日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sport and Wellness
Course Code IN666
Theme・Subtitle スポーツの指導のあり方を変えよう!
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンラインで2回実施する(第5回・第10回授業を予定)。
※オンライン実施回を変更する場合には、Canvas LMS等で履修者へ正しい日程を通知する。
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SWN3100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

The term “materials” refers to the materials or materials used to master the content of a study. It can also be translated as “learning materials. When considering sports learning and its instruction, it refers to the materials or materials used to learn the essence of the sport (discipline) in question. Specifically, it also refers to gently devised exercises and games that are based on the essence of the sport. This course will help students understand the role of such “teaching materials” in the teaching of sports, as well as acquire the ability to create and use appropriate “teaching materials” as needed, and to teach enjoyable learning even to students who are not good at sports.

【Course Contents】

The students will learn the concept of “materials” and the essence of exercise from the concept of “characteristics of exercise. Then, learn the types of “materials” based on the “characteristics of exercise” of each discipline, including actual experience, and learn how to utilize them according to the purpose.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 「教材」とは何か -「目的」「内容」「方法」「評価」との関係-
2 「運動の特性」という概念について -スポーツの本質的価値の観点から-
3 ワークショップ① -「運動の特性」を体験してみよう-
4 個人的運動の教材について① -陸上運動-
5 個人的運動の教材について② -器械運動-
6 個人的運動の教材について③ -水泳-
7 集団的運動の教材について① -バレーボール-
8 集団的運動の教材について② -サッカー、ハンドボール-
9 集団的運動の教材について③ -バスケットボール-
10 集団的運動の教材について④ -ソフトボール-
11 ダンス、表現運動の教材について
12 理論のための教材について
13 ワークショップ② -スポーツの教材を開発してみよう-
14 まとめと評価

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

webサイトを利用して資料を収集し関連する内容を適時発表する。そのための準備を行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 ワークショップ①のレポート(30%)
ワークショップ②のレポート(30%)
毎時のリアクションペーパー(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
講義の初回時に指示する

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義の初回時に指示する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

特になし

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】