日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC620/IC620IC620 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
プログラム評価の理論と方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1・N313/Wed.1・N313 Wed.1・N313 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
IC620 |
Students learn the idea and methods of program evaluation which is a basic theory of evaluation. Specifically, they understand the relationship of five strata of program evaluation and empirical evaluatoin.
Learn about the five levels of program evaluation: needs evaluation, theory evaluation, process evaluation, impact evaluation, and efficiency evaluation, and understand the relationship between these evaluations and policy evaluation.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
評価の基礎理論である、プログラム評価の理論と方法について学ぶ。とりわけ、プログラム評価の5階層と言われる枠組みと、実証的評価の関連について理解する。
Students learn the idea and methods of program evaluation which is a basic theory of evaluation. Specifically, they understand the relationship of five strata of program evaluation and empirical evaluatoin.
プログラム評価の5階層である、ニーズ評価、セオリー評価、プロセス評価、インパクト評価、効率性評価について学び、これらの評価と、政策評価の関連を理解する。
Learn about the five levels of program evaluation: needs evaluation, theory evaluation, process evaluation, impact evaluation, and efficiency evaluation, and understand the relationship between these evaluations and policy evaluation.
1 | プログラム評価とはなにか |
2 | 四つの妥当性 |
3 | 評価の5階層とプログラム理論 |
4 | 評価デザイン |
5 | 評価設問の設定 |
6 | ニーズ評価 |
7 | セオリー評価 |
8 | プロセス評価 |
9 | インパクト評価(1) |
10 | インパクト評価(2) |
11 | プログラム効果の検定 |
12 | 効率性評価 |
13 | 業績測定 プログラム評価の政策評価への応用 |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習と、リアクションフォームの提出を必須とする
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションフォーム(毎回)(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ピーター・H. ロッシ, ハワード・E. フリーマン, マーク・W. リプセイ | 『プログラム評価の理論と方法―システマティックな対人サービス・政策評価の実践ガイド』 | 日本評論社 | 2005 | 9784535584037 |
2 | 源由理子、大島巌、山谷清志 | 『プログラム評価ハンドブック―社会課題解決に向けた評価方法の基礎・応用』 | 晃洋書房 | 2020 | 9784771033962 |
3 | William M. Trochim, James P. Donnelly, and Kanika Arora. | Research Methods: The Essential Knowledge Base (Mindtap Course List) | Wadsworth Pub Co. | 2015 | 9781133954774 |
丁寧に理解する能力 概念を正確に理解する能力 抽象と具体を往復する能力
PC