日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC806/IC806IC806 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期2/Fall Semester2Fall Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 , 火2/Tue.2, Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
The practice of social education is closely connected to our daily lives, but its recognition as such is a relatively recent development. The purpose of this course is to capture the overall picture of social education, aiming to achieve the following objectives:
- Understand the nature of learning and its necessity in our lives.
- Comprehend the fundamental principles of social education in relation to the history and significance of school education.
- Gain an understanding of the various contexts of social education, including social education facilities, organizations, and aspects of our daily lives that are not institutionally defined.
First, as a premise of social education, we explore how learning is positioned in our lives by converging on fundamental questions such as why we are required to continue learning in the first place. Second, we aim to reexamine social education in relation to school education, which became institutionalized around the 19th century and has often hindered our learning. Third, we will specifically investigate the two contexts of social education: one as institutionally implemented programs and the other as learning activities found within civil society. Through these perspectives, we will clarify the multifaceted overall picture of social education.
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 社会教育とは何か? |
3 | 社会教育と生涯学習,学校教育の制度的関係 |
4 | 学習①──なぜ学ぶ(ないしは学び続ける)必要があるのか? |
5 | 学習②──学習する権利ないしは学習する自由 |
6 | 学習③──どのように学ぶのか? |
7 | 学校教育の歴史と特徴①──学校の誕生 |
8 | 学校教育の歴史と特徴②──学校教育がもつ意味(イリイチ・フーコー) |
9 | 学校教育・コントラ・社会教育──フレイレ |
10 | 学習の場としての社会教育施設・公民館 |
11 | 学習の場としての社会教育団体 |
12 | 学習の場としての市民生活①──労働における学習 |
13 | 学習の場としての市民生活②──市民活動における学習 |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・前回授業で提示された問いについて,授業の資料を事前によく読んだり,自分で調べたりして,自分なりの回答を用意すること(各回約2時間)
・授業で扱った内容を適切に要約し,自分の言葉で他者に説明できるようにすること(各回約2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
確認テスト(35%) レポート(35%) リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
社会教育の実践は私たちの生活と密接に関わっていますが,それが自覚されたのはそれほど古いことではありません。そうした社会教育の全体像を捉えることを本科目の目的として,以下の諸点を達成することを目指します。
・私たちの学びとその必要性について理解できる
・社会教育の基本理念を,学校教育の歴史と意味との関係において,理解することができる
・社会教育の場として,社会教育施設,社会教育団体について,また,制度的には位置づけられない私たちの生活について理解することができる
The practice of social education is closely connected to our daily lives, but its recognition as such is a relatively recent development. The purpose of this course is to capture the overall picture of social education, aiming to achieve the following objectives:
- Understand the nature of learning and its necessity in our lives.
- Comprehend the fundamental principles of social education in relation to the history and significance of school education.
- Gain an understanding of the various contexts of social education, including social education facilities, organizations, and aspects of our daily lives that are not institutionally defined.
第1に社会教育の前提として,そもそも私たちがなぜ学び続けることが求められるのかなどの問いに収斂するように,私たちにとって学ぶことがどのように位置づけられるのかを問うこと,第2に,19世紀頃に制度化され,私たちの学びを阻害してきたた学校教育との関係で社会教育を捉えなすこと,第3に,私たちの学びの場として,制度的に実施される社会教育と,市民社会のなかで見出される学習活動としての社会教育の2つの場の内実を具体的に検討していくこと,これらを通じて,社会教育の全体像を多面的に明らかにしていきます。
First, as a premise of social education, we explore how learning is positioned in our lives by converging on fundamental questions such as why we are required to continue learning in the first place. Second, we aim to reexamine social education in relation to school education, which became institutionalized around the 19th century and has often hindered our learning. Third, we will specifically investigate the two contexts of social education: one as institutionally implemented programs and the other as learning activities found within civil society. Through these perspectives, we will clarify the multifaceted overall picture of social education.
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 社会教育とは何か? |
3 | 社会教育と生涯学習,学校教育の制度的関係 |
4 | 学習①──なぜ学ぶ(ないしは学び続ける)必要があるのか? |
5 | 学習②──学習する権利ないしは学習する自由 |
6 | 学習③──どのように学ぶのか? |
7 | 学校教育の歴史と特徴①──学校の誕生 |
8 | 学校教育の歴史と特徴②──学校教育がもつ意味(イリイチ・フーコー) |
9 | 学校教育・コントラ・社会教育──フレイレ |
10 | 学習の場としての社会教育施設・公民館 |
11 | 学習の場としての社会教育団体 |
12 | 学習の場としての市民生活①──労働における学習 |
13 | 学習の場としての市民生活②──市民活動における学習 |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・前回授業で提示された問いについて,授業の資料を事前によく読んだり,自分で調べたりして,自分なりの回答を用意すること(各回約2時間)
・授業で扱った内容を適切に要約し,自分の言葉で他者に説明できるようにすること(各回約2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
確認テスト(35%) レポート(35%) リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None