日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sport and Wellness
Course Code IN670
Theme・Subtitle エスニック・スポーツを学ぶ・考える
Learning and thinking about ethnic sports
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンラインで3回実施する(第5回・第9回・第12回授業)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SWN3000
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

The goal of this course is to examine the ethnic sports played around the world today from various cultural aspects such as tradition, religion, customs, creation, and spread, in order to grasp the true significance of ethnic sports that differ from modern sports, and to learn the academic system of "sports anthropology."

【Course Contents】

Sports anthropology is an academic field that examines and studies ethnic sports from all cultural aspects. Unlike modern sports that are played with uniform rules, ethnic sports have been formed within the unique cultures of various ethnic groups, societies, cultures, religions, etc., and are therefore deeply rooted in human life. In addition to competitive sports, there are also non-competitive sports such as games, festivals, and dances.
This course uses various ethnic sports as examples to clarify the sports culture that humanity has built. The course is mainly conducted in the classroom, but video materials will also be used to deepen understanding.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスーエスニック・スポーツとの出会い
:エスニック・スポーツの実態を把握し、スポーツ人類学に対する理解を深める
:理論
Guidance: Encountering ethnic sports
: Understanding the reality of ethnic sports and deepening understanding of sports anthropology
2 スポーツ人類学の概念と歴史的変遷
:スポーツ人類学の研究分野と研究動向について把握し、学問としての意義を考える
:理論
The concept and historical evolution of sport anthropology
: Understanding the research fields and trends of sport anthropology and considering its significance as an academic field
3 エスニック・スポーツのフィールドワークの方法論
:エスニック・スポーツを調べる実際の研究手法について学ぶ
:理論
Fieldwork methodology for ethnic sports
: Learn about actual research methods for investigating ethnic sports
4 遊戯と人間の有機的関係
:人間の本性である遊びの中に見られる、その本質と関係性について考える
:理論
The organic relationship between play and humans
: Thinking about the essence and relationships seen in play, which is an innate part of human nature
5 エスニック・スポーツと土着精霊(映像資料活用)
:先住民の社会で行われているエスニック・スポーツと、それに関わる信仰的要素について考える
Ethnic sports and indigenous spirituality (using video materials)
: Thinking about the ethnic sports played in indigenous societies and the religious elements that accompany them
6 エスニック・スポーツの政治的活用
:中国の少数民族運動大会に見られる、少数民族と政府の関係、そして少数民族の文化が政府の企みとして中国の伝統文化に展開する過程について考える
:理論
Political Use of Ethnic Sports
: Considering the relationship between ethnic minorities and the government as seen in China's ethnic minority sports competitions, and the process by which ethnic minority culture is deployed in traditional Chinese culture as a government plot
7 創られた伝統ー日本武道の創造
:日本の伝統文化でる武道が、社会的状況によって新たに創造されていく過程について検証する
:理論
Invention of Tradition: The Invention of Japanese Martial Arts
: Examining the process by which martial arts, a traditional Japanese culture, is newly created in response to social conditions
8 格闘スポーツの社会的変容ータイのムエタイ
:タイの国民的スポーツであるムエタイの現在を把握し、その変容過程について考える
:理論
Social transformation of combat sports - Muay Thai in Thailand
: Understanding the current state of Muay Thai, Thailand's national sport, and considering its transformation process
9 球技のエスニシティ(映像資料活用)
:イタリアのカルチョ・ストリーコを対象に、エスニック・スポーツの集団的アイデンティティーの形成について考える
:理論
Ethnicity in ball games (using video materials)
Considering the formation of collective identity in ethnic sports, focusing on Italian Calcio Storico
10 人間と動物の関係ーアニマル・スポーツ
:人間と動物の関係に見られる遊戯的要素と動物を用いたスポーツの諸問題について考える
:理論
Relationships between humans and animals - Animal sports
: Playful elements in the relationship between humans and animals and issues surrounding sports using animals
11 儀礼的行為としてのエスニック・スポーツ
:古くがら儀礼的な行為の中で行われていたスポーツは、神と人間を繋げるツールになっていたことからエスニック・スポーツの社会的機能について考える
:理論
Ethnic sports as ritual acts
:Sports, which have long been performed as part of ritual activities, have become a tool to connect gods and humans, and this leads us to consider the social function of ethnic sports.
12 エスニック・スポーツとアイデンティティーWEIO(映像資料活用)
:今日におけるエスニック・スポーツの意義と展開の様子について考える
Ethnic Sports and Identity WEIO (using video materials)
: Thinking about the significance and development of ethnic sports today
13 植民地期アジアのスポーツ文化
:支配と被支配という国家間の力の関係で、スポーツが如何に役割を果たしたかについて考える
:理論
Sports culture in colonial Asia
: considering how sports played a role in the power relations between nations, the rulers and the ruled
14 日本の天皇家の存続とスポーツ役割
:日本の天皇家がその存続のため、近代的文化要素であるスポーツを取り入れる過程を意義について考える
:理論
The survival of the Japanese Imperial Family and the role of sports
: Considering the significance of the process by which the Japanese Imperial Family adopted sports, a modern cultural element, in order to survive

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に指定の参考書を読み、不明な語句や疑問点について調べておく(各回約2時間程度)
授業後には、授業で配した授業資料を参照し、不明なところをまとめておく(各回約2時間程度)
Please read the assigned textbook in advance and research any terms or points of concern to you (approximately 2 hours per class).
After class, please refer to the handouts distributed in class and summarize any points you do not understand (approximately 2 hours per class).

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 レポート課題(30%)
備考 (Notes)
授業回数の3分の1以上欠席したものは、定期試験の受講資格なし。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 『よくわかるスポーツ人類学』 寒川恒夫編 ミネルヴァ書房 2017 9784623080151
2 『教養としてのスポーツ人類学』 寒川恒夫編 大修館書店 2004 4469265527

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

本授業の履修にあたっては、まず社会を多角度的に見る目を必要とする。社会を構成する諸要素が互いに有機的に関連していることが理解できると授業内容が理解しやすくなる。
In order to take this course, you will first need to be able to see society from multiple angles. If you understand that the various elements that make up society are organically related to each other, you will find it easier to understand the content of the course.

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業生の皆さん。エスニック・スポーツは、人間社会を構成する根本的な文化要素の一つです。楽しく学びましょう。
Dear students, Ethnic sports are one of the fundamental cultural elements that make up human society. Let's have fun learning about them.

【注意事項 / Notice】