日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code ID245
Theme・Subtitle スポーツを指導するための心構えと基礎知識
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMD2400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

Consider what coaching players and athletes means and involves. Also, gain a thorough knowledge of how to best adjust athletes’ condition and how to implement this, and understand the effects of training to help them maximize their performance and best utilize this for competition.

【Course Contents】

Players' and athletes’ coaches need to implement appropriate training according to the physical strength and skills of the athletes and their practice environment. It is also the role of coaching to educate athletes in goal setting and mental resilience. To this end, the lectures introduce a range of theories and practical methods, including approach to coaching, training theories and methods of conditioning.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 コーチングとは コーチングの哲学
2 コーチングの目的とコミュニケーション
3 コーチングに求める役割1 コーチ・指導者の責任と役割と業務
4 コーチングに求める役割2 安全なスポーツ環境の構築(法律と契約、情報収集、安全・施設の管理)
5 コーチングに求める役割3 いじめとハラスメントへの対処法
6 コーチングに求められる知識とスキル1 チームマネジメント
7 コーチングに求められる知識とスキル2 トレーニング計画の基本
8 コーチングに求められる知識とスキル3 筋力&持久力の向上
9 コーチングに求められる知識とスキル4 心理&スキルの改善
10 コーチング環境の特徴1 対象に応じた指導(高齢者、子ども、女性、障がい者)
11 コーチング環境の特徴2 発掘・育成
12 時代をリードするコーチング 女性コーチの役割と活躍
13 ハイパフォーマンスにおける今日的なコーチング
14 コーチングの到達目標の確認

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習範囲や課題は授業で説明する

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席と授業態度(30%)
授業中に課す小レポート(40%)
最終授業のテスト(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
使用しない。適宜資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【20250407付修正】授業計画
資格指定科目に伴う内容追記のため
<修正前>
3.コーチングに求める役割1 コーチの責任と役割
4.コーチングに求める役割2 安全なスポーツ環境の構築
10.コーチング環境の特徴1 対象に応じた指導

【注意事項 / Notice】