日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN652/IN652IN652 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
/ ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 春学期集中 8月1日(金)1~4限、4日(月)1~4限、5日(火)1~4限、6日(水)1~2限 |
Sport administration aims to develop various conditions of nations’ sport in the perspectives of public welfare and promote sport widely. In this lecture, students will understand the basic concept on sport administration, and the future direction of sport administration/ policy, referring to contemporary issues of actual sport administration in relation to central and local government.
In this lecture, students understand concepts and basic principles of sport administration.This lecture also explores the sport administration structure of the central government and local government which were significantly changed because of enactment of the Sport Basic Act and the establishment of Japan Sport Agency, action plans of sport administration and individual sport policies.In addition, students implement policy making which aims to solve practical issues, being a position to sport administrators, using basic knowledge through this lecture.
1 | スポーツ行政の基礎概念:行政とは何か、政策とは何か、スポーツ行政の意義等 |
2 | スポーツ行政組織:国及び地方公共団体等のスポーツ行政組織 |
3 | スポーツ行政と関係法:スポーツ基本法の成立過程と制定の意義 |
4 | スポーツ行政の展開:スポーツ行政と民間機関の関わり方 |
5 | スポーツ行政計画①:行政計画とは何か、国のスポーツ基本計画の概観 |
6 | スポーツ行政計画②:地方のスポーツ推進計画の概観 |
7 | スポーツ行政計画③:地方のスポーツ推進計画の考察 |
8 | スポーツ行政計画④:地方のスポーツ推進計画への提言 |
9 | スポーツ行政の実践①:問題の発見と構造分析 |
10 | スポーツ行政の実践②:政策課題の設定 |
11 | スポーツ行政の実践③:政策課題の解決手段の検討 |
12 | スポーツ行政の実践④:政策課題の解決手段の作成 |
13 | 政策/スポーツ課題の解決策に係る発表 |
14 | 政策/スポーツによる社会課題の解決策に係る発表、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
プレゼンテーション、ディスカッション、リアクションペーパーによるアクティブラーニングを取り入れる。 |
毎回の予習範囲や課題は、必要に応じて授業時に提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 中間レポート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にテキストの指定はない。教員が作成した授業資料をデータで配信する。 |
データで配信した授業資料の活用、リアクションペーパー及び中間・最終課題レポートの授業中の作成・提出にはPC及びMicrosoft PowerPoint・ Wordが必要となる。
スポーツ行政は、公共的福祉の視点から国民のスポーツに関わる諸条件を整備し、スポーツを広く普及奨励することをねらいとしている。本授業では、スポーツ行政に関する基礎概念を理解し、国及び地方自治体の実際のスポーツ行政における現代的課題を取り上げ、今後のスポーツ行政・政策の方向性について理解することを目指す。
Sport administration aims to develop various conditions of nations’ sport in the perspectives of public welfare and promote sport widely. In this lecture, students will understand the basic concept on sport administration, and the future direction of sport administration/ policy, referring to contemporary issues of actual sport administration in relation to central and local government.
本授業では、スポーツ行政に関する諸概念や基礎理論を理解するとともに、スポーツ基本法の制定、スポーツ庁の創設などにより著しく変化してきた我が国の中央政府及び地方自治体のスポーツ行政組織、スポーツ行政計画、個別スポーツ政策を概観する。さらには、本授業で身に付けた基礎知識を用いて、各自がスポーツ行政の立場に立って実際の課題解決に向けた政策立案を実践する。
In this lecture, students understand concepts and basic principles of sport administration.This lecture also explores the sport administration structure of the central government and local government which were significantly changed because of enactment of the Sport Basic Act and the establishment of Japan Sport Agency, action plans of sport administration and individual sport policies.In addition, students implement policy making which aims to solve practical issues, being a position to sport administrators, using basic knowledge through this lecture.
1 | スポーツ行政の基礎概念:行政とは何か、政策とは何か、スポーツ行政の意義等 |
2 | スポーツ行政組織:国及び地方公共団体等のスポーツ行政組織 |
3 | スポーツ行政と関係法:スポーツ基本法の成立過程と制定の意義 |
4 | スポーツ行政の展開:スポーツ行政と民間機関の関わり方 |
5 | スポーツ行政計画①:行政計画とは何か、国のスポーツ基本計画の概観 |
6 | スポーツ行政計画②:地方のスポーツ推進計画の概観 |
7 | スポーツ行政計画③:地方のスポーツ推進計画の考察 |
8 | スポーツ行政計画④:地方のスポーツ推進計画への提言 |
9 | スポーツ行政の実践①:問題の発見と構造分析 |
10 | スポーツ行政の実践②:政策課題の設定 |
11 | スポーツ行政の実践③:政策課題の解決手段の検討 |
12 | スポーツ行政の実践④:政策課題の解決手段の作成 |
13 | 政策/スポーツ課題の解決策に係る発表 |
14 | 政策/スポーツによる社会課題の解決策に係る発表、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
プレゼンテーション、ディスカッション、リアクションペーパーによるアクティブラーニングを取り入れる。 |
毎回の予習範囲や課題は、必要に応じて授業時に提示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 中間レポート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にテキストの指定はない。教員が作成した授業資料をデータで配信する。 |
データで配信した授業資料の活用、リアクションペーパー及び中間・最終課題レポートの授業中の作成・提出にはPC及びMicrosoft PowerPoint・ Wordが必要となる。