日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sport and Wellness
Course Code IN270
Theme・Subtitle 環境問題について理解を深めた上で、サステナブル社会の実現に向けて実際に行動する自分になる。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number SWN2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

To build a sustainable society, learn about the current status and causes of environmental problems and explore what you can do to help. As a first step, we will look at the natural environment of the Niiza campus and our own community.

【Course Contents】

As environmental problems have become more serious, human society is also becoming less sustainable. In this class, students will learn about the causes and current status of environmental problems and then consider what they can do to realize a sustainable society. In addition, we will emphasize the connection between the body and the environment in order to become citizens who take action to solve problems. Therefore, students will be required to observe nature on the Niiza campus and to conduct surveys of the natural environment in their own community.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 現代の環境問題:海洋プラスチック問題・地球温暖化による気候変動・生物多様性の減少・新型コロナ問題等
2 環境問題の原因:科学革命、産業革命、グローバル化が世界にもたらしたもの
3 環境問題の歴史的変遷:ウィルダネスの保護から地球環境問題まで
4 環境問題と共に歩む環境思想:人間中心主義と生態系中心主義
5 国際的な課題解決の取り組み:成長の限界・地球サミット・ミレニアム生態系等
6 持続可能な開発目標(SDGs:Sustainable Development Goals)とは
7 新座キャンパスの自然を直接的に体験する
8 私たちにできること①「実践的な活動」
9 私たちにできること②「広める活動」
10 私たちにできること③「消費する活動」
11 私たちにできること④「主権者としての活動」
12 グループ課題の説明(グループ設定、テーマ設定)
13 グループ課題プレゼンテーション①
14 グループ課題プレゼンテーション②、総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

課題として、自分が住んでいる地域の自然環境に関する調査報告書の作成を課します。具体的な内容は授業中に指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席および授業に参加する姿勢(50%)
プレゼン内容、および表現力(30%)
課題(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ジェイソン・ヒッケル 『資本主義の次に来る世界』 東洋経済新報社 2023 4492315497

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 斎藤 幸平 『人新世の「資本論」』 集英社 2020 4087211355

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】