日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN664/IN664IN664 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
板書、スライド(パワーポイント等)の使用、個人発表、グループ発表、実技・実習・実験、学内の教室外施設の利用がある.積極的に発言・発表を求める授業である. ※ 体育館での実習あり。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 人数制限30 名 |
Currently, if an elderly person suffers from cardiovascular or respiratory disease, an exercise stress test may be performed as a medical check. Acquire knowledge and the ability to think critically about exercise tests. In addition, learn emergency resuscitation and surgical procedures for responding to accidents that may arise at sports venues.
This class is about qualifying as a Health Fitness Programmer. It will help students acquire the specialist knowledge required to gain the necessary qualifications. For this reason, the course involves assignments that need to be done outside of class. Therefore this class is suited to students who are keen to acquire specialist knowledge. In addition, for practical skills, students take a practical examination to test their knowledge of first aid treatment. This class aims to help students understand basic electrocardiogram and exercise stress tests and be able to carry out basic life support treatment (BLS) on their own.
1 | 外科的損傷(頭部,頸部、上肢、体幹) |
2 | 外科的損傷(腰部、下肢) |
3 | 外科的応急処置(1) |
4 | 外科的応急処置(2)<実習> |
5 | 内科的障害と予防(1) |
6 | 内科的障害と予防(2) |
7 | 健診結果・安静時心電図の読み方(1) |
8 | 健診結果・安静時心電図の読み方(2) |
9 | 救急蘇生法(1) |
10 | 救急蘇生法(2)<実習> |
11 | 運動負荷試験の実際 |
12 | 運動負荷試験実習(1)トレッドミル編 <実習> |
13 | 運動負荷試験実習(2)自転車エルゴメータ編 <実習> |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
原則として、毎授業中に、一人ずつの課題発表を行う可能性が高い。参加型の授業であり、常に発言を求められる授業である。 |
予習および復習に関して、授業中に課題を出すので、指定したオンライン授業支援システムへ提出すること.各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する.
Students will be given preparation and review during each lecture. They should submit the assignment with the Canvas LMS. Each lesson will take approximately two hours to prepare and review.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業の最初に行う授業内テストにより評価する(70%) 授業内最終テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
全授業の1/3以上の授業内テスト・小レポートの提出がなく授業評価が行われない場合にはD 評価となる可能性が高い。 |
なし/None
健康運動指導士の資格科目であり、資格試験に準じた専門性の高い授業内容となる。
アスレティック・トレーナー(AT)資格関連科目の内容と一部重複する可能性があるが,
<本内容はAT資格に関連した内容とは異なるので注意が必要である.>
特になし
健康運動指導士受験資格のための科目であり,アスレティックトレーナー資格のための科目ではない.
現在、高齢者が循環器疾患や呼吸器疾患に罹患した場合に、メディカルチェックとして運動負荷試験が行われることがある。その運動負荷試験についての知識および思考方法を習得する。また、スポーツの現場で起こりうる事故対応としての救急蘇生法や外科的処置について習得する。
Currently, if an elderly person suffers from cardiovascular or respiratory disease, an exercise stress test may be performed as a medical check. Acquire knowledge and the ability to think critically about exercise tests. In addition, learn emergency resuscitation and surgical procedures for responding to accidents that may arise at sports venues.
本授業は健康運動指導士の資格科目であり、資格習得に必要な知識を得るのに必要な専門的な知識を得るためのものである。そのため授業外で行うべき課題が各自に課され、専門的な知識を習得する意欲が必要となる。また、実技においては、救急処置の手技を十分に習得することを確認するための実技試験を課す。本授業を受講することにより、基本的な心電図、運動負荷試験の理解とともに、1次救命処置(BLS)が1人で行えるように学習する。
<本内容はAT資格に関連した内容ではない.>
This class is about qualifying as a Health Fitness Programmer. It will help students acquire the specialist knowledge required to gain the necessary qualifications. For this reason, the course involves assignments that need to be done outside of class. Therefore this class is suited to students who are keen to acquire specialist knowledge. In addition, for practical skills, students take a practical examination to test their knowledge of first aid treatment. This class aims to help students understand basic electrocardiogram and exercise stress tests and be able to carry out basic life support treatment (BLS) on their own.
1 | 外科的損傷(頭部,頸部、上肢、体幹) |
2 | 外科的損傷(腰部、下肢) |
3 | 外科的応急処置(1) |
4 | 外科的応急処置(2)<実習> |
5 | 内科的障害と予防(1) |
6 | 内科的障害と予防(2) |
7 | 健診結果・安静時心電図の読み方(1) |
8 | 健診結果・安静時心電図の読み方(2) |
9 | 救急蘇生法(1) |
10 | 救急蘇生法(2)<実習> |
11 | 運動負荷試験の実際 |
12 | 運動負荷試験実習(1)トレッドミル編 <実習> |
13 | 運動負荷試験実習(2)自転車エルゴメータ編 <実習> |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
原則として、毎授業中に、一人ずつの課題発表を行う可能性が高い。参加型の授業であり、常に発言を求められる授業である。 |
予習および復習に関して、授業中に課題を出すので、指定したオンライン授業支援システムへ提出すること.各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する.
Students will be given preparation and review during each lecture. They should submit the assignment with the Canvas LMS. Each lesson will take approximately two hours to prepare and review.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業の最初に行う授業内テストにより評価する(70%) 授業内最終テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
全授業の1/3以上の授業内テスト・小レポートの提出がなく授業評価が行われない場合にはD 評価となる可能性が高い。 |
なし/None
健康運動指導士の資格科目であり、資格試験に準じた専門性の高い授業内容となる。
アスレティック・トレーナー(AT)資格関連科目の内容と一部重複する可能性があるが,
<本内容はAT資格に関連した内容とは異なるので注意が必要である.>
特になし
健康運動指導士受験資格のための科目であり,アスレティックトレーナー資格のための科目ではない.