日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ID370/ID370ID370 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMD3340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:40人/ Capacity:40) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 コミ福スポ学科対象 同一内容複数開講(1時限のみ履修可) 人数制限40名 他学科生履修不可 |
Understanding the meaning and philosophy of sports for people with disability, and learning about various disabilities. Comprehension of the rules, techniques and teaching methods of sports for people with disability. Developing the ability to create sports.
Lecture on understanding disability, exploring the relationship between people with disability and sports. Learning through practice about devices used by people with disability in sports, and the rules. In addition, students will learn how to introduce sports and how to teach sports tailored to their disabilities.
1 | ガイダンス |
2 | 障がい者スポーツ指導員としての留意点 |
3 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫①(サウンドテーブルテニス) |
4 | 障がいに応じた指導法、留意点①(サウンドテーブルテニス) |
5 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫②(ボッチャ) |
6 | 障がいに応じた指導法、留意点②(ボッチャ) |
7 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫③(フライングディスク) |
8 | 障がいに応じた指導法、留意点③(フライングディスク) |
9 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫④(陸上 短距離 視覚障がい) |
10 | 障がいに応じた指導法、留意点④(陸上 スラローム 下肢) |
11 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫⑤(車いすバスケットボール) |
12 | 障がいに応じた指導法、留意点⑤-1(車いすバスケットボール) |
13 | 障がいに応じた指導法、留意点⑤-2(車いすバスケットボール) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
障がいの理解、障がい者とスポーツの関係性について事前に学習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席・授業参加度・実践課題(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | (公財)日本障がい者スポーツ協会 | 『障がいのある人のスポーツ指導教本(初級・中級)』 | ぎょうせい | 2020 | 9784324108031 |
2 | (公財)日本障がい者スポーツ協会 | 『全国障害者スポーツ大会競技規則集(解説付)』 | (公財)日本障がい者スポーツ協会 | 2020 |
障がい者スポーツの意義と理念や様々な障害について理解する。障がい者スポーツのルールや技術、指導法を体得する。スポーツを創造する能力を養う。
Understanding the meaning and philosophy of sports for people with disability, and learning about various disabilities. Comprehension of the rules, techniques and teaching methods of sports for people with disability. Developing the ability to create sports.
障がいの理解、障がい者とスポーツの関係性について講義する。障がい者スポーツにおける用具の工夫やルールについて実践を通して学ぶ。また、障がいに合わせたスポーツの導入や指導方法について実技を交えて体得する。
Lecture on understanding disability, exploring the relationship between people with disability and sports. Learning through practice about devices used by people with disability in sports, and the rules. In addition, students will learn how to introduce sports and how to teach sports tailored to their disabilities.
1 | ガイダンス |
2 | 障がい者スポーツ指導員としての留意点 |
3 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫①(サウンドテーブルテニス) |
4 | 障がいに応じた指導法、留意点①(サウンドテーブルテニス) |
5 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫②(ボッチャ) |
6 | 障がいに応じた指導法、留意点②(ボッチャ) |
7 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫③(フライングディスク) |
8 | 障がいに応じた指導法、留意点③(フライングディスク) |
9 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫④(陸上 短距離 視覚障がい) |
10 | 障がいに応じた指導法、留意点④(陸上 スラローム 下肢) |
11 | 障がいに応じた競技とルール(競技規則)の工夫⑤(車いすバスケットボール) |
12 | 障がいに応じた指導法、留意点⑤-1(車いすバスケットボール) |
13 | 障がいに応じた指導法、留意点⑤-2(車いすバスケットボール) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
障がいの理解、障がい者とスポーツの関係性について事前に学習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席・授業参加度・実践課題(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | (公財)日本障がい者スポーツ協会 | 『障がいのある人のスポーツ指導教本(初級・中級)』 | ぎょうせい | 2020 | 9784324108031 |
2 | (公財)日本障がい者スポーツ協会 | 『全国障害者スポーツ大会競技規則集(解説付)』 | (公財)日本障がい者スポーツ協会 | 2020 |