日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC626
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester2
DayPeriod・Room Thu.1 , Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

In this course, service learning is defined as the process in which students contribute to society through community-based learning while deepening their scientific(wissenschaftlich) knowledge. The course aims to enhance the theoretical foundation, skills, and other competencies necessary for this process. Specifically, the course objectives are as follows:
- Understand the role of service learning in modern society by studying its theories and history.
- Identify, analyze, and plan effective intervention strategies to address the needs of local communities.
- Develop reflection skills to learn from experiences gained through service learning activities and deepen academic knowledge.
- Acquire the skills to collaborate with community members and organizations in planning and implementing projects, as well as foster a proactive attitude and sense of responsibility toward contributing to society as individuals.

【Course Contents】

In this course, as outlined in the syllabus, we will primarily cover the following topics:
- Theories and history of service learning
- Methods for identifying the needs of local communities
- Planning, implementing, and evaluating service learning projects
- Communication and leadership skills for advancing service learning
- Reflection techniques to deepen learning from service learning experiences
- Ethical considerations in service learning

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーションと本科目の概要
2 教育と学習
3 サービスラーニングとは何か?──サービスラーニングの歴史
4 サービスラーニングとは何か?──サービス,ラーニング,ボランティア
5 地域社会のニーズをどのように把握するのか?
6 どのようにリフレクションをするのか?
7 リーダーシップとは何か?
8 グループで学習を進める際に留意すべき点は何か?
9 社会問題をどのように見出すのか?
10 どのように計画し,評価するのか?
11 (グループ学習)プログラムの計画
12 (グループ学習)プログラムの発表1
13 (グループ学習)プログラムの発表2
14 ふりかえり

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・授業の資料を事前によく読むこと(各回約2時間)
・授業で扱った内容を適切に要約し,自分の言葉で他者に説明できるようにすること(各回約2時間)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 確認テスト(25%)
レポート(25%)
グループでの準備と発表(25%)
リアクション・ペーパー(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】