日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC816/IC816IC816 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
私たちの暮らしに欠かせないニュース報道を考えましょう |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
・Acquire basic knowledge about the characteristics of various media and the field of news reporting
・Develop reading comprehension skills to absorb current news in a broad, unbiased and critical manner
・Understand diverse social phenomena from multiple perspectives and review your opinions on the world
This course explores the history, role, and current landscape of mass communication, with an emphasis on understanding the role of news media in a civil society. Students will critically analyze news reports, considering the perspectives of both the news sender and the news receiver. Through discussions on current affairs, students will develop essential media literacy skills, enhancing their ability to interpret and evaluate news in a complex media environment.
1 | 概観/授業全体の説明など |
2 | マス・コミュニケーションとは何か①/なぜ社会に必要か |
3 | マス・コミュニケーションとは何か②/メディアの歴史 |
4 | マス・コミュニケ-ションとは何か③/課題と展望 |
5 | ニュースとは何か①/報じる側の視点 |
6 | ニュースとは何か②/受け取る側の視点 |
7 | ニュースとは何か③/政策、選挙、事件、国際 |
8 | ゲストスピーカーに聞く/報道の現場 |
9 | ジャーナリストの倫理 |
10 | 歴史認識と報道 |
11 | 難民・移民と政治 |
12 | 言論の自由と戦争 |
13 | 多極化世界と報道 |
14 | 総括/講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日頃から国内外の報道ニュース一般に接し、時事問題の知識を身につけてください。授業では、受講生が自分で選んだニュースについて一部発表してもらいます。なぜそのニュースを選んだのか、さらに掘り下げるべき背景は何かなどを考えておいて下さい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席とリアクションペーパー(40%) 授業での参加・貢献(20%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は特に指定しません。必要に応じて適宜、お知らせします。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大石裕 | 『コミュニケーション研究〈第5版〉』 | 慶応義塾大学出版会 | 2022 | |
2 | 春原昭彦・武市英雄 | 『ゼミナール日本のマス・メディア〈第3版〉』 | 日本評論社 | 2016 | |
3 | 佐藤卓己 | 『現代メディア史 新版』 | 岩波書店 | 2018 | |
4 | 大井眞二・田村紀雄・鈴木雄雅 | 『現代ジャーナリズムを学ぶ人のために〈第2版〉』 | 世界思想社 | 2018 |
いまの日本と世界で起きている事柄への強い好奇心が前提です。日本語のニュース記事だけでなく、海外の英字新聞・ネット記事を読む力も養っておいてください。
・各種メディアの特性と報道現場について基本的な知識を身につける
・時事ニュースを歪みなく、批判的に、幅広く摂取する読解力を養う
・様々な社会事象を多面的に捉え、自らの世界観を相対化する
・Acquire basic knowledge about the characteristics of various media and the field of news reporting
・Develop reading comprehension skills to absorb current news in a broad, unbiased and critical manner
・Understand diverse social phenomena from multiple perspectives and review your opinions on the world
マス・コミュニケーションの役割と現状を学びつつ、市民社会に求められる報道メディアのあり方を考えます。ニュースを伝える側と受け取る側の双方の立場から、報道を読み解きます。実際に進行中の時事問題を題材に論議し、メディアリテラシーを養います。
This course explores the history, role, and current landscape of mass communication, with an emphasis on understanding the role of news media in a civil society. Students will critically analyze news reports, considering the perspectives of both the news sender and the news receiver. Through discussions on current affairs, students will develop essential media literacy skills, enhancing their ability to interpret and evaluate news in a complex media environment.
1 | 概観/授業全体の説明など |
2 | マス・コミュニケーションとは何か①/なぜ社会に必要か |
3 | マス・コミュニケーションとは何か②/メディアの歴史 |
4 | マス・コミュニケ-ションとは何か③/課題と展望 |
5 | ニュースとは何か①/報じる側の視点 |
6 | ニュースとは何か②/受け取る側の視点 |
7 | ニュースとは何か③/政策、選挙、事件、国際 |
8 | ゲストスピーカーに聞く/報道の現場 |
9 | ジャーナリストの倫理 |
10 | 歴史認識と報道 |
11 | 難民・移民と政治 |
12 | 言論の自由と戦争 |
13 | 多極化世界と報道 |
14 | 総括/講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日頃から国内外の報道ニュース一般に接し、時事問題の知識を身につけてください。授業では、受講生が自分で選んだニュースについて一部発表してもらいます。なぜそのニュースを選んだのか、さらに掘り下げるべき背景は何かなどを考えておいて下さい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席とリアクションペーパー(40%) 授業での参加・貢献(20%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は特に指定しません。必要に応じて適宜、お知らせします。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大石裕 | 『コミュニケーション研究〈第5版〉』 | 慶応義塾大学出版会 | 2022 | |
2 | 春原昭彦・武市英雄 | 『ゼミナール日本のマス・メディア〈第3版〉』 | 日本評論社 | 2016 | |
3 | 佐藤卓己 | 『現代メディア史 新版』 | 岩波書店 | 2018 | |
4 | 大井眞二・田村紀雄・鈴木雄雅 | 『現代ジャーナリズムを学ぶ人のために〈第2版〉』 | 世界思想社 | 2018 |
いまの日本と世界で起きている事柄への強い好奇心が前提です。日本語のニュース記事だけでなく、海外の英字新聞・ネット記事を読む力も養っておいてください。