日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC634
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number CMC3400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

In this course, we will examine education policies, particularly those related to teacher training, in order to scientifically understand policies. Through this, we aim to achieve the following:

- Understand the basic concepts and terminology of policies.
- Recognize important issues related to contemporary education policies.
- Understand the roles of key stakeholders in the formation and implementation of education policies.
- Develop an accurate understanding of what is required in policy formulation, implementation, and evaluation by engaging in the drafting of hypothetical education policies.

【Course Contents】

In this course, as outlined in the syllabus, we mainly cover the following topics:
- Elements and processes of policy formation
- Policy implementation and evaluation
- Case studies focusing on education policies, particularly teacher training policies
- Collaborative drafting of hypothetical education policies by groups

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーションと本科目の概要
2 政策形成の要素とそのプロセス
3 政策実施と評価
4 教育政策を事例に考える1:教員養成政策の発端
5 教育政策を事例に考える2:教員養成政策の発展
6 教育政策を事例に考える3:教員養成政策の現在
7 教育政策を事例に考える4:教員養成政策と諸課題
8 教育政策を事例に考える5:諸外国の教員養成政策
9 教育政策を事例に考える6:教員養成政策の課題
10 仮想の教育政策を立案する:準備1
11 仮想の教育政策を立案する:準備2
12 仮想の教育政策を立案する:発表1
13 仮想の教育政策を立案する:発表2
14 振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・授業で扱った内容を自分の言葉で他者に説明できるようにすること
・新聞等で授業前後に政策立案されているプロセスに注意を払うこと

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 確認テスト(25%)
レポート(25%)
グループでの準備と発表(25%)
リアクション・ペーパー(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】