日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN240/IN240IN240 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN2420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:80人/ Capacity:80) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 人数制限80名 |
The goal is to learn how to use basic software used in universities and companies, such as Word, Excel, and PowerPoint.
Students learn the basic usage of Word, Excel, and PowerPoint, which are used for report writing, data summarizing, and presentation, respectively.
Other main contents are manners in e-mail communication and key points in information retrieval.
Attendance is the basis, and the progress will change depending on the degree of understanding of the students.
1 | ガイダンス |
2 | メールの設定、メールのマナー |
3 | Officeの基本操作、ファイル管理 |
4 | ウェブ、情報検索 |
5 | PowerPointの基本操作 |
6 | PowerPointにおけるスライドの作成 |
7 | PowerPointを使用したプレゼンテーション |
8 | Wordの基本操作 |
9 | Wordによるビジネス文書作成 |
10 | Wordによるレポート作成 |
11 | Excelの基本操作(1)表の作成 |
12 | Excelの基本操作(2)グラフの作成 |
13 | Excelの基本操作(3)関数の活用 |
14 | 総合演習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の復習を必ず行い、パソコン操作の習熟に努めてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度および参加態度(30%) 授業内課題(50%) 最終課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業時に資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する |
大学や社会で使用する基本的なソフトである、Word、Excel、PowerPointの使い方を習得することを目標とする。
The goal is to learn how to use basic software used in universities and companies, such as Word, Excel, and PowerPoint.
本授業では、レポート作成のために必要なWordや、複雑なデータをわかりやすくまとめてプレゼンするためのExcelやPowerPointの基本的な使い方について学ぶ。また、メールでのコミュニケーションにおけるマナーや情報検索のポイントなども取り扱う。
なお、出席を基本とし、受講者の理解度に応じて、授業の進捗を変更する可能性がある。
Students learn the basic usage of Word, Excel, and PowerPoint, which are used for report writing, data summarizing, and presentation, respectively.
Other main contents are manners in e-mail communication and key points in information retrieval.
Attendance is the basis, and the progress will change depending on the degree of understanding of the students.
1 | ガイダンス |
2 | メールの設定、メールのマナー |
3 | Officeの基本操作、ファイル管理 |
4 | ウェブ、情報検索 |
5 | PowerPointの基本操作 |
6 | PowerPointにおけるスライドの作成 |
7 | PowerPointを使用したプレゼンテーション |
8 | Wordの基本操作 |
9 | Wordによるビジネス文書作成 |
10 | Wordによるレポート作成 |
11 | Excelの基本操作(1)表の作成 |
12 | Excelの基本操作(2)グラフの作成 |
13 | Excelの基本操作(3)関数の活用 |
14 | 総合演習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の復習を必ず行い、パソコン操作の習熟に努めてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度および参加態度(30%) 授業内課題(50%) 最終課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業時に資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する |