日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Sport and Wellness
Course Code IN430
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) 「対面(一部オンライン:2回を予定)」
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.4
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Credits 2
Course Number SWN3300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

In this course, the aim is to conduct an analysis of sports characteristics and utilize the results in the formulation of a conditioning plan. Additionally, the objective was to understand the characteristics of the target individuals and the impact of environmental changes on their conditioning. The goal is to incorporate this information into the planning and implementation of safe and effective conditioning programmes.

【Course Contents】

In this course, you learn the concept of conditioning and understand the factors necessary for sports practitioners (athletes) to achieve their best performance, and the practical application of specific methods based on the characteristics of the sport. You will also learn approaches to injury prevention, how to create an environment for injury prevention, and acquire conditioning methods that meet the objectives required in a variety of sports settings.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 コンディショニングに必要な競技特性の分析とは
2 競技特性の分析(バイオメカニクス的・運動生理学的視点)
3 競技特性分析の例
4 分析した結果の活用
5 競技特性に応じた体力測定の企画
6 対象者の特徴や環境変化がコンディションに及ぼす影響
7 外的環境への対策
8 女性アスリートの特性とコンディショニング
9 成長期の特性とコンディショニング
10 高齢者の特性とコンディショニング
11 障がい者とコンディショニング
12 減量・増量
13 ICTおよび各種テクノロジーを活用したコンディショニング事例
14 まとめ(コンディショニングを効果的に行うためには)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内テスト(複数回)(60%)
授業参加度(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日本スポーツ協会 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第3巻 コンディショニング』 日本スポーツ協会 2022

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)資格取得に必須の科目である

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配布、課題の提出などにCanvas LMSを使用するため、必要な機器を持参すること

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】