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC614
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

 Partnerships have attracted attention in recent years while outsourcing public services drastically. The purpose of this lecture is to understand the concept and real situations of partnerships through Japan and the UK case studies based on public administration and political science.

【Course Contents】

 This course aims to deepen students' understanding of the concept of partnership, which has been gaining attention amid the increasing diversification of public service providers and decentralization reforms in recent years. The course will examine the operational realities and challenges of partnerships, drawing on concepts from public administration and political science and focusing on case studies from Japan and the United Kingdom.
 Developed countries, including Japan, have been compelled to restructure their welfare state systems in response to criticism of "government failure" and the need to address massive fiscal deficits. This has led to reforms such as decentralization from the central governments to local governments, opening public service markets to private sectors, and outsourcing public services. While these measures may enhance the autonomy of local governments and expand business opportunities for private enterprises, excessive reliance on such reforms could result in a decline in service quality or give rise to social issues, such as the phenomenon of government-induced working poor.
 At the same time, globalization has led to a proliferation of regional and social challenges that can no longer be addressed by a single actor, such as government or corporations. Against this backdrop, how diverse regional actors can collaborate to solve these challenges—or, in other words, how regional governance can be reconstructed—has become a pressing concern not only for Japan but also for the global community.
 Building on this context, the course will explore the concept of partnerships between the central governments or local governments and the non-profit sector (broadly defined to include cooperatives, citizen organizations, and community groups). Students will study the operational realities and challenges of such partnerships from the perspective of reconstructing regional governance, using the conceptual frameworks of public administration and political science.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:授業の目的・ねらい
2 1980年代以降の非営利セクターの台頭現象
3 日本のNPOの源流①(戦後日本の歴史的経緯)
4 日本のNPOの源流②(高度経済成長の歪みと住民運動と革新自治体)
5 日本のNPOの源流③(住民運動の衰退と市民活動の展開)
6 NPOの成長プロセスと非営利法人格
7 日本と欧米のNPO比較(日本の「NPO」の特質)
8 近年の政府・自治体改革による官民関係の変容(パートナーシップの必要性の高まり)
9 NPOと政府のパートナーシップに関する理論的視点①(NPOの台頭とその背景)
10 NPOと政府のパートナーシップに関する理論的視点②(なぜ政府と協働するのか)
11 NPOと政府のパートナーシップの課題
12 NPOと政府の関係(国内のケーススタディ)
13 NPOと政府の関係(海外のケーススタディ)
14 この授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
DVD等の動画鑑賞

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

市民参加論、NPO論、地方自治論、行政学などの関連科目を併せて履修しておくことが望ましい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 85
平常点 (In-class Points)15 出席状況・授業時の課題内容(15%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 原田晃樹・藤井敦史・松井真理子 『NPO再構築への道』 勁草書房 2010 9784326602285
その他 (Others)
適宜配布するプリントと教科書を併用する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 藤井敦史・原田晃樹・大高研道 『闘う社会的企業』 勁草書房 2013

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

パートナーシップ論は現実に生じている社会現象を扱うため、授業で扱うテーマに対し自分なりの問いを持つことが重要である。同時に、学際的な学問であるため、授業では適宜、政治学、経済学、社会学、行政学など隣接領域の概念や理論を取り上げる。そのため、必要に応じて予習・復習する必要がある。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業で配布するレジュメ類は原則としてオンラインによる配布であるため、授業にはPCやタブレットを持参する必要がある。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】