日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC626
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number CMC3400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

In this course, we aim for students to engage in community-based learning to contribute to society, deepening their scholarly knowledge in the process, which we define as service learning. We strive to enhance their theoretical background, skills, and more for this purpose. Specifically, our objectives are as follows:
- Understanding the role of service learning in contemporary society through the study of its principles and history.
- Identifying the needs of local communities and analyzing and planning effective intervention strategies to address them.
- Developing reflection skills to learn from experiences gained through service learning activities and deepen scholarly knowledge.
- Acquiring skills to plan and implement projects in collaboration with members and organizations of local communities, as well as fostering a consciousness and sense of responsibility to actively contribute to society as individuals.

【Course Contents】

This subject primarily covers the following topics:
- The theory, history, and educational significance of service learning.
- Ways to engage with the community, identify its needs, and forms of sustainable social contribution.
- Planning, implementation, and evaluation methods for service-learning projects.
- Communication and leadership for advancing service learning.
- Reflection techniques to deepen learning from service-learning experiences and methods to evaluate project outcomes.
- Ethical considerations in service learning.
- Designing and presenting service learning programs by groups.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーションと本科目の概要
2 サービスラーニングの歴史と理論1
3 サービスラーニングの歴史と理論2
4 サービスラーニングの歴史と理論3
5 地域社会のニーズをどのように把握し,関係を構築するか
6 プロジェクト計画の基礎
7 プロジェクトデザインと実施計画
8 プロジェクトの進行管理
9 リフレクション・スキル
10 プロジェクト発表の準備1
11 プロジェクト発表の準備2
12 プロジェクト発表1
13 プロジェクト発表2
14 コースの振り返りと評価

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・授業で扱った内容を自分の言葉で他者に説明できるようにすること
・ボランティアなどの活動に積極的に参加し,そのリフレクションを行うこと

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 確認テスト(25%)
レポート(25%)
グループでの準備と発表(25%)
リアクション・ペーパー(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】