日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN428/IN428IN428 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
予防とコンディショニング |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(一部オンライン) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:60人/ Capacity:60) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 同一内容2時限開講(1時限のみ履修可) 人数制限60名(2024年3月27日付変更 変更前:30名) |
This course aims to understand the preventive effects of sports injuries and disabilities through the use of equipment, protective gear, stretching, and taping. The objective is to comprehend the preventive benefits of these practices and implement them safely and effectively in practical applications.
In a sports team, the trainer collaborates with doctors, coaches, and other staff members to oversee athlete health management, injury prevention, first aid for sports injuries and disabilities, rehabilitation, and physical conditioning. In this class, practical training and group discussions will be conducted to acquire the knowledge and skills necessary to fulfill such roles. The topics include: 1) emergency measures for sports injuries, 2) specialized stretching techniques, 3) taping and massage, and 4) conditioning training.
1 | 導入 トレーナーとは |
2 | スポーツ外傷・障害予防の考え方 |
3 | スポーツ外傷・障害に対する予防的手段(装具・防具、ストレッチング、テーピング) |
4 | ストレッチングの実際 |
5 | テーピング(基礎・足関節①) |
6 | テーピング(足関節②) |
7 | テーピング(足関節③・実技テスト) |
8 | テーピング(膝関節①) |
9 | テーピング(膝関節②・実技テスト) |
10 | テーピング(その他) |
11 | 応急処置 |
12 | ストレッチ |
13 | マッサージ |
14 | コンディショニングトレーニング、レジスタンス運動 2024.5.20付シラバス変更(変更事由:資格対応のため) 【変更前】コンディショニングトレーニング |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業態度(40%) 実技テスト(40%) 授業内レポート(5%×4回)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第2巻 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防』 | 日本スポーツ協会 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
プリント配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 赤十字救急法研究委員会 | 『救急法講習』 | 日本赤十字社 | 2019年 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)の資格取得に必須の科目である。
実技中心の授業展開となるため、積極的な授業参加と主体性のある行動を求めます。
本科目では、装具・防具、ストレッチング、テーピングにおけるスポーツ外傷・障害の予防効果を理解し、それらの活用について安全かつ効果的に実践できることをねらいとする。
This course aims to understand the preventive effects of sports injuries and disabilities through the use of equipment, protective gear, stretching, and taping. The objective is to comprehend the preventive benefits of these practices and implement them safely and effectively in practical applications.
スポーツチームにおいて、ドクター及びコーチやその他のスタッフと連携をとり、競技者の健康管理、障害予防、スポーツ外傷・障害の応急処置、リハビリテーション及び体力トレーニング、コンディショニングを担当するのがトレーナーである。この授業では、このような役割を果たすために必要な知識と技能を習得するために、次の内容の実技実習とグループディスカッションを行う。1)スポーツ外傷の応急処置について 2)専門的ストレッチについて 3)テーピングとマッサージ 4)コンディショニングトレーニング。
In a sports team, the trainer collaborates with doctors, coaches, and other staff members to oversee athlete health management, injury prevention, first aid for sports injuries and disabilities, rehabilitation, and physical conditioning. In this class, practical training and group discussions will be conducted to acquire the knowledge and skills necessary to fulfill such roles. The topics include: 1) emergency measures for sports injuries, 2) specialized stretching techniques, 3) taping and massage, and 4) conditioning training.
1 | 導入 トレーナーとは |
2 | スポーツ外傷・障害予防の考え方 |
3 | スポーツ外傷・障害に対する予防的手段(装具・防具、ストレッチング、テーピング) |
4 | ストレッチングの実際 |
5 | テーピング(基礎・足関節①) |
6 | テーピング(足関節②) |
7 | テーピング(足関節③・実技テスト) |
8 | テーピング(膝関節①) |
9 | テーピング(膝関節②・実技テスト) |
10 | テーピング(その他) |
11 | 応急処置 |
12 | ストレッチ |
13 | マッサージ |
14 | コンディショニングトレーニング、レジスタンス運動 2024.5.20付シラバス変更(変更事由:資格対応のため) 【変更前】コンディショニングトレーニング |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業態度(40%) 実技テスト(40%) 授業内レポート(5%×4回)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第2巻 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防』 | 日本スポーツ協会 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
プリント配布 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 赤十字救急法研究委員会 | 『救急法講習』 | 日本赤十字社 | 2019年 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)の資格取得に必須の科目である。
実技中心の授業展開となるため、積極的な授業参加と主体性のある行動を求めます。