日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ID390/ID390ID390 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMD3200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 人数制限30名 他学科生履修不可 |
Students will acquire skills in measuring and analyzing physical movements in sports and daily life using biomechanics.
Students will learn about using measuring equipment and analysis software in relation to common physical movements concerning the improvement of sports performance, the prevention of injury and disability, and the promotion and maintenance of health. In addition, they will interpret the results of the analysis using biomechanics.
1 | 動作分析法演習について |
2 | 講義(ハイスピードカメラによる撮影、床反力計による計測) |
3 | 計測(歩行動作) |
4 | 分析(歩行動作) |
5 | 分析(歩行動作) |
6 | 計測(開眼・閉眼片脚立ち) |
7 | 分析(開眼・閉眼片脚立ち) |
8 | 分析(開眼・閉眼片脚立ち) |
9 | 計測(跳躍動作) |
10 | 分析(跳躍動作) |
11 | 分析(跳躍動作) |
12 | 多人数データの分析 |
13 | 多人数データの分析 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じ、授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時に課すレポート(複数を合算)(40%) 出席および授業への参加態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定の教科書は使用しない。必要に応じて授業時に資料を配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ゴードン・ロバートソン他著 阿江通良監訳 | 『身体運動のバイオメカニクス研究法』 | 大修館書店 | 2008年 4,180円 | 9784469266535 |
「バイオメカニクス」の単位を修得済みであることが望ましい。
スポーツや日常生活における身体動作を、バイオメカニクス的手法を用いて計測・分析する技術を習得する。
Students will acquire skills in measuring and analyzing physical movements in sports and daily life using biomechanics.
「スポーツパフォーマンス向上」「外傷・障害予防」「健康維持・増進」に関わる身近な身体動作について、機器を用いた計測と解析ソフトなどを用いた分析を経験する。さらに、分析結果をバイオメカニクス的に解釈する。
Students will learn about using measuring equipment and analysis software in relation to common physical movements concerning the improvement of sports performance, the prevention of injury and disability, and the promotion and maintenance of health. In addition, they will interpret the results of the analysis using biomechanics.
1 | 動作分析法演習について |
2 | 講義(ハイスピードカメラによる撮影、床反力計による計測) |
3 | 計測(歩行動作) |
4 | 分析(歩行動作) |
5 | 分析(歩行動作) |
6 | 計測(開眼・閉眼片脚立ち) |
7 | 分析(開眼・閉眼片脚立ち) |
8 | 分析(開眼・閉眼片脚立ち) |
9 | 計測(跳躍動作) |
10 | 分析(跳躍動作) |
11 | 分析(跳躍動作) |
12 | 多人数データの分析 |
13 | 多人数データの分析 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じ、授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時に課すレポート(複数を合算)(40%) 出席および授業への参加態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特定の教科書は使用しない。必要に応じて授業時に資料を配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ゴードン・ロバートソン他著 阿江通良監訳 | 『身体運動のバイオメカニクス研究法』 | 大修館書店 | 2008年 4,180円 | 9784469266535 |
「バイオメカニクス」の単位を修得済みであることが望ましい。