日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code ID400
Theme・Subtitle スポーツで生じる問題に対する規範意識の違いを知る
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
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Credits 2
Course Number CMD3710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

Sports are regarded as a universal human culture in the Basic Law of Sports. Today, when people have more opportunities to engage in sports on a daily basis, the way of thinking about sports has become more diverse.
This class aims to deepen students' understanding of sports by studying ethical issues that arise in sports.

【Course Contents】

In this course, students will learn about ethical issues related to sports, in which the criteria for judgment may differ from one individual to another, while taking into account the ideas of other students.
In principle, one topic will be studied in two classes, with the first class providing an explanation of the issues and the thinking behind the issues, while the second class will proceed with group discussions based on the students' learning.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:授業概要・スポーツとは何か
2 スポーツ倫理の問題とは何か
3 スポーツの価値とフェアプレー①:問題への視点
4 スポーツの価値とフェアプレー②:ディスカッション
5 スポーツにおけるインテグリティという考え方
6 ドーピングに対する問い①:問題への視点
7 ドーピングに対する問い②:ディスカッション
8 スポーツにおける暴力の発生と抑制①:問題への視点
9 スポーツにおける暴力の発生と抑制②:ディスカッション
10 スポーツファンによる脱抑制①:問題への視点
11 スポーツファンによる脱抑制②:ディスカッション
12 スポーツ組織とハラスメント①:問題への視点
13 スポーツ組織とハラスメント②:ディスカッション
14 総括:スポーツ倫理の視点からみるスポーツのあり方

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する連絡は必要に応じて別途指示するが、スポーツ倫理に関連した問題に対して日常的に疑問・関心を持つことが望ましい。
ディスカッションの準備は受講生各自が授業時間外に行うことになる。
具体的な準備については授業内で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 毎回の課題(リアクションペーパー)(30%)
授業態度・授業への取り組み(20%)
備考 (Notes)
3分の2以上の出席をしていない場合は成績評価の対象とならない。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業内容に応じた資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 友添秀則編著 『よくわかるスポーツ倫理学』 ミネルヴァ書房 2017 9784623080137
2 近藤良享 『改訂スポーツ倫理』 不昧堂出版 2019 9784829305133
3 林芳紀・伊吹友秀 『マンガで学ぶスポーツ倫理』 化学同人 2021 9784759820379

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業資料の配信や、授業内容に関するディスカッションを行う際はファイルを共有しながら行うため、授業には原則としてPCを持参すること。

【その他 / Others】

毎回の課題として提示するリアクションペーパーの内容については、次回授業時に全体にフィードバックし、情報の共有を行う予定である。なお、リアクションペーパーの内容に触れられたことと授業評価との間に関係はない。リアクションペーパーの記入内容があまりにも不十分な場合は出席とみなさない。

【注意事項 / Notice】