日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN654/IN654IN654 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンラインで3回実施する(第3回・第4回・5回授業)※オンライン実施回を変更する場合には、Canvas LMS等で履修者へ 正しい日程を通知する |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:180人/ Capacity:180) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 人数制限180 名 |
This course aims to equip students with the knowledge, attitudes, and skills necessary to plan and implement preventive measures based on scientific evidence. It does so by fostering an understanding of the characteristics of target individuals, various environments, infectious diseases, doping, mental health, and other factors that may affect safety, health management, and sports injuries or disorders. Additionally, students will learn methods for evaluating these factors and utilizing the information effectively.
This course aims to develop the knowledge, attitudes, and skills necessary for planning and implementing preventive measures based on scientific evidence. It focuses on understanding the characteristics of target individuals, various environments, infectious diseases, doping, mental health, and other factors that influence safety and health management, as well as sports injuries and disorders. Students will also learn methods for evaluating these factors and effectively utilizing the gathered information.
1 | 安全・健康管理と生活習慣・運動習慣 |
2 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(性別) |
3 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(成長期) |
4 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(中高年・高齢者) |
5 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(障がい者) |
6 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(感染症) |
7 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(暑熱・寒冷・高地環境) |
8 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(落雷・特殊環境) |
9 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(時差・移動・海外遠征) |
10 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(用具・防具・設備) |
11 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(競技・種目特性) |
12 | 健康管理 |
13 | メンタルヘルス・アンチドーピング |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第2巻 巻 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防』 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)資格取得に必須の科目である
資料の配布、課題の提出などにCanvas LMSを使用するため、必要な機器を持参すること
本科目では、対象者の特徴や各種環境、感染症、ドーピング、メンタルヘルスなどの安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害へ影響を及ぼしうる各種要因を理解したうえで、その評価方法と情報の活用方法を理解することで、科学的根拠に基づいた予防対応の計画および実践に必要な知識、態度や技能を習得することをねらいとする。
This course aims to equip students with the knowledge, attitudes, and skills necessary to plan and implement preventive measures based on scientific evidence. It does so by fostering an understanding of the characteristics of target individuals, various environments, infectious diseases, doping, mental health, and other factors that may affect safety, health management, and sports injuries or disorders. Additionally, students will learn methods for evaluating these factors and utilizing the information effectively.
本科目では、対象者の特徴や各種環境、感染症、ドーピング、メンタルヘルスなどの安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害へ影響を及ぼしうる各種要因を理解したうえで、その評価方法と情報の活用方法を理解することで、科学的根拠に基づいた予防対応の計画および実践に必要な知識、態度や技能を習得することをねらいとする。
This course aims to develop the knowledge, attitudes, and skills necessary for planning and implementing preventive measures based on scientific evidence. It focuses on understanding the characteristics of target individuals, various environments, infectious diseases, doping, mental health, and other factors that influence safety and health management, as well as sports injuries and disorders. Students will also learn methods for evaluating these factors and effectively utilizing the gathered information.
1 | 安全・健康管理と生活習慣・運動習慣 |
2 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(性別) |
3 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(成長期) |
4 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(中高年・高齢者) |
5 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(障がい者) |
6 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(感染症) |
7 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(暑熱・寒冷・高地環境) |
8 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(落雷・特殊環境) |
9 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(時差・移動・海外遠征) |
10 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(用具・防具・設備) |
11 | 安全・健康管理に影響を及ぼす要因への対応(競技・種目特性) |
12 | 健康管理 |
13 | メンタルヘルス・アンチドーピング |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第2巻 巻 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防』 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)資格取得に必須の科目である
資料の配布、課題の提出などにCanvas LMSを使用するため、必要な機器を持参すること