日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC620/IC620IC620 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
プログラム評価の理論と方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
Students learn the idea and methods of program evaluation which is a basic theory of evaluation. Specifically, they understand the relationship of five strata of program evaluation and empirical evaluatoin.
Learn about the five levels of program evaluation: needs evaluation, theory evaluation, process evaluation, impact evaluation, and efficiency evaluation, and understand the relationship between these evaluations and policy evaluation.
1 | プログラム評価とはなにか |
2 | 四つの妥当性 |
3 | 評価の5階層とプログラム理論 |
4 | 評価デザイン |
5 | 評価設問の設定 |
6 | ニーズ評価 |
7 | セオリー評価 |
8 | プロセス評価 |
9 | インパクト評価(1) |
10 | インパクト評価(2) |
11 | プログラム効果の検定 |
12 | 効率性評価 |
13 | 業績測定 プログラム評価の政策評価への応用 |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習と、リアクションフォームの提出を必須とする
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションフォーム(毎回)(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ピーター・H. ロッシ, ハワード・E. フリーマン, マーク・W. リプセイ | 『プログラム評価の理論と方法―システマティックな対人サービス・政策評価の実践ガイド』 | 日本評論社 | 2005 | 9784535584037 |
2 | 源由理子、大島巌、山谷清志 | 『プログラム評価ハンドブック―社会課題解決に向けた評価方法の基礎・応用』 | 晃洋書房 | 2020 | 9784771033962 |
3 | William M. Trochim, James P. Donnelly, and Kanika Arora. | Research Methods: The Essential Knowledge Base (Mindtap Course List) | Wadsworth Pub Co. | 2015 | 9781133954774 |
丁寧に理解する能力 概念を正確に理解する能力 抽象と具体を往復する能力
PC
評価の基礎理論である、プログラム評価の理論と方法について学ぶ。とりわけ、プログラム評価の5階層と言われる枠組みと、実証的評価の関連について理解する。
Students learn the idea and methods of program evaluation which is a basic theory of evaluation. Specifically, they understand the relationship of five strata of program evaluation and empirical evaluatoin.
プログラム評価の5階層である、ニーズ評価、セオリー評価、プロセス評価、インパクト評価、効率性評価について学び、これらの評価と、政策評価の関連を理解する。
Learn about the five levels of program evaluation: needs evaluation, theory evaluation, process evaluation, impact evaluation, and efficiency evaluation, and understand the relationship between these evaluations and policy evaluation.
1 | プログラム評価とはなにか |
2 | 四つの妥当性 |
3 | 評価の5階層とプログラム理論 |
4 | 評価デザイン |
5 | 評価設問の設定 |
6 | ニーズ評価 |
7 | セオリー評価 |
8 | プロセス評価 |
9 | インパクト評価(1) |
10 | インパクト評価(2) |
11 | プログラム効果の検定 |
12 | 効率性評価 |
13 | 業績測定 プログラム評価の政策評価への応用 |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習と、リアクションフォームの提出を必須とする
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションフォーム(毎回)(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ピーター・H. ロッシ, ハワード・E. フリーマン, マーク・W. リプセイ | 『プログラム評価の理論と方法―システマティックな対人サービス・政策評価の実践ガイド』 | 日本評論社 | 2005 | 9784535584037 |
2 | 源由理子、大島巌、山谷清志 | 『プログラム評価ハンドブック―社会課題解決に向けた評価方法の基礎・応用』 | 晃洋書房 | 2020 | 9784771033962 |
3 | William M. Trochim, James P. Donnelly, and Kanika Arora. | Research Methods: The Essential Knowledge Base (Mindtap Course List) | Wadsworth Pub Co. | 2015 | 9781133954774 |
丁寧に理解する能力 概念を正確に理解する能力 抽象と具体を往復する能力
PC