日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC628/IC628IC628 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
Graduate students learn the basics of policy legal affairs, especially local government legal affairs. The goal is (1) to be able to objectively and analytically grasp public policy issues. (2) Understand the systems for solving public policy issues. (3) Examine how to apply it to actual administrative activities.
Policy legal affairs are the realization of policies, especially in local governments, through various legal activities such as the interpretation and application of laws and regulations, revision and enactment of ordinances and rules, new enactment, and litigation. We will take up each of the specific issues that local governments are facing today (e.g., decisions on public welfare, measures for same-sex couples, human rights issues for foreign residents, measures against vacant houses, regional transportation, etc.), and study the status of each issue, the establishment and application of the law, and how local government ordinances are established to solve the problems.
1 | 政策法務とはなにか 地方分権改革から考える |
2 | 法律と条例の狭間で 条例は法律の範囲内というけれど・・・。 公害防止条例から考える条例の上乗せ、横出し |
3 | 法律による義務付け・枠付け 立法分権から考える条例による上書き権 |
4 | 行政の役割・行政の統制 行政法の仕組みから考える |
5 | 住民投票 沖縄基地問題、原子力発電所の運転と住民投票条例から考える ―政策法務の具体的展開⑴ |
6 | ヘイトスピーチ禁止条例と自治体行政―政策法務の具体的展開⑵ |
7 | 外国人住民の人権問題、自治基本条例―政策法務の具体的展開⑶ |
8 | 自治体公共調達の可能性―政策法務の具体的展開⑷ 国連「ビジネスと人権」指導原則から見た公共調達の役割 |
9 | 公契約条例の法的検討―政策法務の具体的展開⑸ 競争入札は合理的なのか 社会的価値を重視した入札改革 |
10 | 女性保護・女性支援の新展開―政策法務の具体的展開⑹ DV対策 婦人保護事業から女性支援法へ 盗撮から守る |
11 | 児童虐待と危機管理―政策法務の具体的展開⑺ |
12 | 性的マイノリティの権利擁護と自治体行政―政策法務の具体的展開⑻ 同性婚、トランスジェンダー、トイレ使用など |
13 | 子どもの貧困対策―政策法務の具体的展開⑼ (ヤング)ケアラー支援条例など |
14 | テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
教科書は使いません。適宜、プリントを配布し、LSMでも公開します |
新聞をよく読んでください。
政府や地方自治体の政策で、わからないことがあったら、リアぺに記してください。
みんなで共有する課題であれば、授業でも取り上げて、みんなで考えてみましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(30%) 最終レポート(Final Report)(20%) 毎回授業時のリアクションペーパー等(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者と相談の上決定する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
具体的な内容は、受講者と相談の上決定します。 |
政策法務とりわけ自治体法務の基本的事項を学びます。到達目標は、⑴今現在地方自治体で政策課題になっているものを知る(立法事実)、⑵立法事実となっている政策課題を解決するための制度について理解する。⑶現実の行政活動への適用方法を検討できる、です。
Graduate students learn the basics of policy legal affairs, especially local government legal affairs. The goal is (1) to be able to objectively and analytically grasp public policy issues. (2) Understand the systems for solving public policy issues. (3) Examine how to apply it to actual administrative activities.
政策法務とは、法令の解釈運用、条例、規則の改正や新規制定、訴訟など様々な法務活動を通じて、とりわけ地方自治体における政策を実現させることです。今日、地方自治体が具体的に直面している課題を一つ一つ取り上げ(例:生活保護の決定処分、同性カップルに対する施策の有り様、外国人住民の人権問題、空き家対策、地域交通等々)、それぞれの課題の状況、法の定めと法の適用、課題解決のための国法や自治体条例の定め方などについて学習します。
授業では、国や地方自治体が直面する問題を取り上げ、皆さんに投げかけ、グループ討論し、発表し、どのような政策を立てたら解決に向かうのかを立案するという方法も取り入れます。
Policy legal affairs are the realization of policies, especially in local governments, through various legal activities such as the interpretation and application of laws and regulations, revision and enactment of ordinances and rules, new enactment, and litigation. We will take up each of the specific issues that local governments are facing today (e.g., decisions on public welfare, measures for same-sex couples, human rights issues for foreign residents, measures against vacant houses, regional transportation, etc.), and study the status of each issue, the establishment and application of the law, and how local government ordinances are established to solve the problems.
1 | 政策法務とはなにか 地方分権改革から考える |
2 | 法律と条例の狭間で 条例は法律の範囲内というけれど・・・。 公害防止条例から考える条例の上乗せ、横出し |
3 | 法律による義務付け・枠付け 立法分権から考える条例による上書き権 |
4 | 行政の役割・行政の統制 行政法の仕組みから考える |
5 | 住民投票 沖縄基地問題、原子力発電所の運転と住民投票条例から考える ―政策法務の具体的展開⑴ |
6 | ヘイトスピーチ禁止条例と自治体行政―政策法務の具体的展開⑵ |
7 | 外国人住民の人権問題、自治基本条例―政策法務の具体的展開⑶ |
8 | 自治体公共調達の可能性―政策法務の具体的展開⑷ 国連「ビジネスと人権」指導原則から見た公共調達の役割 |
9 | 公契約条例の法的検討―政策法務の具体的展開⑸ 競争入札は合理的なのか 社会的価値を重視した入札改革 |
10 | 女性保護・女性支援の新展開―政策法務の具体的展開⑹ DV対策 婦人保護事業から女性支援法へ 盗撮から守る |
11 | 児童虐待と危機管理―政策法務の具体的展開⑺ |
12 | 性的マイノリティの権利擁護と自治体行政―政策法務の具体的展開⑻ 同性婚、トランスジェンダー、トイレ使用など |
13 | 子どもの貧困対策―政策法務の具体的展開⑼ (ヤング)ケアラー支援条例など |
14 | テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
教科書は使いません。適宜、プリントを配布し、LSMでも公開します |
新聞をよく読んでください。
政府や地方自治体の政策で、わからないことがあったら、リアぺに記してください。
みんなで共有する課題であれば、授業でも取り上げて、みんなで考えてみましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(30%) 最終レポート(Final Report)(20%) 毎回授業時のリアクションペーパー等(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者と相談の上決定する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
具体的な内容は、受講者と相談の上決定します。 |