日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC634/IC634IC634 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
In this course, we will examine education policies, particularly those related to teacher training, in order to scientifically understand policies. Through this, we aim to achieve the following:
- Understand the basic concepts and terminology of policies.
- Recognize important issues related to contemporary education policies.
- Understand the roles of key stakeholders in the formation and implementation of education policies.
- Develop an accurate understanding of what is required in policy formulation, implementation, and evaluation by engaging in the drafting of hypothetical education policies.
In this course, as outlined in the syllabus, we mainly cover the following topics:
- Elements and processes of policy formation
- Policy implementation and evaluation
- Case studies focusing on education policies, particularly teacher training policies
- Collaborative drafting of hypothetical education policies by groups
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 政策形成の要素とそのプロセス |
3 | 政策実施と評価 |
4 | 教育政策を事例に考える1:教員養成政策の発端 |
5 | 教育政策を事例に考える2:教員養成政策の発展 |
6 | 教育政策を事例に考える3:教員養成政策の現在 |
7 | 教育政策を事例に考える4:教員養成政策と諸課題 |
8 | 教育政策を事例に考える5:諸外国の教員養成政策 |
9 | 教育政策を事例に考える6:教員養成政策の課題 |
10 | 仮想の教育政策を立案する:準備1 |
11 | 仮想の教育政策を立案する:準備2 |
12 | 仮想の教育政策を立案する:発表1 |
13 | 仮想の教育政策を立案する:発表2 |
14 | 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で扱った内容を自分の言葉で他者に説明できるようにすること
・新聞等で授業前後に政策立案されているプロセスに注意を払うこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
確認テスト(25%) レポート(25%) グループでの準備と発表(25%) リアクション・ペーパー(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目では,政策を科学的に理解するために,教育政策,特に教員養成政策を取り上げて検討します。そのことを通じて,以下のことができるようになることを目指します。
・政策の基本的な概念と用語を理解すること
・現代の教育政策に関連する重要な問題について認識すること
・教育政策の形成と実施に関わる主要なステークホルダーの役割を理解すること
・仮想の教育政策の立案を行うことで,政策立案・実施・評価において求められていることを正確に理解すること
In this course, we will examine education policies, particularly those related to teacher training, in order to scientifically understand policies. Through this, we aim to achieve the following:
- Understand the basic concepts and terminology of policies.
- Recognize important issues related to contemporary education policies.
- Understand the roles of key stakeholders in the formation and implementation of education policies.
- Develop an accurate understanding of what is required in policy formulation, implementation, and evaluation by engaging in the drafting of hypothetical education policies.
本科目では,授業計画にも示すように,主には以下のような内容を扱います。
・政策形成の要素とそのプロセス
・政策実施と評価
・事例として教育政策,特に教員養成政策
・グループによる仮想の教育政策の立案
In this course, as outlined in the syllabus, we mainly cover the following topics:
- Elements and processes of policy formation
- Policy implementation and evaluation
- Case studies focusing on education policies, particularly teacher training policies
- Collaborative drafting of hypothetical education policies by groups
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 政策形成の要素とそのプロセス |
3 | 政策実施と評価 |
4 | 教育政策を事例に考える1:教員養成政策の発端 |
5 | 教育政策を事例に考える2:教員養成政策の発展 |
6 | 教育政策を事例に考える3:教員養成政策の現在 |
7 | 教育政策を事例に考える4:教員養成政策と諸課題 |
8 | 教育政策を事例に考える5:諸外国の教員養成政策 |
9 | 教育政策を事例に考える6:教員養成政策の課題 |
10 | 仮想の教育政策を立案する:準備1 |
11 | 仮想の教育政策を立案する:準備2 |
12 | 仮想の教育政策を立案する:発表1 |
13 | 仮想の教育政策を立案する:発表2 |
14 | 振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で扱った内容を自分の言葉で他者に説明できるようにすること
・新聞等で授業前後に政策立案されているプロセスに注意を払うこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
確認テスト(25%) レポート(25%) グループでの準備と発表(25%) リアクション・ペーパー(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None