日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN420/IN420IN420 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
Students will obtain an overview of Japan’s health promotion policy, centered on physical activity and exercise, and acquire the basic ability to analyze and evaluate the policy process that supports the well-being of a healthy and wealthy people.
Explaining the background and trends from real-life health issues, based on handouts. In addition, we will listen to voices from those within the health promotion in the field, deepen our understanding through related presentations and surveys on health promotion policies.
1 | 健康政策アウトライン |
2 | 日本が誇る医療保険制度 |
3 | 健康づくり対策の変遷~感染症撲滅から生活習慣病予防へのシフト |
4 | 行動変容を促すナッジ理論 |
5 | 健康格差とソーシャルキャピタル |
6 | たばことがん |
7 | 健康づくり最前線の現場 |
8 | 健康日本21(第三次)(研究プレゼンテーション) |
9 | 健康日本21(第三次)(研究プレゼンテーション) |
10 | 女性の健康づくり |
11 | 身体活動・運動の効果 |
12 | 超高齢社会を支える介護保険制度 |
13 | 地域包括ケアシステムの思想と貯筋運動プロジェクト |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
期間中、1人1回、指定のテーマの中から選択して調査分析した結果をパワーポイントにより発表する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 研究プレゼンテーション(20%) 授業内に行うリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位取得不可。 |
なし/None
身体活動・運動を中心とした我が国の健康づくり政策の概要とその意義を学び、国民の健康で豊かな生活を支える政策を分析・判断できる基本的な力を身に着ける。
Students will obtain an overview of Japan’s health promotion policy, centered on physical activity and exercise, and acquire the basic ability to analyze and evaluate the policy process that supports the well-being of a healthy and wealthy people.
配布資料に基づき、等身大の健康課題からその動向や背景を解説していく。また、健康づくりの現場の声を聞いたり、健康づくりに関する施策を調査・発表することにより、理解を深める。
Explaining the background and trends from real-life health issues, based on handouts. In addition, we will listen to voices from those within the health promotion in the field, deepen our understanding through related presentations and surveys on health promotion policies.
1 | 健康政策アウトライン |
2 | 日本が誇る医療保険制度 |
3 | 健康づくり対策の変遷~感染症撲滅から生活習慣病予防へのシフト |
4 | 行動変容を促すナッジ理論 |
5 | 健康格差とソーシャルキャピタル |
6 | たばことがん |
7 | 健康づくり最前線の現場 |
8 | 健康日本21(第三次)(研究プレゼンテーション) |
9 | 健康日本21(第三次)(研究プレゼンテーション) |
10 | 女性の健康づくり |
11 | 身体活動・運動の効果 |
12 | 超高齢社会を支える介護保険制度 |
13 | 地域包括ケアシステムの思想と貯筋運動プロジェクト |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
期間中、1人1回、指定のテーマの中から選択して調査分析した結果をパワーポイントにより発表する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 研究プレゼンテーション(20%) 授業内に行うリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位取得不可。 |
なし/None