日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN412/IN412IN412 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:40人/ Capacity:40) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 人数制限40名 |
Students will gain experience in measurement and evaluation skills aimed at aiding improvement in people's health and athletes’ ability to compete.
Students will learn the purpose and significance of assessing physical fitness. They will acquire practical skills for measuring physical strength from training in various measurements. Furthermore, students will acquire techniques enabling them to summarize results from simple numerical sequences into information that can be used for exercise and sports instruction, through training in analysis of measurement data using a PC.
1 | オリエンテーションおよび体力測定評価(高齢者を含む)の目的と意義 |
2 | 講義:体力測定と評価 |
3 | 測定実習:基本的な体力測定(新体力テスト) |
4 | 測定実習:発展的な体力測定(映像測定・跳躍測定・パワー測定等) |
5 | 分析実習:体力データの整理・要約 |
6 | 分析実習:体力データの統計分析 |
7 | 講義:身体組成の測定 |
8 | 講義・測定実習:タレント発掘のための測定と活用 |
9 | 測定・分析実習:介護予防に関連する体力測定と評価 |
10 | 講義:コンディショニングのための測定と評価(睡眠・脱水・疲労) |
11 | 講義:パフォーマンス向上のための測定と評価(パフォーマンス分析・ゲーム分析) |
12 | 講義・実習:スポーツ現場におけるGPS・心拍モニターの活用方法 |
13 | 測定実習:GPS・心拍モニターを用いた計測 |
14 | フィードバック・まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 毎回の出席状況およびリアクションペーパー(50%) 授業中に指示した提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜資料を配布する。 |
本授業では,人々の健康づくりやスポーツ選手の競技力向上に役立てることを目的とした測定・評価のスキルを体験的に習得する。
Students will gain experience in measurement and evaluation skills aimed at aiding improvement in people's health and athletes’ ability to compete.
はじめに体力測定評価の目的や意義について学ぶ。また多様な測定実習を通じて,健康づくりから競技力向上までのあらゆる目的に応じた測定実践スキルを獲得する。さらに,PCを活用した測定データの分析実習を通じて,測定結果を単なる数値の羅列から,運動やスポーツ指導の現場で活用できる情報へと要約するスキルを身につける。
Students will learn the purpose and significance of assessing physical fitness. They will acquire practical skills for measuring physical strength from training in various measurements. Furthermore, students will acquire techniques enabling them to summarize results from simple numerical sequences into information that can be used for exercise and sports instruction, through training in analysis of measurement data using a PC.
1 | オリエンテーションおよび体力測定評価(高齢者を含む)の目的と意義 |
2 | 講義:体力測定と評価 |
3 | 測定実習:基本的な体力測定(新体力テスト) |
4 | 測定実習:発展的な体力測定(映像測定・跳躍測定・パワー測定等) |
5 | 分析実習:体力データの整理・要約 |
6 | 分析実習:体力データの統計分析 |
7 | 講義:身体組成の測定 |
8 | 講義・測定実習:タレント発掘のための測定と活用 |
9 | 測定・分析実習:介護予防に関連する体力測定と評価 |
10 | 講義:コンディショニングのための測定と評価(睡眠・脱水・疲労) |
11 | 講義:パフォーマンス向上のための測定と評価(パフォーマンス分析・ゲーム分析) |
12 | 講義・実習:スポーツ現場におけるGPS・心拍モニターの活用方法 |
13 | 測定実習:GPS・心拍モニターを用いた計測 |
14 | フィードバック・まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 毎回の出席状況およびリアクションペーパー(50%) 授業中に指示した提出物(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜資料を配布する。 |