日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sport and Wellness
Course Code IN600
Theme・Subtitle 日常における楽しさ、面白さの発見とその活用について
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SWN3200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

This course introduces the basic understanding and social position of recreation.
It also improves Q.O.L. in our own life and development of the quality of skill for interpersonal support at work in future.

【Course Contents】

Q.O.L can be improved by placing the idea of "recreation" in our lives.The aim of this course is to help students acquire an understanding of the principles of “Recreation” between enjoyment of dairy life and social challenges.Classes involve about contemporary social issues, the social environment surrounding them, how to support recreation in relationships, and support skill.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:レクリエーションという考え方について
2 レクリエーション支援とは:ヒト、コト、モノの関わりへの視点
3 レクリエーションの理解とレクリエーション運動の歴史的変遷
4 楽しさと元気のつながり:心の元気づくり
5 ライフステージにおける元気
6 レクリエーション支援におけるコミュニケーション
7 支援という関わり:信頼関係の醸成
8 支援という関わり:集団の生成と自立
9 集団の成長と支援者の関わり
10 多文化共生社会におけるレクリエーション
11 レクリエーション支援におけるイベント企画法①:イベントの理解と位置づけ
12 レクリエーション支援におけるイベント企画法②:プランニングの実践
13 レクリエーション支援におけるイベント企画法③:チラシ作成によるプレゼンテーション
14 これからの社会におけるレクリエーション:まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

Canvas LMSでの資料共有や課題提示をおこないます。各授業時の配布資料を参考にふりかえりをおこない、演習課題などがある場合は関連資料を集め、課題に取り組むこと。その場合、各自の生活経験や生活環境に置き換えながら学習課題をイメージすること。レクリエーションは日常生活を豊かにするということを念頭に置き、人と人との関係の中での生活の豊かさを高める知識、技能であるということへの理解を深めることを期待している。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 リアクションペーパー(記述内容)(20%)
演習成果の提出物(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日本レクリエーション協会(編) 『楽しさを通した心の元気づくり』 日本レクリエーション協会 2017 9784931180956

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】