日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN202/IN202IN202 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
陸上競技の基礎(走る、投げる、跳ぶ)を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:40人/ Capacity:40) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 人数制限40名 |
Through practicing basic skills in athletics, understand the running, jumping and throwing movements that form the basis of various sports and learn about the most efficient movements and motions.
Understand the characteristics of different athletics events and practice running, jumping and throwing drills to learn about and understand how to exercise efficiently. In addition, learn how to use and handle different types of equipment, and the rules for their use. Students are instructed on the management of safety for athletics competitions.
1 | ウォーミングアップとクーリングダウンの目的と実際 |
2 | 短距離走のためのドリルとフォーム、およびスタート |
3 | 短距離走のスタートの実際とトレーニング例 |
4 | 短距離走の計測とバトンパスの導入 |
5 | レースの中でのバトンパス |
6 | ハードルの基本動作の習得 |
7 | ハードル走の実際 |
8 | 投運動(砲丸投げ、やり投げ)の導入 |
9 | 跳躍種目(走り幅跳び、走り高跳び)の導入 |
10 | 跳躍種目(走り幅跳び、走り高跳び)の計測 |
11 | 視覚障害ランナーの支援 |
12 | 走運動・投運動・跳躍運動の指導実践1 |
13 | 走運動・投運動・跳躍運動の指導実践2 |
14 | 走運動・投運動・跳躍運動の指導実践3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習範囲や課題については各授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業態度(50%) 技術の習得度(20%) 授業内レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには2/3以上の出席が必要となる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 財団法人日本陸上競技連盟編 | 『楽しいキッズの陸上競技』 | 大修館書店 | 2010 | 9784469267020 |
その他 (Others) | |||||
授業において紹介する。 |
陸上競技の基礎的技術の実践を通して、各種スポーツの基礎となる走運動・跳躍運動・投運動を理解し、効率的な動作の習得を目標とする。
Through practicing basic skills in athletics, understand the running, jumping and throwing movements that form the basis of various sports and learn about the most efficient movements and motions.
陸上競技の各種目の特性を理解しながら、走運動・跳躍運動・投運動の習得ドリルを実践しながら効率的な身体運動を理解していく。さらに、用器具などの使用方法、取り扱い方とルールについて学習する。また、陸上競技実施にあたっての安全管理についても説明する。
Understand the characteristics of different athletics events and practice running, jumping and throwing drills to learn about and understand how to exercise efficiently. In addition, learn how to use and handle different types of equipment, and the rules for their use. Students are instructed on the management of safety for athletics competitions.
1 | ウォーミングアップとクーリングダウンの目的と実際 |
2 | 短距離走のためのドリルとフォーム、およびスタート |
3 | 短距離走のスタートの実際とトレーニング例 |
4 | 短距離走の計測とバトンパスの導入 |
5 | レースの中でのバトンパス |
6 | ハードルの基本動作の習得 |
7 | ハードル走の実際 |
8 | 投運動(砲丸投げ、やり投げ)の導入 |
9 | 跳躍種目(走り幅跳び、走り高跳び)の導入 |
10 | 跳躍種目(走り幅跳び、走り高跳び)の計測 |
11 | 視覚障害ランナーの支援 |
12 | 走運動・投運動・跳躍運動の指導実践1 |
13 | 走運動・投運動・跳躍運動の指導実践2 |
14 | 走運動・投運動・跳躍運動の指導実践3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習範囲や課題については各授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業態度(50%) 技術の習得度(20%) 授業内レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには2/3以上の出席が必要となる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 財団法人日本陸上競技連盟編 | 『楽しいキッズの陸上競技』 | 大修館書店 | 2010 | 9784469267020 |
その他 (Others) | |||||
授業において紹介する。 |