日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN432/IN432IN432 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
「対面(一部オンライン:2回を予定)」 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
The aim of this course is to understand the position of "reconditioning" in the role of JSPO-AT, and to acquire the knowledge necessary for "reconditioning".
The course will provide an understanding of the fundamentals of athletic rehabilitation and reconditioning and the programming methods of athletic rehabilitation and reconditioning based on the characteristics of athletic activities. In addition, to understand the functional and physical factors of the musculoskeletal system necessary for sports activities, to learn about sports injuries and disorders as major factors that reduce performance, to develop appropriate rehabilitation programs, and to acquire training instructions that take safety into consideration.
1 | リコンディショニングの概要 |
2 | リコンディショニングの過程と内容 |
3 | リコンディショニングで用いる代表的な手法① |
4 | リコンディショニングで用いる代表的な手法② |
5 | リコンディショニングで用いる代表的な手法③ |
6 | スポーツ外傷・障害後のコンディション不良に対する評価とリコンディショニング |
7 | スポーツ動作の繰り返しによるコンディション不良に対する評価とリコンディショニング |
8 | リコンディショニングプログラミングの実際① |
9 | リコンディショニングプログラミングの実際② |
10 | リコンディショニングに必要な組織修復、治癒過程の知識 |
11 | 機能的、身体的な状態に応じたリコンディショニング(概論) |
12 | 部位ごとの状態に応じたリコンディショニング(概論) |
13 | スポーツ動作の問題に対するリコンディショニング(概論) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第4巻 リコンディショニング』 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)資格取得に必須の科目である
資料の配布、課題の提出などにCanvas LMSを使用するため、必要な機器を持参すること
本科目では、日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT) の役割における「リコンディショニング」の位置づけを理解したうえで、これらに必要な知識を習得することをねらいとする。
The aim of this course is to understand the position of "reconditioning" in the role of JSPO-AT, and to acquire the knowledge necessary for "reconditioning".
アスレティックリハビリテーション&リコンディショニングの基礎的事項、外傷ごとのリスク管理に基づいたアスレティックリハビリテーション&リコンディショニングのプログラミングと実際、競技(種目)特性に基づいたアスレティックリハビリテーション&リコンディショニングのプログラミング方法等を理解する。 またスポーツ活動に必要な運動器の機能的要因・体力的要因を理解し、パフォーマンスを低下させる主要因としてのスポーツ外傷・障害を学び、適切なリハビリテーションプログラムの立案と安全に配慮したトレーニング指導を身につける。
The course will provide an understanding of the fundamentals of athletic rehabilitation and reconditioning and the programming methods of athletic rehabilitation and reconditioning based on the characteristics of athletic activities. In addition, to understand the functional and physical factors of the musculoskeletal system necessary for sports activities, to learn about sports injuries and disorders as major factors that reduce performance, to develop appropriate rehabilitation programs, and to acquire training instructions that take safety into consideration.
1 | リコンディショニングの概要 |
2 | リコンディショニングの過程と内容 |
3 | リコンディショニングで用いる代表的な手法① |
4 | リコンディショニングで用いる代表的な手法② |
5 | リコンディショニングで用いる代表的な手法③ |
6 | スポーツ外傷・障害後のコンディション不良に対する評価とリコンディショニング |
7 | スポーツ動作の繰り返しによるコンディション不良に対する評価とリコンディショニング |
8 | リコンディショニングプログラミングの実際① |
9 | リコンディショニングプログラミングの実際② |
10 | リコンディショニングに必要な組織修復、治癒過程の知識 |
11 | 機能的、身体的な状態に応じたリコンディショニング(概論) |
12 | 部位ごとの状態に応じたリコンディショニング(概論) |
13 | スポーツ動作の問題に対するリコンディショニング(概論) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第4巻 リコンディショニング』 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)資格取得に必須の科目である
資料の配布、課題の提出などにCanvas LMSを使用するため、必要な機器を持参すること