日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN444/IN444IN444 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生物多様性の重要性を理解し、私にできることは何かを考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
Students will recognize the importance of biodiversity to the global environment and human life, and understand the importance of its conservation. They will also learn about the relationship between the international situation and the economy, and act on them as if they were their own.
Based on lectures, and sometimes through discussions and presentation competitions, students will understand the basic concept of biodiversity and its relationship with human society. Finally, they will learn that there are many things they can do to help conserve biodiversity.
1 | 自己紹介、ガイダンス |
2 | 生物多様性の基本概念 |
3 | 生物多様性の重要性と生態系サービス |
4 | 人間活動の影響 |
5 | 国際的な生物多様性保全の歴史 |
6 | 国内法と生物多様性戦略 |
7 | NPOとNGOの役割と活動 |
8 | 市民サイエンスと生物多様性保全 |
9 | 企業が取り組むネイチャーポジティブ |
10 | 個人できる保全活動 |
11 | 学生プレゼンテーション説明・準備 |
12 | プレゼンテーション① |
13 | プレゼンテーション② |
14 | 講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業準備の指示は、ガイダンスにて行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業への参加意欲や態度(60%) 最終プレゼン(40%) |
備考 (Notes) | ||
・単位修得のためには3分の2以上の出席を必要とする。 ・単位修得のためには最終プレゼンへの参加を必須とする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 藤田 香 | 『ESGとTNFD時代のイチから分かる 生物多様性・ネイチャーポジティブ経営』 | 日経BP | 2023 | |
その他 (Others) | |||||
その他の資料は授業で示す |
【20240330付変更】誤記のため「人数制限40名」を削除。
生物多様性が地球環境や人類の生活に与える重要性を認識し、その保全が重要であることを理解します。また、国際情勢や経済との関係についても学び、自分ごととして行動できることを目指します。
Students will recognize the importance of biodiversity to the global environment and human life, and understand the importance of its conservation. They will also learn about the relationship between the international situation and the economy, and act on them as if they were their own.
講義を基本とし、時にディスカッションやプレゼン大会などを通して、生物多様性の基本概念と人間社会との関わりについて理解する。そして、最終的には生物多様性の保全のために自分たちにできることがたくさんあることを知る。
Based on lectures, and sometimes through discussions and presentation competitions, students will understand the basic concept of biodiversity and its relationship with human society. Finally, they will learn that there are many things they can do to help conserve biodiversity.
1 | 自己紹介、ガイダンス |
2 | 生物多様性の基本概念 |
3 | 生物多様性の重要性と生態系サービス |
4 | 人間活動の影響 |
5 | 国際的な生物多様性保全の歴史 |
6 | 国内法と生物多様性戦略 |
7 | NPOとNGOの役割と活動 |
8 | 市民サイエンスと生物多様性保全 |
9 | 企業が取り組むネイチャーポジティブ |
10 | 個人できる保全活動 |
11 | 学生プレゼンテーション説明・準備 |
12 | プレゼンテーション① |
13 | プレゼンテーション② |
14 | 講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業準備の指示は、ガイダンスにて行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び授業への参加意欲や態度(60%) 最終プレゼン(40%) |
備考 (Notes) | ||
・単位修得のためには3分の2以上の出席を必要とする。 ・単位修得のためには最終プレゼンへの参加を必須とする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 藤田 香 | 『ESGとTNFD時代のイチから分かる 生物多様性・ネイチャーポジティブ経営』 | 日経BP | 2023 | |
その他 (Others) | |||||
その他の資料は授業で示す |
【20240330付変更】誤記のため「人数制限40名」を削除。