日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN228/IN228IN228 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
バドミントン |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:40人/ Capacity:40) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 人数制限40名 |
1) To acquire basic knowledge and skills of badminton.
2) To understand the basic theory of teaching badminton and be able to harness them for teaching in PE classes.
3) To understand the characteristics of various game formats and be able to harness them for teaching in PE classes.
Technical skills determine win or lose in the badminton game. Although rational technical skills based on anatomy and physiology are provided, there are not a few cases that a teacher/coach disturb progress of students/players because of false theories of technical skills. In this class, students learn critical points for teaching/coaching technical skills in sports through badminton. Students are also required to learn merit and demerit of various game formats used in PE classes.
1 | オリエンテーション、バドミントンの基礎(用具の扱い方、バドミントンの歴史)、導入(遊びから競技へ) |
2 | ストロークの極意1(アンダーハンド・ストローク) |
3 | ストロークの極意2(オーバーヘッド・ストローク) |
4 | 基本フライトの理解・習得 |
5 | シングルス・ダブルスの基礎(ルール、試合の進め方、など) |
6 | シングルス・ダブルスにチャレンジ |
7 | ダブルスのための応用練習1(ショットの緩急)、試合(AB戦) |
8 | ダブルスのための応用練習2(攻守の型、切り替え)、試合(大リーグ) |
9 | より強いショットを打つために(ラギング・バッグ、など)、試合(3vs3) |
10 | バドミントンに必要な感覚(視覚、聴覚) |
11 | バドミントンに必要な感覚(体性感覚) |
12 | ダブルス(団体戦1) |
13 | ダブルス(団体戦2) |
14 | 技能テスト、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への積極的な参加(50%) 技能テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
随時、メール(t-nishijima□tmu.ac.jp)で質問・相談可能です。
送信の際には、□を@に変えてください。
1)バドミントンの基礎的知識および技能を習得する。
2)バドミントンの基礎的指導理論を理解し、体育授業で指導することができる。
3)様々な試合形式の特徴を理解し、体育授業で指導することができる。
1) To acquire basic knowledge and skills of badminton.
2) To understand the basic theory of teaching badminton and be able to harness them for teaching in PE classes.
3) To understand the characteristics of various game formats and be able to harness them for teaching in PE classes.
バドミントンの競技力(すなわち勝敗)は、ほとんどがバドミントン・スキル(技能)の優劣で決まる。解剖学や生理学によって裏付けられた合理的なバドミントン・スキルがある一方、残念ながら誤った理論による指導も根強く残っており、選手の競技力向上を指導者が妨げるケースも多い。本授業では、技術系競技を指導する場合の要点を、バドミントンを題材に学んでいく。また、学校体育で行われる様々試合形式のメリット・デメリットやその指導法を学ぶ。
Technical skills determine win or lose in the badminton game. Although rational technical skills based on anatomy and physiology are provided, there are not a few cases that a teacher/coach disturb progress of students/players because of false theories of technical skills. In this class, students learn critical points for teaching/coaching technical skills in sports through badminton. Students are also required to learn merit and demerit of various game formats used in PE classes.
1 | オリエンテーション、バドミントンの基礎(用具の扱い方、バドミントンの歴史)、導入(遊びから競技へ) |
2 | ストロークの極意1(アンダーハンド・ストローク) |
3 | ストロークの極意2(オーバーヘッド・ストローク) |
4 | 基本フライトの理解・習得 |
5 | シングルス・ダブルスの基礎(ルール、試合の進め方、など) |
6 | シングルス・ダブルスにチャレンジ |
7 | ダブルスのための応用練習1(ショットの緩急)、試合(AB戦) |
8 | ダブルスのための応用練習2(攻守の型、切り替え)、試合(大リーグ) |
9 | より強いショットを打つために(ラギング・バッグ、など)、試合(3vs3) |
10 | バドミントンに必要な感覚(視覚、聴覚) |
11 | バドミントンに必要な感覚(体性感覚) |
12 | ダブルス(団体戦1) |
13 | ダブルス(団体戦2) |
14 | 技能テスト、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への積極的な参加(50%) 技能テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない |
随時、メール(t-nishijima□tmu.ac.jp)で質問・相談可能です。
送信の際には、□を@に変えてください。