日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC729
Theme・Subtitle 国際平和と日本外交
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

・Acquire fundamental knowledge of theories related to the analysis of international relations and foreign policy.
・Understand the historical context that characterizes contemporary Japanese diplomacy and its challenges.
・Develop the literacy necessary to actively think about international peace and relations when participating in international exchange as a citizen or engaging in political participations such as voting in elections.

【Course Contents】

This course focuses on the topic of international peace and diplomacy, putting emphasis on the following three perspectives: "theory," "history," and "challenge," and using modern and contemporary Japanese diplomacy as a case study. Although current events may be touched upon when relevant, the primary focus will not be their explanation. Instead, the aim is to learn about the frameworks for understanding contemporary foreign policy and the international environment surrounding Japan. Special attention will be given to perspectives from other countries and regions on Japan's position in international relations, particularly within the context of East Asia,.
Diplomacy today is not solely conducted by governments; individual citizens also have channels (such as through elections) to participate in policymaking or to evaluate it. Additionally, there may be opportunities for individuals to interact with people from other countries within their communities or to collaborate with them in each work, potentially allowing each person to act as a "citizen diplomat." By using the theories, history, and challenges related to Japan's diplomacy as case studies, the goal of this course is to encourage students to actively think about ways to achieve international peace.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 「外交」とは何か:旧外交・新外交・現代の外交
3 国際関係分析の見取り図
4 対外政策決定をめぐる理論枠組み
5 日本外交の歴史(1):開国から「領域」の確定まで
6 日本外交の歴史(2):日清・日露戦争から第一次世界大戦まで
7 日本外交の歴史(3):戦争違法化体制の構築から日中戦争まで
8 日本外交の歴史(4):第二次世界大戦から戦後外交の形成まで
9 日本外交をめぐる課題(1):安全保障と日米同盟①
10 日本外交をめぐる課題(2):安全保障と日米同盟②
11 日本外交をめぐる課題(3):国際協力と平和構築
12 日本外交をめぐる課題(4):国際文化交流
13 日本外交をめぐる課題(5):日中関係
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義のなかで関連文献や論文を適宜紹介する。それらの文献はもちろんのこと、自身が関心を持ったトピックについて積極的に研究書や研究論文を読み、調べることが強く推奨される。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 85
平常点 (In-class Points)15 リアクションペーパー(15%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは特に使用しない。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石田淳・長有紀枝・山田哲也編 『国際平和論――脅威の認識と対応の模索』 有斐閣 2024 9784641149533
2 佐藤史郎・川名晋史・上野友也・齊藤孝祐・山口航編 『日本外交の論点〔新版〕』 法律文化社 2024 9784589043337
3 多湖淳 『国際関係論』 勁草書房 2024 9784326303397
4 北岡伸一 『日本政治史――外交と権力〔増補版〕』 有斐閣 2017 9784641149199
5 川島真・服部龍二編 『東アジア国際政治史』 名古屋大学出版会 2007 9784815805616

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

高等学校で学習する水準の世界史や日本史の知識(特に19世紀以降)があると望ましい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

毎回の授業前に、授業支援システム「Canvas LMS」に講義資料をアップロードする。各自、ノートPCやタブレットなどにあらかじめダウンロードするか、紙にプリントアウトした上で授業に参加すること(授業の際に教員から紙で配布することはしない)。

【その他 / Others】

授業後に寄せられた質問については、その次の授業の冒頭で回答・解説を行う。積極的な質問を歓迎する。

【注意事項 / Notice】