日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN258/IN258IN258 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 2024.5.20付シラバス授業計画欄(1~14回)変更(変更理由:資格対応のため) |
The goal of this course is to provide students with the theory and basic knowledge of exercise prescription and exercise therapy, and to enable them to develop exercise programs for health promotion for people with special conditions (lifestyle-related diseases, elderly, orthopedic diseases, etc.) and for the general public. The students will also be able to develop exercise programs for recovery from injury, rehabilitation, and performance improvement for athletes.
Exercise prescription is to specify the frequency (F: frequency), intensity (I: intensity), duration (T: time or duration), and type of exercise (T: type of exercise) to improve health-related physical fitness (FITT principle). In order to prescribe safe and effective exercise, students learn specific methods of exercise prescription and therapy that match the individual's situation, and then actually create and examine an exercise program.
1 | ガイダンス(運動プログラム作成の基本①) |
2 | 運動療法の基礎知識(運動プログラム作成の基本②) |
3 | 運動療法の基礎知識(メディカルチェックの重要性) |
4 | 運動療法の基礎知識(服薬者の運動プログラム作成上の注意) |
5 | 生活習慣病に対する適切な運動療法プログラム作成実習(1)包括的プログラム作成 |
6 | 生活習慣病に対する適切な運動療法プログラム作成実習(2)過体重(肥満)・肥満症と高血糖・糖尿病 |
7 | 生活習慣病に対する適切な運動療法プログラム作成実習(3)高血圧と脂質異常症 |
8 | 生活習慣病に対する適切な運動療法プログラム作成実習(4)ロコモティブシンドロームと運動器退行性疾患 |
9 | コンディションの把握と管理 |
10 | リコンディショニング(アスレティックリハビリテーション)の考え方と基礎知識 |
11 | 物理療法と補装具の使用に関する基礎知識 |
12 | 外傷ごとのリスク管理に基づいたリコンディショニングとプログラミングの実践(体幹) |
13 | 外傷ごとのリスク管理に基づいたリコンディショニングとプログラミングの実践(上肢) |
14 | 外傷ごとのリスク管理に基づいたリコンディショニングとプログラミングの実践(下肢) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(20%) 授業内課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない.授業時に資料を配付する. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 細田多穂・植松光俊,大川裕行,大工谷新一 | 『運動療法学テキスト 改訂第3版』 | 南江堂 | 2019 | 9784524246212 |
2 | ACSM(American College of Sports Medicine)・日本体力医学会体力科学編集委員会 | 『運動処方の指針 原書第8版』 | 南江堂 | 2011 | 9784524262168 |
その他 (Others) | |||||
PowerPointを使用した講義形式で,映像資料なども適宜活用する.また,アクティブラーニングを取り入れ,演習なども行う予定なので,積極的な受講態度が期待される. |
運動処方と運動療法の理論と基礎知識を身につけ,特殊な状況にある人(生活習慣病,高齢者,整形外科疾患など)から一般の人に対する健康増進のための運動プログラムを作成できるようになることを目標とする.また,アスリートに対する傷害からの回復,リハビリテーション,パフォーマンス向上のための運動プログラムについても作成できるようになる.
The goal of this course is to provide students with the theory and basic knowledge of exercise prescription and exercise therapy, and to enable them to develop exercise programs for health promotion for people with special conditions (lifestyle-related diseases, elderly, orthopedic diseases, etc.) and for the general public. The students will also be able to develop exercise programs for recovery from injury, rehabilitation, and performance improvement for athletes.
運動処方とは,健康関連体力を向上させるための運動の頻度(F:frequency)・強度(I:intensity)・持続時間(T:time or duration)・運動の種類(T:type of exercise)を規定することである(FITTの原則).安全で効果的な運動処方を行うため,個人の状況に合致した運動処方・療法の具体的方法を学習したうえで,実際に運動プログラムを作成し,検討する.
Exercise prescription is to specify the frequency (F: frequency), intensity (I: intensity), duration (T: time or duration), and type of exercise (T: type of exercise) to improve health-related physical fitness (FITT principle). In order to prescribe safe and effective exercise, students learn specific methods of exercise prescription and therapy that match the individual's situation, and then actually create and examine an exercise program.
1 | ガイダンス(運動プログラム作成の基本①) |
2 | 運動療法の基礎知識(運動プログラム作成の基本②) |
3 | 運動療法の基礎知識(メディカルチェックの重要性) |
4 | 運動療法の基礎知識(服薬者の運動プログラム作成上の注意) |
5 | 生活習慣病に対する適切な運動療法プログラム作成実習(1)包括的プログラム作成 |
6 | 生活習慣病に対する適切な運動療法プログラム作成実習(2)過体重(肥満)・肥満症と高血糖・糖尿病 |
7 | 生活習慣病に対する適切な運動療法プログラム作成実習(3)高血圧と脂質異常症 |
8 | 生活習慣病に対する適切な運動療法プログラム作成実習(4)ロコモティブシンドロームと運動器退行性疾患 |
9 | コンディションの把握と管理 |
10 | リコンディショニング(アスレティックリハビリテーション)の考え方と基礎知識 |
11 | 物理療法と補装具の使用に関する基礎知識 |
12 | 外傷ごとのリスク管理に基づいたリコンディショニングとプログラミングの実践(体幹) |
13 | 外傷ごとのリスク管理に基づいたリコンディショニングとプログラミングの実践(上肢) |
14 | 外傷ごとのリスク管理に基づいたリコンディショニングとプログラミングの実践(下肢) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(20%) 授業内課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない.授業時に資料を配付する. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 細田多穂・植松光俊,大川裕行,大工谷新一 | 『運動療法学テキスト 改訂第3版』 | 南江堂 | 2019 | 9784524246212 |
2 | ACSM(American College of Sports Medicine)・日本体力医学会体力科学編集委員会 | 『運動処方の指針 原書第8版』 | 南江堂 | 2011 | 9784524262168 |
その他 (Others) | |||||
PowerPointを使用した講義形式で,映像資料なども適宜活用する.また,アクティブラーニングを取り入れ,演習なども行う予定なので,積極的な受講態度が期待される. |