日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC620
Theme・Subtitle プログラム評価の理論と方法
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

Students learn the idea and methods of program evaluation which is a basic theory of evaluation. Specifically, they understand the relationship of five strata of program evaluation and empirical evaluatoin.

【Course Contents】

Learn about the five levels of program evaluation: needs evaluation, theory evaluation, process evaluation, impact evaluation, and efficiency evaluation, and understand the relationship between these evaluations and policy evaluation.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 プログラム評価とはなにか
2 四つの妥当性
3 評価の5階層とプログラム理論
4 評価デザイン
5 評価設問の設定
6 ニーズ評価
7 セオリー評価
8 プロセス評価
9 インパクト評価(1)
10 インパクト評価(2)
11 プログラム効果の検定
12 効率性評価
13 業績測定 プログラム評価の政策評価への応用
14 ふりかえり

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習と、リアクションフォームの提出を必須とする

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションフォーム(毎回)(60%)
最終テスト(Final Test)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ピーター・H. ロッシ, ハワード・E. フリーマン, マーク・W. リプセイ 『プログラム評価の理論と方法―システマティックな対人サービス・政策評価の実践ガイド』 日本評論社 2005 9784535584037
2 源由理子、大島巌、山谷清志 『プログラム評価ハンドブック―社会課題解決に向けた評価方法の基礎・応用』 晃洋書房 2020 9784771033962
3 William M. Trochim, James P. Donnelly, and Kanika Arora. Research Methods: The Essential Knowledge Base (Mindtap Course List) Wadsworth Pub Co. 2015 9781133954774

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

丁寧に理解する能力 概念を正確に理解する能力 抽象と具体を往復する能力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PC

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】