日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN242/IN242IN242 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN2420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:80人/ Capacity:80) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 人数制限80名 |
The goal is to provide students with the basic knowledge of statistics necessary to deepen their understanding of sports science and conduct research, and to enable them to conduct their own data analysis.
In this class, lectures and practical training will be given on data management and basic statistical analysis using Excel.
Sometimes group work is conducted in class.
Students are required to have mastered the basic usage of Excel, and it is recommended that they have taken "Information Processing 1" in the spring semester.
Attendance is the basis, and the progress will change depending on the degree of understanding of the students.
1 | ガイダンス |
2 | Excelの操作の確認 |
3 | 問題の把握と明確化 |
4 | 重要項目の把握(ABC分析) |
5 | 仮説の設定(ロジックツリー) |
6 | データの収集 |
7 | 可視化(1)データの要約 |
8 | 可視化(2)分布の確認 |
9 | 可視化(3)相関関係と因果関係 |
10 | 実践演習(1)可視化 |
11 | 予測(1)単回帰分析 |
12 | 予測(2)重回帰分析 |
13 | 予測(3)時系列分析 |
14 | 実践演習(2)予測 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の復習を必ず行い、理解を深めるよう努めてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度および参加態度(30%) 授業内課題(30%) 実践演習(1)(20%) 実践演習(2)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業時に資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。 |
スポーツ科学について理解を深めたり、研究を行ったりするために必要な統計学の基礎知識を身に付け、自分でデータ分析を行えるようになることを目標とする。
The goal is to provide students with the basic knowledge of statistics necessary to deepen their understanding of sports science and conduct research, and to enable them to conduct their own data analysis.
本授業では、Excelを用いたデータ管理や基礎的な統計分析について、講義と実習を行う。
講義の一部では、グループワークも実施する。
Excelの基礎的な使い方を習得していることが必須となるため、春学期の「情報処理1」を履修していることが望ましい。
なお、出席を基本とし、受講者の理解度に応じて、授業の進捗を変更する可能性がある。
In this class, lectures and practical training will be given on data management and basic statistical analysis using Excel.
Sometimes group work is conducted in class.
Students are required to have mastered the basic usage of Excel, and it is recommended that they have taken "Information Processing 1" in the spring semester.
Attendance is the basis, and the progress will change depending on the degree of understanding of the students.
1 | ガイダンス |
2 | Excelの操作の確認 |
3 | 問題の把握と明確化 |
4 | 重要項目の把握(ABC分析) |
5 | 仮説の設定(ロジックツリー) |
6 | データの収集 |
7 | 可視化(1)データの要約 |
8 | 可視化(2)分布の確認 |
9 | 可視化(3)相関関係と因果関係 |
10 | 実践演習(1)可視化 |
11 | 予測(1)単回帰分析 |
12 | 予測(2)重回帰分析 |
13 | 予測(3)時系列分析 |
14 | 実践演習(2)予測 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の復習を必ず行い、理解を深めるよう努めてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度および参加態度(30%) 授業内課題(30%) 実践演習(1)(20%) 実践演習(2)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各回の授業時に資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。 |