日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN264/IN264IN264 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
原則対面で実施する。オンラインで実施する場合は、Canvas LMS等で事前に通知する。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
The aim of this course is to understand the role and duties of the Japan Sport Association certified Athletic Trainer (JSPO-AT), as well as the expertise required. Additionally, the goal is to acquire the knowledge and attitudes necessary for sustaining learning and promoting collaboration with related professionals to fulfill their responsibilities effectively
This course aims to provide a detailed understanding of the roles and specific responsibilities of athletic trainers in sports. It also covers the historical background and purpose of the certification of athletic trainers by the Japan Sports Association, examining the reasons for its establishment, and comparing it with the situations in various foreign countries. Furthermore, the course delves into the organizational activities of athletic trainers, exploring their positioning, operational management, and collaboration with experts in various fields, such as coaches and sports doctors. The goal is to cultivate the necessary knowledge for athletic trainers to effectively support athletes in the field. Additionally, the course emphasizes the acquisition of "advanced general knowledge," including societal order and ethical perspectives, as well as the development of a "healthy value system."
1 | 日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)とは |
2 | 国内外のアスレティックトレーナーの歴史・制度・役割 |
3 | JSPO-ATの役割(コンピテンシー)に応じた業務と運営 |
4 | スポーツ指導者としてのATの倫理と責任 |
5 | JSPO-AT業務におけるリスクマネジメント |
6 | 環境・対象者の特徴に応じたJSPO-ATの役割 |
7 | JSPO-ATの安全と健康管理・セルフマネージメント |
8 | スポーツ現場で留意すべき感染症概論 |
9 | スポーツ医・科学チームとスタッフとJSPO-ATとの関係性 |
10 | エビデンスに基づく実践(Evidence-based practice : EBP)とは |
11 | JSPO-ATと研究活動 |
12 | JSPO-ATと生涯教育 |
13 | 関係者とのコミュニケーションと留意点 |
14 | 対象者の特性とコミュニケーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内レポート(5%×4回)(20%) 出席及び授業態度(40%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第1巻 アスレティックトレーナーの役割』 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)の資格取得に必須の科目である。
本科目では、日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT) の役割・業務と専門性や、業務を遂行する上で必要となる多様な素養の位置づけを理解し、持続的に学び関係職種との連携を推進するための知識と態度の習得をねらいとする。
The aim of this course is to understand the role and duties of the Japan Sport Association certified Athletic Trainer (JSPO-AT), as well as the expertise required. Additionally, the goal is to acquire the knowledge and attitudes necessary for sustaining learning and promoting collaboration with related professionals to fulfill their responsibilities effectively
スポーツ現場におけるアスレティックトレーナーの役割とその業務を具体的に学び、日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー養成の歴史的背景や趣旨、設立に至った背景および諸外国の状況を理解する。またアスレティックトレーナーの組織的な活動に触れ、その位置づけや運営管理について学び、コーチやスポーツドクターなどさまざまな分野の専門家といかに連携を取って選手をサポートしていくかなど、アスレティックトレーナーが現場で活動する上で必要な知識を養うとともに、最も大切である社会的秩序や倫理観を含めた「高度な一般常識」と「健全な価値観」を身につける。
This course aims to provide a detailed understanding of the roles and specific responsibilities of athletic trainers in sports. It also covers the historical background and purpose of the certification of athletic trainers by the Japan Sports Association, examining the reasons for its establishment, and comparing it with the situations in various foreign countries. Furthermore, the course delves into the organizational activities of athletic trainers, exploring their positioning, operational management, and collaboration with experts in various fields, such as coaches and sports doctors. The goal is to cultivate the necessary knowledge for athletic trainers to effectively support athletes in the field. Additionally, the course emphasizes the acquisition of "advanced general knowledge," including societal order and ethical perspectives, as well as the development of a "healthy value system."
1 | 日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)とは |
2 | 国内外のアスレティックトレーナーの歴史・制度・役割 |
3 | JSPO-ATの役割(コンピテンシー)に応じた業務と運営 |
4 | スポーツ指導者としてのATの倫理と責任 |
5 | JSPO-AT業務におけるリスクマネジメント |
6 | 環境・対象者の特徴に応じたJSPO-ATの役割 |
7 | JSPO-ATの安全と健康管理・セルフマネージメント |
8 | スポーツ現場で留意すべき感染症概論 |
9 | スポーツ医・科学チームとスタッフとJSPO-ATとの関係性 |
10 | エビデンスに基づく実践(Evidence-based practice : EBP)とは |
11 | JSPO-ATと研究活動 |
12 | JSPO-ATと生涯教育 |
13 | 関係者とのコミュニケーションと留意点 |
14 | 対象者の特性とコミュニケーション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内レポート(5%×4回)(20%) 出席及び授業態度(40%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第1巻 アスレティックトレーナーの役割』 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)の資格取得に必須の科目である。