日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN658/IN658IN658 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンラインで2回実施する(第5回・第10回授業) ※オンライン実施回を変更する場合には、Canvas LMS等で履修者へ 正しい日程を通知する。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:180人/ Capacity:180) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 人数制限180名 |
This course aims to provide students with an understanding of the role of "emergency response" within the JSPO-AT role, and to equip them with practical knowledge to provide the highest level of emergency response possible in the field, which they can then pass on to medical qualification holders. In addition, it aims to provide students with an understanding of the characteristics and significance of emergency response in sporting activities.
Students will learn about the importance of first aid and the mindset of those who administer it, and will understand the basic points to keep in mind when administering first aid. In addition, by learning how to respond when an emergency accident occurs, students will understand the appropriate procedures for first aid and acquire accurate injury assessment methods to determine the urgency of the situation. Students will understand the significance and purpose of first aid, and will be able to understand the appropriate procedures and basic points to keep in mind. Furthermore, the goal of this class is to deepen students' understanding of the "preciousness of life," which we believe is even more important. Students will acquire the awareness to protect not only the "career of the athlete" during sports activities, but also "life" itself.
1 | スポーツ現場における救急対応とアスレティックトレーナーの役割 |
2 | 救急対応の考え方 |
3 | スポーツ活動現場における救急体制構築の留意点と計画1 |
4 | スポーツ活動現場における救急体制構築の留意点と計画2 |
5 | 内科的疾患に対する救急対応(心停止) |
6 | 内科的疾患に対する救急対応(心停止) |
7 | 内科的疾患に対する救急対応(熱中症) |
8 | 内科的疾患に対する救急対応(熱中症) |
9 | 内科的疾患に対する救急対応(その他) |
10 | 各競技における救急体制の実際1 |
11 | 各競技における救急体制の実際2 |
12 | 各競技における救急体制の実際3 |
13 | 各競技における救急体制の実際4 |
14 | 各競技における救急体制の実際5 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加と取り組み(60%) 授業中の課題(20%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本スポーツ協会 | アスレティックトレーナー専門科目テキスト第5巻 救急対応 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本救急医療財団心肺蘇生法委員会 | 救急蘇生法の指針2020 | 日本救急医療財団心肺蘇生法委員会 | 2020 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)の資格取得に必須の科目である。
本科目では、JSPO-AT の役割における「救急対応」の位置づけを理解したうえで、医 療資格保持者に引き継ぐための現場で出来る最高レベルの救急対応ができる実践的な 知識を習得することをねらいとする。合わせて、スポーツ活動現場における救急対応 の特性と意義を理解することをねらいとする。
This course aims to provide students with an understanding of the role of "emergency response" within the JSPO-AT role, and to equip them with practical knowledge to provide the highest level of emergency response possible in the field, which they can then pass on to medical qualification holders. In addition, it aims to provide students with an understanding of the characteristics and significance of emergency response in sporting activities.
救急処置の重要性や実施者の心得について学び、救急処置の基本的な留意点について理解する。また緊急の事故が発生した際の対応方法を学ぶことによって、適切な救急処置の手順を理解し、緊急性を判断するための的確な傷害評価の方法を身につけることを目的とする。救急処置の意義と目的を理解し、適切な救急処置の手順や基本的な留意点について理解できるようになるとともに、それ以上に大切だと考える「命の尊さ」を本授業を通じて理解を深めることを目標とする。スポーツ活動中の「選手生命」を守るだけでなく、「生命」そのものを守る意識を習得する。
Students will learn about the importance of first aid and the mindset of those who administer it, and will understand the basic points to keep in mind when administering first aid. In addition, by learning how to respond when an emergency accident occurs, students will understand the appropriate procedures for first aid and acquire accurate injury assessment methods to determine the urgency of the situation. Students will understand the significance and purpose of first aid, and will be able to understand the appropriate procedures and basic points to keep in mind. Furthermore, the goal of this class is to deepen students' understanding of the "preciousness of life," which we believe is even more important. Students will acquire the awareness to protect not only the "career of the athlete" during sports activities, but also "life" itself.
1 | スポーツ現場における救急対応とアスレティックトレーナーの役割 |
2 | 救急対応の考え方 |
3 | スポーツ活動現場における救急体制構築の留意点と計画1 |
4 | スポーツ活動現場における救急体制構築の留意点と計画2 |
5 | 内科的疾患に対する救急対応(心停止) |
6 | 内科的疾患に対する救急対応(心停止) |
7 | 内科的疾患に対する救急対応(熱中症) |
8 | 内科的疾患に対する救急対応(熱中症) |
9 | 内科的疾患に対する救急対応(その他) |
10 | 各競技における救急体制の実際1 |
11 | 各競技における救急体制の実際2 |
12 | 各競技における救急体制の実際3 |
13 | 各競技における救急体制の実際4 |
14 | 各競技における救急体制の実際5 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加と取り組み(60%) 授業中の課題(20%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本スポーツ協会 | アスレティックトレーナー専門科目テキスト第5巻 救急対応 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本救急医療財団心肺蘇生法委員会 | 救急蘇生法の指針2020 | 日本救急医療財団心肺蘇生法委員会 | 2020 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)の資格取得に必須の科目である。