日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ID395/ID395ID395 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
コーチングの基本と留意点 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMD3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:40人/ Capacity:40) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 人数制限40名 他学科生履修不可 |
Mock classes are conducted in small groups to help students understand, think about, and come up with solutions in relation to key points that arise when teaching non-specialty events as well as students’ own specialty event.
The main points to be aware of in sports coaching differ in terms of areas of focus and wording used, depending on whether you are addressing a whole team or correcting individual techniques. In this lecture, a task will be set for each group and mock instruction will be given for solving the task. After that, there will be a group discussion and a class presentation so that everyone can share instruction points and solutions. Physical activity is involved so students should bring a change of clothes.
1 | ガイダンスとコーチングの組み立て |
2 | トレーニング効果とスポーツ障害 |
3 | 各種ウォーミングアップとクーリングダウン |
4 | コーチングへのビデオの活用法と問題点 |
5 | コーチングへのビデオ利用のクラス内報告 |
6 | 体力測定項目の選定と測定方法 |
7 | 体力結果の利用法のクラス内報告 |
8 | スキル矯正の模擬コーチング1 |
9 | スキル矯正の模擬コーチング2 |
10 | スキル矯正コーチングのクラス内報告 |
11 | スポーツ指導の模擬コーチング1 |
12 | スポーツ指導の模擬コーチング2 |
13 | スポーツ指導の模擬コーチング3 |
14 | スポーツ指導コーチングのクラス内報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
履修登録完了後にCanvas LMS上で指示する。スポーツコーチングが単なる技術指導にとどまることの無いように、参考書や配付資料を参考にして、スポーツの特徴および対象者のレベルや状態に対応した柔軟なコーチングができるように理解を深めてもらいたい。
模擬コーチングに対しては、担当分のレジュメを作成して望むこと。
模擬コーチングのための数分間の簡単な動作映像の記録を課す。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(30%) 担当した模擬指導(30%) 授業中に課す提出物(20%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには2/3以上の出席が必要となる |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に配布する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 尾縣貢監訳 | 『体力向上のトレーニング戦略』 | 大修館 | 2006 | 4469266159 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業時に紹介する |
遅刻は厳禁。初回は着替えの必要はない。
少人数グループ別での模擬授業を実際に行うことで、自分の専門とする競技だけでなく専門外の種目を指導する時の留意点について自ら感じ、考え、解決法について考察することをこの授業の目的とする。
Mock classes are conducted in small groups to help students understand, think about, and come up with solutions in relation to key points that arise when teaching non-specialty events as well as students’ own specialty event.
スポーツのコーチングにおいて、チーム全体を対象とする場合と個人の技術矯正では、ポイントとなる視点や言葉かけ等コーチングの留意点は異なる。この授業では、課題を設定し、その課題解決に向けたグループ別の模擬指導を実施する。その後、グループ内での討論会およびクラス内で発表会を行い、指導上の留意点や解決法について全員で共有できるように学習する。身体活動を伴うので、着替えを準備すること。
The main points to be aware of in sports coaching differ in terms of areas of focus and wording used, depending on whether you are addressing a whole team or correcting individual techniques. In this lecture, a task will be set for each group and mock instruction will be given for solving the task. After that, there will be a group discussion and a class presentation so that everyone can share instruction points and solutions. Physical activity is involved so students should bring a change of clothes.
1 | ガイダンスとコーチングの組み立て |
2 | トレーニング効果とスポーツ障害 |
3 | 各種ウォーミングアップとクーリングダウン |
4 | コーチングへのビデオの活用法と問題点 |
5 | コーチングへのビデオ利用のクラス内報告 |
6 | 体力測定項目の選定と測定方法 |
7 | 体力結果の利用法のクラス内報告 |
8 | スキル矯正の模擬コーチング1 |
9 | スキル矯正の模擬コーチング2 |
10 | スキル矯正コーチングのクラス内報告 |
11 | スポーツ指導の模擬コーチング1 |
12 | スポーツ指導の模擬コーチング2 |
13 | スポーツ指導の模擬コーチング3 |
14 | スポーツ指導コーチングのクラス内報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
履修登録完了後にCanvas LMS上で指示する。スポーツコーチングが単なる技術指導にとどまることの無いように、参考書や配付資料を参考にして、スポーツの特徴および対象者のレベルや状態に対応した柔軟なコーチングができるように理解を深めてもらいたい。
模擬コーチングに対しては、担当分のレジュメを作成して望むこと。
模擬コーチングのための数分間の簡単な動作映像の記録を課す。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(30%) 担当した模擬指導(30%) 授業中に課す提出物(20%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには2/3以上の出席が必要となる |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に配布する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 尾縣貢監訳 | 『体力向上のトレーニング戦略』 | 大修館 | 2006 | 4469266159 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業時に紹介する |
遅刻は厳禁。初回は着替えの必要はない。