日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ID380/ID380ID380 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
スポーツビジネスとスポーツ産業(Sports Business and Sports Industry) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMD3800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
Students will gain a structured understanding of the sports business from the perspective of the "business side," rather than just enjoying it from the customer's point of view. They will be able to make accurate judgments about the thinking, skills, and careers required of people in the sports business.
We will identify structural characteristics, historical background, current issues, and future prospects through our exploration of the business of sport. We will introduce the thinking, skills, and career paths required of "human resources" active in the world of sports business.
1 | スポーツビジネス論を学ぶ意義 |
2 | スポーツビジネスの本質的価値 ―稼ぐための「スポーツマンシップ」について考える― |
3 | エンターテインメントを考える |
4 | スポーツビジネスとはなにか ―スポーツ産業の全体構造と市場規模を理解する― |
5 | ステークホルダーを考える ―ボンド機能とアンプ機能― |
6 | スポーツマーケティング ―権利ビジネスとしてのスポーツと顧客戦略― |
7 | 数字で読み解くスポーツマネジメント ―経営指標の可視化による実態把握― |
8 | フィールドマネジメント ―アスリートの強化と育成― |
9 | オリンピックビジネス ―オリンピックの歴史と意義を知る― |
10 | スポーツファシリティ ―スタジアム・アリーナとまちづくり― |
11 | スポーツビジネスとテクノロジー |
12 | スポーツを仕事にする |
13 | 総括 ―スポーツ・エンターテインメントビジネスを考える― |
14 | 授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度・貢献度(30%) 授業内に指示した提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
スポーツと同様に、受講するクラスメイト(チームメイト)と力を合わせ、積極的・主体的に行動・発言・挑戦(プレー)し、さまざまな困難にも立ち向かうアグレッシブな姿勢で講義に参加することを望む。
スポーツビジネスについて、顧客の立場から愉しむだけではなく「ビジネスを創る側の視点」から構造的に理解する。スポーツビジネスにおいて求められる人材に必要な思考・スキル・キャリアパスなどについて的確に判断できるようになる。
Students will gain a structured understanding of the sports business from the perspective of the "business side," rather than just enjoying it from the customer's point of view. They will be able to make accurate judgments about the thinking, skills, and careers required of people in the sports business.
スポーツビジネスに関する探求を通して、構造的特徴、歴史的背景、現状課題、今後の展望などについて明らかにする。また、スポーツビジネスの世界で活躍する「人材」に求められる思考・スキル・キャリアパスなどについても紹介する。
We will identify structural characteristics, historical background, current issues, and future prospects through our exploration of the business of sport. We will introduce the thinking, skills, and career paths required of "human resources" active in the world of sports business.
1 | スポーツビジネス論を学ぶ意義 |
2 | スポーツビジネスの本質的価値 ―稼ぐための「スポーツマンシップ」について考える― |
3 | エンターテインメントを考える |
4 | スポーツビジネスとはなにか ―スポーツ産業の全体構造と市場規模を理解する― |
5 | ステークホルダーを考える ―ボンド機能とアンプ機能― |
6 | スポーツマーケティング ―権利ビジネスとしてのスポーツと顧客戦略― |
7 | 数字で読み解くスポーツマネジメント ―経営指標の可視化による実態把握― |
8 | フィールドマネジメント ―アスリートの強化と育成― |
9 | オリンピックビジネス ―オリンピックの歴史と意義を知る― |
10 | スポーツファシリティ ―スタジアム・アリーナとまちづくり― |
11 | スポーツビジネスとテクノロジー |
12 | スポーツを仕事にする |
13 | 総括 ―スポーツ・エンターテインメントビジネスを考える― |
14 | 授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度・貢献度(30%) 授業内に指示した提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
スポーツと同様に、受講するクラスメイト(チームメイト)と力を合わせ、積極的・主体的に行動・発言・挑戦(プレー)し、さまざまな困難にも立ち向かうアグレッシブな姿勢で講義に参加することを望む。