日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Community and Human Services
Course Code ID256
Theme・Subtitle パフォーマンス向上と健康増進のためのコンディショニングとトレーニング
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMD2490
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

Develop the necessary theory and practical skills required to create a scientifically-based conditioning (muscle training) plan.

【Course Contents】

The importance of conditioning and training in competitive sports and the maintenance of health is attracting attention. In this lecture, the theory for planning safe and effective conditioning and training will be suggested and discussed.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ストレング・コンディショニングとは何か
2 コンディショニングの要素と評価
3 トレーニング計画とコンディショニング(トレーニングの基礎と原則、運動条件と反応・運動強度)
4 トレーニング計画とコンディショニング(ピリオダイゼーション)
5 女性の体力・運動能力の特徴と運動
6 青少年期の成長発育と運動
7 加齢に伴う体力の低下と運動
8 代謝系トレーニング(無酸素)スプリントトレーニング
9 代謝系トレーニング(有酸素)エンデュランストレーニング(全身持久力を高めるための有酸素性運動)
10 筋力トレーニング(筋力と筋量を増強するための運動条件とその効果)
11 筋力トレーニング(筋パワーと筋持久力を高めるための運動条件とその効果)
12 障がい者の運動能力の特徴と運動
13 スタビリティトレーニング
14 コーディネーショントレーニングとアジリティトレーニング

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習の指示は、履修登録完了後にCanvas LMS上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 リアクションペーパー(20%)
授業内レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない.授業時に資料を配付する.

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 公認アスレティックトレーナー専門科目テキスト編集班 アスレティックトレーナー専門科目テキスト第3巻コンディショニング 日本スポーツ協会 2022年
その他 (Others)
必要に応じて授業内で紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

パワーポイントを使用した講義形式で、映像資料なども適宜活用する。また、授業内ではアクティブラーニングを取り入れて行う予定なので、積極的な受講態度が期待される。

【注意事項 / Notice】