日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sport and Wellness
Course Code IN030
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.4
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Credits 2
Course Number SWN1000
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes スポ学部スポ学科必修科目
2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

In considering the well-being of individuals and society as a whole, learn how health and sports are involved from a variety of perspectives.

【Course Contents】

Wellness involves a more pluralistic view of health beyond the framework of health itself, incorporating the meaning of life as well as mental and physical health. In this lecture, instructors with different specializations in wellness and sports give lectures in an omnibus format based on their own points of view.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス/
筋力トレーニングによる身体改造(沼澤)/
スポーツ動作の仕組みを解明する(石井)
2 諸外国のスポーツ文化とスポーツマネジメント(ライトナー)/
スポーツの価値を考える(中村)
3 スポーツ選手の暑さ対策(安松)/
S.A.P.P.: Active mindful lifestyle habits for more happiness and success(マックグラス)
4 都市の生物多様性と豊かな自然体験のススメ(奇二)/
運動・スポーツの健康行動疫学(黒澤)
5 スポーツ医学の観点から見たスポーツウエルネス(土肥)/
スポーツ医学に関わった経験と研究について(加藤)
6 光環境が睡眠と記憶形成に及ぼす影響とそのメカニズム(服部)/
老化とメラトニン(丸山)
7 生理指標,脳内神経伝達物質,情動行動からパフォーマンスを考える(石渡)/
障がいのある方とスポーツ(宮田)
8 ジェンダー概念の理解―体育・スポーツの見地から―(佐野)/
スタッツと体力の関連性の分析~コーチとしての一戦略~(江原)
9 アスレティックトレーナーの役割(後関)/
コンディショニングとアスレティックリハビリテーション(吉田)
10 スポーツウエルネスを分子・細胞のレベルから(舘川)/
スポーツとデータサイエンス(小林)
11 運動・スポーツを通じてすべての人の生きる歓びと幸せを高める(川端)/
スポーツ外傷・障害予防のためのアスレティックトレーニング(竹上)
12 スポーツパフォーマンス向上を目指したトレーニングサイクル(川原)/
スポーツにおけるルールとモラルに関する問題について(村本)
13 スポーツの現在地とこれからのスポーツ文化のあり方を問う(松尾・松田)
14 スポーツと栄養・食事・飲料(杉浦)/最終レポート

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

翌週への予習課題を,各回ごとに提示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回提出するリアクションペーパー(40%)
最終レポート(Final Report)(20%)
授業参加度(40%)
備考 (Notes)
単位取得には3/4以上の出席を条件とする。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に使用しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

筆記用具。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】