日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC806
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall Semester2
DayPeriod・Room Tue.1 , Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

The practice of social education is closely connected to our daily lives, but its recognition as such is a relatively recent development. The purpose of this course is to capture the overall picture of social education, aiming to achieve the following objectives:
- Understand the nature of learning and its necessity in our lives.
- Comprehend the fundamental principles of social education in relation to the history and significance of school education.
- Gain an understanding of the various contexts of social education, including social education facilities, organizations, and aspects of our daily lives that are not institutionally defined.

【Course Contents】

First, as a premise of social education, we explore how learning is positioned in our lives by converging on fundamental questions such as why we are required to continue learning in the first place. Second, we aim to reexamine social education in relation to school education, which became institutionalized around the 19th century and has often hindered our learning. Third, we will specifically investigate the two contexts of social education: one as institutionally implemented programs and the other as learning activities found within civil society. Through these perspectives, we will clarify the multifaceted overall picture of social education.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーションと本科目の概要
2 社会教育とは何か?
3 社会教育と生涯学習,学校教育の制度的関係
4 学習①──なぜ学ぶ(ないしは学び続ける)必要があるのか?
5 学習②──学習する権利ないしは学習する自由
6 学習③──どのように学ぶのか?
7 学校教育の歴史と特徴①──学校の誕生
8 学校教育の歴史と特徴②──学校教育がもつ意味(イリイチ・フーコー)
9 学校教育・コントラ・社会教育──フレイレ
10 学習の場としての社会教育施設・公民館
11 学習の場としての社会教育団体
12 学習の場としての市民生活①──労働における学習
13 学習の場としての市民生活②──市民活動における学習
14 ふりかえり

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・前回授業で提示された問いについて,授業の資料を事前によく読んだり,自分で調べたりして,自分なりの回答を用意すること(各回約2時間)
・授業で扱った内容を適切に要約し,自分の言葉で他者に説明できるようにすること(各回約2時間)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 確認テスト(35%)
レポート(35%)
リアクションペーパー(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】