日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN666/IN666IN666 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
スポーツの指導のあり方を変えよう! |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンラインで2回実施する(第5回・第10回授業を予定)。 ※オンライン実施回を変更する場合には、Canvas LMS等で履修者へ正しい日程を通知する。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
The term “materials” refers to the materials or materials used to master the content of a study. It can also be translated as “learning materials. When considering sports learning and its instruction, it refers to the materials or materials used to learn the essence of the sport (discipline) in question. Specifically, it also refers to gently devised exercises and games that are based on the essence of the sport. This course will help students understand the role of such “teaching materials” in the teaching of sports, as well as acquire the ability to create and use appropriate “teaching materials” as needed, and to teach enjoyable learning even to students who are not good at sports.
The students will learn the concept of “materials” and the essence of exercise from the concept of “characteristics of exercise. Then, learn the types of “materials” based on the “characteristics of exercise” of each discipline, including actual experience, and learn how to utilize them according to the purpose.
1 | 「教材」とは何か -「目的」「内容」「方法」「評価」との関係- |
2 | 「運動の特性」という概念について -スポーツの本質的価値の観点から- |
3 | ワークショップ① -「運動の特性」を体験してみよう- |
4 | 個人的運動の教材について① -陸上運動- |
5 | 個人的運動の教材について② -器械運動- |
6 | 個人的運動の教材について③ -水泳- |
7 | 集団的運動の教材について① -バレーボール- |
8 | 集団的運動の教材について② -サッカー、ハンドボール- |
9 | 集団的運動の教材について③ -バスケットボール- |
10 | 集団的運動の教材について④ -ソフトボール- |
11 | ダンス、表現運動の教材について |
12 | 理論のための教材について |
13 | ワークショップ② -スポーツの教材を開発してみよう- |
14 | まとめと評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
webサイトを利用して資料を収集し関連する内容を適時発表する。そのための準備を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ワークショップ①のレポート(30%) ワークショップ②のレポート(30%) 毎時のリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の初回時に指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の初回時に指示する |
特になし
「教材」とは、学習の内容を習得するために使う素材、材料のことを指している。「学習材」と言い換えることもできる。スポーツの学習とその指導を考えた場合、当該のスポーツ(種目)の本質を学ぶために使われる素材、あるいは材料のこととなる。具体的には、本質を押さえた上での、優しく工夫された運動やゲームのことでもある。スポーツの指導におけるこのような「教材」の果たす役割について理解するとともに、適切な「教材」を作成したり場合に応じて利用し、苦手な生徒にも楽しい学習が指導できる力を身につける。
The term “materials” refers to the materials or materials used to master the content of a study. It can also be translated as “learning materials. When considering sports learning and its instruction, it refers to the materials or materials used to learn the essence of the sport (discipline) in question. Specifically, it also refers to gently devised exercises and games that are based on the essence of the sport. This course will help students understand the role of such “teaching materials” in the teaching of sports, as well as acquire the ability to create and use appropriate “teaching materials” as needed, and to teach enjoyable learning even to students who are not good at sports.
「教材」と運動の本質について、「運動の特性」という概念から、その考え方を学ぶ。その上で、それぞれの種目の「運動の特性」に基づいた「教材」の種類を実体験を含めて知るとともに、目的に応じて活用する仕方を学ぶ。
The students will learn the concept of “materials” and the essence of exercise from the concept of “characteristics of exercise. Then, learn the types of “materials” based on the “characteristics of exercise” of each discipline, including actual experience, and learn how to utilize them according to the purpose.
1 | 「教材」とは何か -「目的」「内容」「方法」「評価」との関係- |
2 | 「運動の特性」という概念について -スポーツの本質的価値の観点から- |
3 | ワークショップ① -「運動の特性」を体験してみよう- |
4 | 個人的運動の教材について① -陸上運動- |
5 | 個人的運動の教材について② -器械運動- |
6 | 個人的運動の教材について③ -水泳- |
7 | 集団的運動の教材について① -バレーボール- |
8 | 集団的運動の教材について② -サッカー、ハンドボール- |
9 | 集団的運動の教材について③ -バスケットボール- |
10 | 集団的運動の教材について④ -ソフトボール- |
11 | ダンス、表現運動の教材について |
12 | 理論のための教材について |
13 | ワークショップ② -スポーツの教材を開発してみよう- |
14 | まとめと評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
webサイトを利用して資料を収集し関連する内容を適時発表する。そのための準備を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ワークショップ①のレポート(30%) ワークショップ②のレポート(30%) 毎時のリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の初回時に指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の初回時に指示する |
特になし