日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC626/IC626IC626 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
In this course, we aim for students to engage in community-based learning to contribute to society, deepening their scholarly knowledge in the process, which we define as service learning. We strive to enhance their theoretical background, skills, and more for this purpose. Specifically, our objectives are as follows:
- Understanding the role of service learning in contemporary society through the study of its principles and history.
- Identifying the needs of local communities and analyzing and planning effective intervention strategies to address them.
- Developing reflection skills to learn from experiences gained through service learning activities and deepen scholarly knowledge.
- Acquiring skills to plan and implement projects in collaboration with members and organizations of local communities, as well as fostering a consciousness and sense of responsibility to actively contribute to society as individuals.
This subject primarily covers the following topics:
- The theory, history, and educational significance of service learning.
- Ways to engage with the community, identify its needs, and forms of sustainable social contribution.
- Planning, implementation, and evaluation methods for service-learning projects.
- Communication and leadership for advancing service learning.
- Reflection techniques to deepen learning from service-learning experiences and methods to evaluate project outcomes.
- Ethical considerations in service learning.
- Designing and presenting service learning programs by groups.
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | サービスラーニングの歴史と理論1 |
3 | サービスラーニングの歴史と理論2 |
4 | サービスラーニングの歴史と理論3 |
5 | 地域社会のニーズをどのように把握し,関係を構築するか |
6 | プロジェクト計画の基礎 |
7 | プロジェクトデザインと実施計画 |
8 | プロジェクトの進行管理 |
9 | リフレクション・スキル |
10 | プロジェクト発表の準備1 |
11 | プロジェクト発表の準備2 |
12 | プロジェクト発表1 |
13 | プロジェクト発表2 |
14 | コースの振り返りと評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で扱った内容を自分の言葉で他者に説明できるようにすること
・ボランティアなどの活動に積極的に参加し,そのリフレクションを行うこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
確認テスト(25%) レポート(25%) グループでの準備と発表(25%) リアクション・ペーパー(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目では,学生がコミュニティベースの学習を通じて社会貢献を行い,その過程で学的な(wissenschaftlich)な知識を深めていくプロセスをサービスラーニングと定め,そのための理論的背景,スキル等を高めることを目指します。具体的には以下を到達目標とします。
・サービスラーニングの理論,歴史の学修を通じて,それが現代社会においてどのような役割を果たすのかを理解すること
・地域社会のニーズを明らかにし,それらに対する効果的な介入戦略を分析・計画できること
・サービスラーニングの活動を通じてえられた経験から学び,そして,学的な知識を深めることができるリフレクションのスキルを身に付けること
・地域社会のメンバーや組織と協力してプロジェクトを計画・実施するためのスキル,および,個人として社会に積極的に貢献する意識と責任感を身に付けること
In this course, we aim for students to engage in community-based learning to contribute to society, deepening their scholarly knowledge in the process, which we define as service learning. We strive to enhance their theoretical background, skills, and more for this purpose. Specifically, our objectives are as follows:
- Understanding the role of service learning in contemporary society through the study of its principles and history.
- Identifying the needs of local communities and analyzing and planning effective intervention strategies to address them.
- Developing reflection skills to learn from experiences gained through service learning activities and deepen scholarly knowledge.
- Acquiring skills to plan and implement projects in collaboration with members and organizations of local communities, as well as fostering a consciousness and sense of responsibility to actively contribute to society as individuals.
本科目では,授業計画にも示すように,主には以下のような内容を扱います。
・サービスラーニングの理論,歴史,教育的意義
・地域社会との関わり方,ニーズの特定方法,および持続可能な社会貢献の形態
・サービスラーニングプロジェクトの企画,実施,および評価方法
・サービスラーニングを進めていくためのコミュニケーション,リーダーシップ
・サービスラーニングの経験からの学びを深めるためのリフレクション技法と,プロジェクトの成果を評価する方法
・サービスラーニングにおける倫理的考慮事項
This subject primarily covers the following topics:
- The theory, history, and educational significance of service learning.
- Ways to engage with the community, identify its needs, and forms of sustainable social contribution.
- Planning, implementation, and evaluation methods for service-learning projects.
- Communication and leadership for advancing service learning.
- Reflection techniques to deepen learning from service-learning experiences and methods to evaluate project outcomes.
- Ethical considerations in service learning.
- Designing and presenting service learning programs by groups.
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | サービスラーニングの歴史と理論1 |
3 | サービスラーニングの歴史と理論2 |
4 | サービスラーニングの歴史と理論3 |
5 | 地域社会のニーズをどのように把握し,関係を構築するか |
6 | プロジェクト計画の基礎 |
7 | プロジェクトデザインと実施計画 |
8 | プロジェクトの進行管理 |
9 | リフレクション・スキル |
10 | プロジェクト発表の準備1 |
11 | プロジェクト発表の準備2 |
12 | プロジェクト発表1 |
13 | プロジェクト発表2 |
14 | コースの振り返りと評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で扱った内容を自分の言葉で他者に説明できるようにすること
・ボランティアなどの活動に積極的に参加し,そのリフレクションを行うこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
確認テスト(25%) レポート(25%) グループでの準備と発表(25%) リアクション・ペーパー(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None