日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN668/IN668IN668 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
部活動の地域以降をどう考えればよいのか? |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンラインで2回実施する(第5回・第10回授業を予定)。 ※オンライン実施回を変更する場合には、Canvas LMS等で履修者へ正しい日程を通知する。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
Currently, efforts are underway to shift or develop junior high and high school club activities from school-based to community-based educational activities. The nature of club activities is an issue that has a very significant impact on the relationship between school-aged children and sports. The students will acquire knowledge of the history of club activities, the characteristics of club activities as an educational system, the relationship between children's growth and club activities, changes in society and sports activities, reforms in teachers' work styles, and other issues related to club activities from a broad perspective. At the same time, we will nurture the ability to think about how club activities can be better in the future and to create new systems in relation to the growth of children.
The issue of club activities must be considered from a broad perspective, including sports and physical education, teachers and sports leaders, those who are not good at it and those who are, champion-oriented and recreation-oriented, sports clubs and clubs, economic disparities, spontaneity and compulsion, and so on. On the other hand, practical knowledge and execution skills are also required, such as specific teaching methods, technical instruction, management, and human relations. The aim of the program is to acquire the knowledge to live and work while basing it on active learning.
1 | 部活動をめぐる今日的問題 |
2 | 地域移行・展開は如何にして可能か -実践事例の検討から- |
3 | それぞれのステークホルダーから見た部活動 |
4 | 学齢期のスポーツの楽しみ方 |
5 | ラーニング・コネクションとラーニング・エクスチェンジ |
6 | 先端技術とスポーツの技術指導 |
7 | 制度としての部活動の歴史 |
8 | 社会的・経済的格差と部活動 |
9 | スポーツの楽しみ方の多様化と拡大化 |
10 | チーム学校と地域学校協働本部 |
11 | 現場と対話してみよう① |
12 | 現場と対話してみよう② |
13 | ワークショップ -30年後の部活動の姿は?- |
14 | まとめと評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義の内容に応じて実践事例をwebサイトで調べまとめること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(30%) ワークショップ時のレポート(30%) 毎回のリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回講義時に指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回講義時に指示する |
部活動に関して関心を高めておくこと
現在、中学校・高校の部活動を、学校主体の教育活動から地域主体の教育活動へと移行、あるいは展開する取り組みが進められている。部活動のあり方は、学齢期の子どもたちとスポーツの関係において大きな影響を及ぼす問題である。部活動の歴史や教育制度としての特徴、課題と可能性、子どもたちの成長と部活動の関係、社会変化とスポーツ活動の変化、教員の働き方改革など、部活動をめぐる問題を広い視野で捉える知識を身につけるとともに、子どもたちの成長との関係で、今後のより良い部活動のあり方を考えたり新しい仕組みを作ることのできる力を育む。
Currently, efforts are underway to shift or develop junior high and high school club activities from school-based to community-based educational activities. The nature of club activities is an issue that has a very significant impact on the relationship between school-aged children and sports. The students will acquire knowledge of the history of club activities, the characteristics of club activities as an educational system, the relationship between children's growth and club activities, changes in society and sports activities, reforms in teachers' work styles, and other issues related to club activities from a broad perspective. At the same time, we will nurture the ability to think about how club activities can be better in the future and to create new systems in relation to the growth of children.
部活動の問題は、スポーツと体育、教員とスポーツ指導者、苦手な人と得意な人、チャンピオン志向とリクリエーション志向、スポーツクラブと部、経済的格差、自発性と強制性など、広い視野から考えることが求められる。一方で、具体的な指導の仕方、技術指導、マネージメント、人間関係など実践的な知識や遂行力も必要となる。アクティブラーニングを基本としつつ、生きて働く知識を身につけることをねらいとしたい。
The issue of club activities must be considered from a broad perspective, including sports and physical education, teachers and sports leaders, those who are not good at it and those who are, champion-oriented and recreation-oriented, sports clubs and clubs, economic disparities, spontaneity and compulsion, and so on. On the other hand, practical knowledge and execution skills are also required, such as specific teaching methods, technical instruction, management, and human relations. The aim of the program is to acquire the knowledge to live and work while basing it on active learning.
1 | 部活動をめぐる今日的問題 |
2 | 地域移行・展開は如何にして可能か -実践事例の検討から- |
3 | それぞれのステークホルダーから見た部活動 |
4 | 学齢期のスポーツの楽しみ方 |
5 | ラーニング・コネクションとラーニング・エクスチェンジ |
6 | 先端技術とスポーツの技術指導 |
7 | 制度としての部活動の歴史 |
8 | 社会的・経済的格差と部活動 |
9 | スポーツの楽しみ方の多様化と拡大化 |
10 | チーム学校と地域学校協働本部 |
11 | 現場と対話してみよう① |
12 | 現場と対話してみよう② |
13 | ワークショップ -30年後の部活動の姿は?- |
14 | まとめと評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義の内容に応じて実践事例をwebサイトで調べまとめること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
中間レポート(30%) ワークショップ時のレポート(30%) 毎回のリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回講義時に指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回講義時に指示する |
部活動に関して関心を高めておくこと