日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN448/IN448IN448 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
学校における「保健」「安全」を学ぶとはどういうことなのだろうか。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
In school education, "health" and "safety" are important subjects to learn. The goal of this course is to understand the key points for learning/teaching them, while focusing on what they mean, why and how they are learned, as well as to have your own ideas about wellbeing.
Focusing on the three pillars of school safety - safety education, safety management, and organizational activities - and the contents of the three areas of life safety, traffic safety, and disaster safety, the course examines and understands the role of school education from a broader perspective.
1 | 学校教育と「保健」 |
2 | 「安全」とは何か |
3 | 現代社会と「保健」「安全」 |
4 | 安全教育とは |
5 | 安全管理とは |
6 | 組織活動とは |
7 | 災害と安全 |
8 | 交通と安全 |
9 | 生活と安全 |
10 | リスクマネージメントの概念 |
11 | 「保健」とは何か |
12 | 学校と「保健」 |
13 | 課題を探って解決策を考えてみよう |
14 | まとめと課題の整理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連する示された資料を深く読み込んでみる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の講義のリアクションペーパー(30%) 中間レポート(30%) 期末レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に資料を示します。 |
生活と教育について広い視野で考察することに関心を高めておいてください。
学校教育の中で、「保健」と「安全」は学ぶことが大切な内容である。それは何を指すのか、なぜ学ぶのか、どのように学ぶのか、について焦点を当てつつ、well-beingについて自分なりの考えを持つとともに、それを学び/教えることためのポイントを理解することを目標とする。
In school education, "health" and "safety" are important subjects to learn. The goal of this course is to understand the key points for learning/teaching them, while focusing on what they mean, why and how they are learned, as well as to have your own ideas about wellbeing.
保健全般と、安全教育,安全管理,組織活動という学校安全の3つの柱と、生活安全,交通安全,災害安全という3領域の内容について学ぶことを中心に、そもそも学校教育が果たす役割について、より広い視野から考察し理解する。
Focusing on the three pillars of school safety - safety education, safety management, and organizational activities - and the contents of the three areas of life safety, traffic safety, and disaster safety, the course examines and understands the role of school education from a broader perspective.
1 | 学校教育と「保健」 |
2 | 「安全」とは何か |
3 | 現代社会と「保健」「安全」 |
4 | 安全教育とは |
5 | 安全管理とは |
6 | 組織活動とは |
7 | 災害と安全 |
8 | 交通と安全 |
9 | 生活と安全 |
10 | リスクマネージメントの概念 |
11 | 「保健」とは何か |
12 | 学校と「保健」 |
13 | 課題を探って解決策を考えてみよう |
14 | まとめと課題の整理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連する示された資料を深く読み込んでみる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の講義のリアクションペーパー(30%) 中間レポート(30%) 期末レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に資料を示します。 |
生活と教育について広い視野で考察することに関心を高めておいてください。