日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sport and Wellness
Course Code IN650
Theme・Subtitle リーダー・メンバーの在り方とチームマネジメントを考える(Leadership & Membership & Team Management)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)Face to face (all classes are face-to-face) 
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SWN3000
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

Students will understand the basic concepts of organizational management in sports, business, and services. The course also aims to develop practical management techniques and applied skills while examining management issues and solutions.Students aim to develop practical and applied management skills as they examine management issues and solutions.

【Course Contents】

Students will work with leaders in various capacities in sports and business settings to study organizational and team management theory and practice, while examining how to apply and apply it to business, service, and other areas. Students will acquire practical knowledge through case studies and group work on topics such as organizational theory, leadership, communication, motivation, and improving customer satisfaction.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 組織マネジメントを理解する意義
Importance of Organizational Management
2 兼任講師①/組織の基本構造とマネジメント
Lecturer 1/Basic Organizational Structure and Management
3 兼任講師①/ケースディスカッション① トップリーダーとともに学ぶ組織マネジメント
Lecturer 1/Case Discussion 1) Organizational Management with Top Leaders
4 グループワーク①/課題意識を語り合う
Group work 1/Discussing awareness of issues
5 兼任講師②/チームマネジメントとコミュニケーション
Lecturer 2/Team Management and Communication
6 兼任講師②/ケースディスカッション② トップリーダーとともに学ぶ組織マネジメント
Lecturer 2/Case Discussion 2) Organizational Management with Top Leaders
7 グループワーク②/コミュニケーションを考える
Group work 2/Considering about leadership
8 兼任講師③/人的資源管理(HRM)の基礎・採用・育成・評価の基本
Lecturer 3/Basics of Human Resource Management, Recruitment, Training and Evaluation
9 兼任講師③/ケースディスカッション③ トップリーダーとともに学ぶ組織マネジメント
Lecturer 3/Case Discussion 3) Organizational Management with Top Leaders
10 兼任講師④/モチベーションマネジメント
Lecturer 4/Motivation management
11 兼任講師④/ケースディスカッション④ トップリーダーとともに学ぶ組織マネジメント
Lecturer 4/Case Discussion 4) Organizational Management with Top Leaders
12 グループワーク③/広報&プロモーション戦略を考える ―プレゼンテーションの極意を知る―
Group work 3/Public Relations & Promotional Strategies - Discover the art of presentation -
13 グループワーク④/サービスマネジメントと顧客満足度 ―プレゼンテーションを創る―
Group work 4/Service Management and Customer Satisfaction - Creating a presentation -
14 学生プレゼンテーションおよび講評・総括
Student presentation & Review

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学修に関する指示は、履修登録完了後にCanvas LMS上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度・貢献度(40%)
授業内に指示した提出物(40%)
グループワークおよびプレゼンテーション(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】