日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC624/IC624IC624 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
The course objectives are as follows.
First, to deepen understanding of the ombudsman system and citizen participation, and to recognise the need to redress grievances against the public administration.
Secondly, to acquire a basic grounding in building a democratic system in which all people, including the socially vulnerable, are involved in government (municipalities) and in the creation of public services.
The ombudsman system exists as a mechanism to receive complaints arising from administrative errors, resolve them from a third-party standpoint and improve administrative management. On the other hand, today, citizen participation is widely promoted and there are various opportunities for participation, ranging from the formation process of municipal policies to the activities of neighbourhood associations and community groups.
If the function of the ombudsman to receive complaints is viewed in relation to citizen participation, it can be seen as an ombudsman system that complements citizen participation in how the voices (complaints) of those who cannot participate in citizen participation due to social distortions are incorporated into municipal management. This is then linked to the redress grievances against the public administration. It then develops into a theory of governance, in which citizens as sovereigns create a new system of governance, as well as a theory of government, in which citizens as sovereigns create better and more democratic government.
This lecture will first explain the fundamentals of the individual issues surrounding the ombudsman and citizen participation. Based on this, the lecture will then explain the redress grievances against the public administration, which plays a complementary function in the construction of democratic societies and plays a lubricating role in government and governance.
1 | ガイダンス(オンブズマン、市民参加を学ぶ意義) |
2 | 広聴、オンブズマン制度、市民参加の関係 |
3 | 市民参加(市民参加の道のり、政策形成過程への市民参加) |
4 | 参加の手法(計画細胞、ワークショップ、メディエーション、武蔵野方式等) |
5 | 住民投票(条例による住民投票) |
6 | オンブズマン制度の概要 |
7 | 地方自治体のオンブズマン①(総合型オンブズマン) |
8 | 地方自治体のオンブズマン②(特殊オンブズマン) |
9 | 行政相談制度の概要(行政相談窓口、行政相談委員、行政苦情救済推進会議) |
10 | 行政相談制度の実践(ゲストスピーカー:関東管区行政評価局・行政相談委員) |
11 | 行政相談制度の課題と展望 |
12 | 行政評価・監視(行政評価局調査、地域計画調査) |
13 | 苦情救済制度により構築される社会 |
14 | 行政苦情救済とガバメント改革 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義レジュメを用意するので、それを予習・復習に利用して頂きたい。
参考文献等で関連する項目を調べておいて頂きたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントカード兼出席票(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 今川晃編著 | 『行政苦情救済論』 | 全国行政相談委員連合協議会 | 2005 | 4990257308 |
2 | 今川晃 | 『個人の人格の尊重と行政苦情救済』 | 敬文堂 | 2011 | 9784767001791 |
3 | 佐藤竺 | 『地方自治と民主主義』 | 大蔵省印刷局 | 1990 | 4172609287 |
4 | 藤井誠一郎 | 『住民参加の現場と理論 ー鞆の浦、景観の未来ー』 | 公人社 | 2013 | 9784861620928 |
私語は他の受講生の迷惑となるので、注意しても辞めない場合は退室を指示する。
授業の進捗状況からみて必要なとき、あるいは重大なトピックがあった時には、授業計画を変更する場合がある。
オンブズマン制度や市民参加についての理解を深めた上で、行政苦情救済の必要性を認識するとともに、社会的弱者も含めたすべての人々が、政府(自治体)や公共サービスの創造に関わっていけるような民主的なシステムを構築していくための基礎的な素養を身につけることを目標とする。
The course objectives are as follows.
First, to deepen understanding of the ombudsman system and citizen participation, and to recognise the need to redress grievances against the public administration.
Secondly, to acquire a basic grounding in building a democratic system in which all people, including the socially vulnerable, are involved in government (municipalities) and in the creation of public services.
過誤行政から生じる苦情を受付け、第三者的な立場からその解決を図り、行政運営の改善を目指す仕組みとして、オンブズマン制度が存在している。一方、今日では、幅広く市民参加が推進されており、自治体政策の形成過程から、自治会・町内会活動や地域団体の活動に至るまで、様々な参加の機会が存在している。
この苦情を受け付けるオンブズマンの機能を市民参加との関係で捉えると、社会のひずみにより市民参加の場に参加できない人の声(苦情)を、いかに自治体運営に取り込んでいくかという、市民参加を補完する形でのオンブズマン制度として捉えることができ、行政苦情救済の議論へと結びついていく。そして、主人公としての市民が新たな統治システムを構築していくといったガバナンス議論とともに、より良い民主的な政府を創造していくというガバメント議論へ発展していく。
本講義では、まず、オンブズマンと市民参加をめぐる個々の論点について、基礎的な知識を解説する。それを踏まえたうえで、民主主義社会の構築のために補完的な機能を果たし、ガバメントとガバナンスの潤滑油的役割を担う行政苦情救済について解説していく。
The ombudsman system exists as a mechanism to receive complaints arising from administrative errors, resolve them from a third-party standpoint and improve administrative management. On the other hand, today, citizen participation is widely promoted and there are various opportunities for participation, ranging from the formation process of municipal policies to the activities of neighbourhood associations and community groups.
If the function of the ombudsman to receive complaints is viewed in relation to citizen participation, it can be seen as an ombudsman system that complements citizen participation in how the voices (complaints) of those who cannot participate in citizen participation due to social distortions are incorporated into municipal management. This is then linked to the redress grievances against the public administration. It then develops into a theory of governance, in which citizens as sovereigns create a new system of governance, as well as a theory of government, in which citizens as sovereigns create better and more democratic government.
This lecture will first explain the fundamentals of the individual issues surrounding the ombudsman and citizen participation. Based on this, the lecture will then explain the redress grievances against the public administration, which plays a complementary function in the construction of democratic societies and plays a lubricating role in government and governance.
1 | ガイダンス(オンブズマン、市民参加を学ぶ意義) |
2 | 広聴、オンブズマン制度、市民参加の関係 |
3 | 市民参加(市民参加の道のり、政策形成過程への市民参加) |
4 | 参加の手法(計画細胞、ワークショップ、メディエーション、武蔵野方式等) |
5 | 住民投票(条例による住民投票) |
6 | オンブズマン制度の概要 |
7 | 地方自治体のオンブズマン①(総合型オンブズマン) |
8 | 地方自治体のオンブズマン②(特殊オンブズマン) |
9 | 行政相談制度の概要(行政相談窓口、行政相談委員、行政苦情救済推進会議) |
10 | 行政相談制度の実践(ゲストスピーカー:関東管区行政評価局・行政相談委員) |
11 | 行政相談制度の課題と展望 |
12 | 行政評価・監視(行政評価局調査、地域計画調査) |
13 | 苦情救済制度により構築される社会 |
14 | 行政苦情救済とガバメント改革 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義レジュメを用意するので、それを予習・復習に利用して頂きたい。
参考文献等で関連する項目を調べておいて頂きたい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントカード兼出席票(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 今川晃編著 | 『行政苦情救済論』 | 全国行政相談委員連合協議会 | 2005 | 4990257308 |
2 | 今川晃 | 『個人の人格の尊重と行政苦情救済』 | 敬文堂 | 2011 | 9784767001791 |
3 | 佐藤竺 | 『地方自治と民主主義』 | 大蔵省印刷局 | 1990 | 4172609287 |
4 | 藤井誠一郎 | 『住民参加の現場と理論 ー鞆の浦、景観の未来ー』 | 公人社 | 2013 | 9784861620928 |
私語は他の受講生の迷惑となるので、注意しても辞めない場合は退室を指示する。
授業の進捗状況からみて必要なとき、あるいは重大なトピックがあった時には、授業計画を変更する場合がある。