日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN266/IN266IN266 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生体のリズムと体内時計の仕組み |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
It is known that various physiological phenomena in the body fluctuate periodically. In this lecture, students will learn about the mechanism of the biological clock that controls the rhythms and the changes in physiological functions caused by the clock. The goal of this lecture is to deepen students' understanding of the periodicity in physiological phenomena that re repeated in their own bodies on a daily basis.
1. Lecture will be given on the mechanism of biological clock.
2. Physiological functions regulated by the biological clock will be introduced.
3. chronobiological approach to maximize daily physical performance will be examined.
1 | 生物のリズムについて学ぼう |
2 | 1日周期で起こる生理現象について |
3 | 時計遺伝子とは何か |
4 | 体内時計を同調する仕組み-光 |
5 | 体内時計を同調する仕組み-メラトニン |
6 | 体内時計を同調する仕組み-食事 |
7 | 主時計と末梢時計とは何か |
8 | 睡眠の基礎知識 |
9 | 睡眠の仕組みと概日リズム |
10 | 代謝の仕組みと概日リズム |
11 | 循環系の仕組みと概日リズム |
12 | 1日より長い周期で起こるリズムについて |
13 | ブルーライトの影響について考えよう |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容に関連する項目について質問し、コメントペーパーへの回答を求める。単に聴講するだけではなく各自が予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 中間テスト(30%) コメントシートの内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
中間テストと最終テストは授業時間内に行う。なお、2/3以上の出席を成績評価の対象とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。必要に応じて資料を配布する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 海老原史樹文・吉村崇 | 時間生物学 | 化学同人 | 2012 | 9784759815023 |
生体内の様々な現象は周期的に変動していることが知られている。そこで、本講義ではそのリズムを支配する体内時計の仕組みとそれによって起こる生理機能の変化について学ぶ。また、日々の中で自身の身体で繰り返される生理現象の周期性への理解を深めることを目標とする。
It is known that various physiological phenomena in the body fluctuate periodically. In this lecture, students will learn about the mechanism of the biological clock that controls the rhythms and the changes in physiological functions caused by the clock. The goal of this lecture is to deepen students' understanding of the periodicity in physiological phenomena that re repeated in their own bodies on a daily basis.
1.体内時計の仕組みについて講義する。
2.体内時計によって調節されている生理機能について紹介する。
3.日々の身体的パフォーマンスを最大限に発揮できるような時間生物学的アプローチを考える。
1. Lecture will be given on the mechanism of biological clock.
2. Physiological functions regulated by the biological clock will be introduced.
3. chronobiological approach to maximize daily physical performance will be examined.
1 | 生物のリズムについて学ぼう |
2 | 1日周期で起こる生理現象について |
3 | 時計遺伝子とは何か |
4 | 体内時計を同調する仕組み-光 |
5 | 体内時計を同調する仕組み-メラトニン |
6 | 体内時計を同調する仕組み-食事 |
7 | 主時計と末梢時計とは何か |
8 | 睡眠の基礎知識 |
9 | 睡眠の仕組みと概日リズム |
10 | 代謝の仕組みと概日リズム |
11 | 循環系の仕組みと概日リズム |
12 | 1日より長い周期で起こるリズムについて |
13 | ブルーライトの影響について考えよう |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容に関連する項目について質問し、コメントペーパーへの回答を求める。単に聴講するだけではなく各自が予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 中間テスト(30%) コメントシートの内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
中間テストと最終テストは授業時間内に行う。なお、2/3以上の出席を成績評価の対象とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。必要に応じて資料を配布する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 海老原史樹文・吉村崇 | 時間生物学 | 化学同人 | 2012 | 9784759815023 |