日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN270/IN270IN270 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
環境問題について理解を深めた上で、サステナブル社会の実現に向けて実際に行動する自分になる。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
To build a sustainable society, learn about the current status and causes of environmental problems and explore what you can do to help. As a first step, we will look at the natural environment of the Niiza campus and our own community.
As environmental problems have become more serious, human society is also becoming less sustainable. In this class, students will learn about the causes and current status of environmental problems and then consider what they can do to realize a sustainable society. In addition, we will emphasize the connection between the body and the environment in order to become citizens who take action to solve problems. Therefore, students will be required to observe nature on the Niiza campus and to conduct surveys of the natural environment in their own community.
1 | 現代の環境問題:海洋プラスチック問題・地球温暖化による気候変動・生物多様性の減少・新型コロナ問題等 |
2 | 環境問題の原因:科学革命、産業革命、グローバル化が世界にもたらしたもの |
3 | 環境問題の歴史的変遷:ウィルダネスの保護から地球環境問題まで |
4 | 環境問題と共に歩む環境思想:人間中心主義と生態系中心主義 |
5 | 国際的な課題解決の取り組み:成長の限界・地球サミット・ミレニアム生態系等 |
6 | 持続可能な開発目標(SDGs:Sustainable Development Goals)とは |
7 | 新座キャンパスの自然を直接的に体験する |
8 | 私たちにできること①「実践的な活動」 |
9 | 私たちにできること②「広める活動」 |
10 | 私たちにできること③「消費する活動」 |
11 | 私たちにできること④「主権者としての活動」 |
12 | グループ課題の説明(グループ設定、テーマ設定) |
13 | グループ課題プレゼンテーション① |
14 | グループ課題プレゼンテーション②、総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題として、自分が住んでいる地域の自然環境に関する調査報告書の作成を課します。具体的な内容は授業中に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業に参加する姿勢(50%) プレゼン内容、および表現力(30%) 課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェイソン・ヒッケル | 『資本主義の次に来る世界』 | 東洋経済新報社 | 2023 | 4492315497 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 斎藤 幸平 | 『人新世の「資本論」』 | 集英社 | 2020 | 4087211355 |
サステナブル社会を構築するため、環境問題の現状と原因を知り、自分にできることを模索する。その一歩として、新座キャンパスや自分が住んでいる地域の自然環境にも目を向ける。
To build a sustainable society, learn about the current status and causes of environmental problems and explore what you can do to help. As a first step, we will look at the natural environment of the Niiza campus and our own community.
環境問題が深刻化した結果、人間社会も持続可能ではなくなっている。本授業では、環境問題の原因や現状を学び、その上でサステナブル社会実現のため、自分たちにできることは何かを考える。また、問題解決のために行動する市民を目指す上で、身体と環境とのつながりを重視する。それゆえ、新座キャンパスにおいて自然観察を行ったり、自分が住んでいる地域の自然環境を調査する課題を課す。
As environmental problems have become more serious, human society is also becoming less sustainable. In this class, students will learn about the causes and current status of environmental problems and then consider what they can do to realize a sustainable society. In addition, we will emphasize the connection between the body and the environment in order to become citizens who take action to solve problems. Therefore, students will be required to observe nature on the Niiza campus and to conduct surveys of the natural environment in their own community.
1 | 現代の環境問題:海洋プラスチック問題・地球温暖化による気候変動・生物多様性の減少・新型コロナ問題等 |
2 | 環境問題の原因:科学革命、産業革命、グローバル化が世界にもたらしたもの |
3 | 環境問題の歴史的変遷:ウィルダネスの保護から地球環境問題まで |
4 | 環境問題と共に歩む環境思想:人間中心主義と生態系中心主義 |
5 | 国際的な課題解決の取り組み:成長の限界・地球サミット・ミレニアム生態系等 |
6 | 持続可能な開発目標(SDGs:Sustainable Development Goals)とは |
7 | 新座キャンパスの自然を直接的に体験する |
8 | 私たちにできること①「実践的な活動」 |
9 | 私たちにできること②「広める活動」 |
10 | 私たちにできること③「消費する活動」 |
11 | 私たちにできること④「主権者としての活動」 |
12 | グループ課題の説明(グループ設定、テーマ設定) |
13 | グループ課題プレゼンテーション① |
14 | グループ課題プレゼンテーション②、総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題として、自分が住んでいる地域の自然環境に関する調査報告書の作成を課します。具体的な内容は授業中に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業に参加する姿勢(50%) プレゼン内容、および表現力(30%) 課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ジェイソン・ヒッケル | 『資本主義の次に来る世界』 | 東洋経済新報社 | 2023 | 4492315497 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 斎藤 幸平 | 『人新世の「資本論」』 | 集英社 | 2020 | 4087211355 |