日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN268/IN268IN268 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生命の原理と仕組み |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN2000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
Students will learn the principles of biological phenomena from the basics. In particular, students will learn about the mechanisms of biological phenomena related to humans, and acquire knowledge that will be useful for understanding wellness based on human health.
In this course, students will deepen their understanding of the molecules that make up living organisms and their roles, and learn the principles of related life phenomena. This will provide an overview of the fundamentals of life science, a broad field of study, as well as a more in-depth study of the content that leads to an understanding of wellness.
1 | 生命科学とは何か |
2 | 生命はどの様に設計されているか−構成する分子− |
3 | 生命はどの様に設計されているか−細胞− |
4 | 生命はどの様に設計されているか−代謝− |
5 | 生命はどの様に設計されているか−遺伝情報− |
6 | ゲノム情報はどの様に発現するのか |
7 | 複雑な体はどのようにしてつくられるか |
8 | 脳はどこまでわかったか |
9 | がんはどのような現象か |
10 | 私たちの食と健康の関係 |
11 | ヒトは病原体にどのように備えるか |
12 | 環境と生物はどのように関わるか |
13 | 生命科学技術はここまで進んだ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業に関連する内容について質問し、コメントシートに回答を求める。単に聴講するだけでなく、各自が予習・復習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントシート(30%) 中間テスト(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 東京大学生命科学教科書編集委員会編 | 『現代生命科学 第3版』 | 羊土社 | 2020 | 9784758121033 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 和田 勝 | 『基礎から学ぶ生物学・細胞生物学 第4版』 | 羊土社 | 2020 | 9784758121088 |
高校で生物学に触れたことがある方が望ましいが、大学から初めてこの分野を学ぼうとする学生にも対応したい。
PCまたはスマートフォン。PCが望ましい。
生命現象の原理を基礎から学ぶ。また特に、ヒトに関係する生命現象の機構について広く学び、ヒトの健康をベースにしたウエルネスの理解に役立つ知識を身につける。
Students will learn the principles of biological phenomena from the basics. In particular, students will learn about the mechanisms of biological phenomena related to humans, and acquire knowledge that will be useful for understanding wellness based on human health.
本講義では、生物を構成する分子とその役割について理解を深め、関係する生命現象の原理を学ぶ。これにより、幅広い学問分野である生命科学の基礎を概観するとともに、ウエルネスの理解につながる内容についてより深く学習する。
In this course, students will deepen their understanding of the molecules that make up living organisms and their roles, and learn the principles of related life phenomena. This will provide an overview of the fundamentals of life science, a broad field of study, as well as a more in-depth study of the content that leads to an understanding of wellness.
1 | 生命科学とは何か |
2 | 生命はどの様に設計されているか−構成する分子− |
3 | 生命はどの様に設計されているか−細胞− |
4 | 生命はどの様に設計されているか−代謝− |
5 | 生命はどの様に設計されているか−遺伝情報− |
6 | ゲノム情報はどの様に発現するのか |
7 | 複雑な体はどのようにしてつくられるか |
8 | 脳はどこまでわかったか |
9 | がんはどのような現象か |
10 | 私たちの食と健康の関係 |
11 | ヒトは病原体にどのように備えるか |
12 | 環境と生物はどのように関わるか |
13 | 生命科学技術はここまで進んだ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業に関連する内容について質問し、コメントシートに回答を求める。単に聴講するだけでなく、各自が予習・復習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントシート(30%) 中間テスト(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 東京大学生命科学教科書編集委員会編 | 『現代生命科学 第3版』 | 羊土社 | 2020 | 9784758121033 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 和田 勝 | 『基礎から学ぶ生物学・細胞生物学 第4版』 | 羊土社 | 2020 | 9784758121088 |
高校で生物学に触れたことがある方が望ましいが、大学から初めてこの分野を学ぼうとする学生にも対応したい。
PCまたはスマートフォン。PCが望ましい。