日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sport and Wellness
Course Code IN278
Theme・Subtitle スポーツと教育の未来について考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SWN2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

The goal is to develop the ability to think about the meaning and value of sport for human beings and society, and to conceptualize specific ways of sports education in the home, school, community, and business.

【Course Contents】

Sport is a culture that is enjoyed throughout life and is very relevant to the realization of our Well Being. Sport is also connected in many ways to the educational action of families, schools, communities, and businesses. I I would like to deepen each student's understanding of sports and education in the broad sense that we go, watch, support, and think about the relationship between sports and education in our daily lives, by examining, analyzing, and discussing specific examples from TV, comics, the Internet, social networking sites, and other aspects of our daily lives.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション (授業の進め方や学習の進め方などについて)
2 eスポーツとスポーツの揺らぎ -体験してみる、考えてみる、知識を貯める①-
3 eスポーツとスポーツの揺らぎ -体験してみる、考えてみる、知識を貯める②-
4 学校体育の現在と、ICTの利活用状況 -リアル体験とデジタル体験をどう組み合わせる?①-
5 学校体育の現在と、ICTの利活用状況 -リアル体験とデジタル体験をどう組み合わせる?②-
6 高度情報社会とスポーツと教育について -ワークショップ形式で対話してみよう-
7 家庭、学校、地域、職場でのスポーツの今 -総合型地域スポーツクラブと社会体育-①
8 家庭、学校、地域、職場でのスポーツの今 -総合型地域スポーツクラブと社会体育-②
9 家庭、学校、地域、職場でのスポーツの今 -総合型地域スポーツクラブと社会体育-③
10 スポーツと家庭教育・社会教育について -ワークショップ形式で対話してみよう-
11 スポーツと国際大会、メディアの現在 -インターネット、SNS、AI、そして教育-①
12 スポーツと国際大会、メディアの現在 -インターネット、SNS、AI、そして教育-②
13 スポーツと国際交流について -ワークショップ形式で対話してみよう- 
14 スポーツと教育に関する課題と可能性について -まとめと評価-

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に、オンライン等でアクセスしやすい映像資料等を見てくることを講義中で指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
ワークショップの準備と事後評価のレポート(30%)
毎回の自己評価とリアクションペーパー(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義中に指示する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】