日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN574/IN574IN574 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
In this class, students will have a chance to think about their own careers and gain insight into them through practical training (work experience) at off-campus companies and various organizations for a certain period of time during their enrollment. The goal of this class is for students to think deeply about themes such as "what is work, society, community, and life," to awaken to their own path and abilities, and to grow into individuals who can learn and act in a richer way.
From the previous to the current year, students choose their on-site training placement settings based on their major fields of interest or future career hopes, aiming to acquire basic understanding and necessary knowledge through prior training and the spring semester seminar format. In principle, on-site training will be conducted during the summer vacation. The flow of classes is as follows.
[Previous academic year]
Choose 1 of the following placement destinations (fields): sports-related or wellness (company)-related. The faculty members in charge will then screen the application documents and conduct an interview to determine the site of the practical training.
In some cases, there may be an interview with the person in charge of the training site.
[Current academic year]
1. Guidance.
2. Follow-up learning (in principle every two week).
(1) Seminar on self-expression & manners, (2) Basic understanding of placement location, (3) Gaining systematic and specialist field knowledge related to placement location.
3. On-site training (in principle about 10 days).
4. Follow-up study (in principle every week).
(1) Reflection on on-site training, (2) Presentation, (3) Final report.
1 | 春学期 合同ゼミ・個別ゼミ:全体オリエンテーション 個別ゼミ:ゼミ単位での自己紹介 |
2 | 個別ゼミ:導入ーインターンシップ先で学びたいことを発表 |
3 | 個別ゼミ:導入ー実習先団体について調べて学ぶ&事前調査 |
4 | 合同ゼミ:外部講師によるグループディスカッション講座 |
5 | 個別ゼミ:事前調査についての個別報告 |
6 | 合同ゼミ:外部講師による実践的ビジネスマナー講座 |
7 | 合同ゼミ・個別ゼミ:夏季の実習前の最終確認 |
8 | キャリア教育実習 |
9 | キャリア教育実習 |
10 | キャリア教育実習 |
11 | キャリア教育実習 |
12 | キャリア教育実習 |
13 | キャリア教育実習 |
14 | キャリア教育実習 |
15 | キャリア教育実習 |
16 | キャリア教育実習 |
17 | キャリア教育実習 |
18 | キャリア教育実習 |
19 | キャリア教育実習 |
20 | キャリア教育実習 |
21 | 秋学期 合同ゼミ:合同発表会,レポートに関するレクチャー 個別ゼミ:夏季実習の振返りと共有 |
22 | 合同ゼミ:外部講師によるプレゼンテーションスキル講座を予定 |
23 | 合同ゼミ:系を超えて実習経験をディスカッション |
24 | 合同ゼミ:外部講師による講習会「今後のキャリア形成について」を予定 |
25 | 個別ゼミ:報告会の準備 |
26 | 個別ゼミ:報告会のリハーサル |
27 | 合同ゼミ:報告会のリハーサル(本番仕様) |
28 | 合同ゼミ:報告会 なお,系別に追加で授業を行う場合がある. |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じ,授業時に提示する.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
現場実習の評価(50%) 授業への出席および学習態度(25%) レポート・報告会(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない.適宜,授業時にプリントを配布する. |
秋学期10月末に次年度キャリア教育実習のためのガイダンスを実施する.
本科目は、インターンシップ、就業体験、その他の学外活動等による実践的な学びを中心に構成する授業である。
この授業では自身のキャリアについて考え,気付きを得る場として,在学中に一定期間,学外の企業や種々の組織において実習(就労)体験し,「仕事とは,社会とは,コミュニティとは,そして人生とは」等のテーマを深く考え,自己の進むべき道と能力に目覚め、より豊かに学び行動できる人間に成長する助けとなることを目標とする.
In this class, students will have a chance to think about their own careers and gain insight into them through practical training (work experience) at off-campus companies and various organizations for a certain period of time during their enrollment. The goal of this class is for students to think deeply about themes such as "what is work, society, community, and life," to awaken to their own path and abilities, and to grow into individuals who can learn and act in a richer way.
前年度から当該年度にかけて,自己の専攻志望分野や将来希望するキャリアに応じて現場実習先を選び,当該年度の春学期ではゼミ形式による事前学習を通じて,当該実習先に関する基本的な理解を図るとともに,必要となる知識の習得をめざす.現場実習は,原則として夏季休業期間に行う.授業の流れは概ね以下の通り.
【前年度】
スポーツ系,ウエルネス系(企業系)の中から希望する実習先(領域)を1つ選択する.その後,担当教員による書類選考と面接選考を行い,実習先を決定する.
実習先の担当者との面接選考がある場合もある.
【当該年度】
1. ガイダンス
2. 事前学習(原則として隔週実施)
(1)自己表現,マナー講習会, (2)配属先に関する基本的理解,(3)配属先に関連する分野の専門的・体系的知識の習得
3.現場実習(原則として10日間程度)
4.事後学習(原則として毎週実施)
(1)実習の振り返り,(2)報告会, (3)レポート作成
From the previous to the current year, students choose their on-site training placement settings based on their major fields of interest or future career hopes, aiming to acquire basic understanding and necessary knowledge through prior training and the spring semester seminar format. In principle, on-site training will be conducted during the summer vacation. The flow of classes is as follows.
[Previous academic year]
Choose 1 of the following placement destinations (fields): sports-related or wellness (company)-related. The faculty members in charge will then screen the application documents and conduct an interview to determine the site of the practical training.
In some cases, there may be an interview with the person in charge of the training site.
[Current academic year]
1. Guidance.
2. Follow-up learning (in principle every two week).
(1) Seminar on self-expression & manners, (2) Basic understanding of placement location, (3) Gaining systematic and specialist field knowledge related to placement location.
3. On-site training (in principle about 10 days).
4. Follow-up study (in principle every week).
(1) Reflection on on-site training, (2) Presentation, (3) Final report.
1 | 春学期 合同ゼミ・個別ゼミ:全体オリエンテーション 個別ゼミ:ゼミ単位での自己紹介 |
2 | 個別ゼミ:導入ーインターンシップ先で学びたいことを発表 |
3 | 個別ゼミ:導入ー実習先団体について調べて学ぶ&事前調査 |
4 | 合同ゼミ:外部講師によるグループディスカッション講座 |
5 | 個別ゼミ:事前調査についての個別報告 |
6 | 合同ゼミ:外部講師による実践的ビジネスマナー講座 |
7 | 合同ゼミ・個別ゼミ:夏季の実習前の最終確認 |
8 | キャリア教育実習 |
9 | キャリア教育実習 |
10 | キャリア教育実習 |
11 | キャリア教育実習 |
12 | キャリア教育実習 |
13 | キャリア教育実習 |
14 | キャリア教育実習 |
15 | キャリア教育実習 |
16 | キャリア教育実習 |
17 | キャリア教育実習 |
18 | キャリア教育実習 |
19 | キャリア教育実習 |
20 | キャリア教育実習 |
21 | 秋学期 合同ゼミ:合同発表会,レポートに関するレクチャー 個別ゼミ:夏季実習の振返りと共有 |
22 | 合同ゼミ:外部講師によるプレゼンテーションスキル講座を予定 |
23 | 合同ゼミ:系を超えて実習経験をディスカッション |
24 | 合同ゼミ:外部講師による講習会「今後のキャリア形成について」を予定 |
25 | 個別ゼミ:報告会の準備 |
26 | 個別ゼミ:報告会のリハーサル |
27 | 合同ゼミ:報告会のリハーサル(本番仕様) |
28 | 合同ゼミ:報告会 なお,系別に追加で授業を行う場合がある. |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じ,授業時に提示する.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
現場実習の評価(50%) 授業への出席および学習態度(25%) レポート・報告会(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない.適宜,授業時にプリントを配布する. |
秋学期10月末に次年度キャリア教育実習のためのガイダンスを実施する.
本科目は、インターンシップ、就業体験、その他の学外活動等による実践的な学びを中心に構成する授業である。