日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN678/IN678IN678 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
スポーツビジネスパーソンとともにコミュニケーションを実践する(Practice communication with sports business person) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 人数制限30 名 |
Students will be challenged to formulate and present ideas for finding and solving problems in the sports business from the “viewpoint of the business creator”. Acquire more practical thinking and communication skills required of business person.
While listening to guest speakers who are professionals in the sports business, students will create and propose new ideas for services, products, and initiatives in the sports business. Students will learn practical knowledge to acquire the thinking and communication skills required in society for planning and presentation.
1 | 本講を学ぶ意義 ―スポーツビジネスと実践的コミュニケーション― What you should learn through this lecture - Sports Business and Practical Communication - |
2 | スポーツビジネス概論 Introduction to Sports Business |
3 | プロフェッショナルに学ぶ「スポーツビジネスの最前線」(ゲストスピーカー) Learning from Professionals "The Front Line of Sports Business"(Guest Speaker) |
4 | グループディスカッション①/課題を抽出する Group Discussion 1/Identifying Issues |
5 | 物事の本質をとらえる ーWhyから考える目的意識と成果定義ー Understand the nature of things - Objective and Outcome Definition from 'Why' - |
6 | ビジネスプランをデザインする Design a Business Plan |
7 | グループディスカッション②/ブレインストーミング Group Discussion 2/Brainstorming session |
8 | プロフェッショナルに学ぶ「プレゼンテーションの心得」(ゲストスピーカー) Learning from Professionals "Presentation Tips"(Guest Speaker) |
9 | グループディスカッション③/プランニング&デザイン Group Discussion 3/Planning & Design |
10 | ビジネスコミュニケーション戦略 Business Communication Strategy |
11 | グループディスカッション④/議論&資料作成 Group Discussion 4/Discussion & Documentation |
12 | グループディスカッション⑤/プレゼンテーショントレーニング Group Discussion 5/Presentation Training |
13 | プロフェッショナルに語るプレゼンテーション(ゲストスピーカー) Presentations that speak to professionals(Guest Speaker) |
14 | 総括 ―スポーツビジネスコミュニケーションを考える― Total Review - Considering Sports Business Communication - |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習や復習等の指示は、履修者に対して都度別途行う。各自が確認して予習・復習等に臨むこと。
また、企業に対する提案作成や発表準備など、授業時間外の個人・グループによるワークが発生することを理解した上で履修すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・貢献度(25%) 授業内に指示した提出物(25%) 最終プレゼンテーション(グループ)(25%) 最終レポート(個人)(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
参加してくださるビジネスパーソンに対する尊重・敬意をもって講義に参加すること。
少人数グループによるプレゼンテーションを実施するため、スポーツと同様に、受講するクラスメイトやチームメイトと力を合わせ、積極的・主体的に行動・発言・挑戦(プレー)し、さまざまな困難にも立ち向かうアグレッシブな姿勢で臨むこと。
なお、春学期開講の「スポーツビジネス論」を受講していることを推奨する。
スポーツビジネスに関して、「ビジネスを創る側の視点」に立ち、課題を発見し解決へと導くためのアイデア策定およびプレゼンテーションに挑戦する。ビジネスパーソンに求められるより実践的な思考・コミュニケーションスキルを身につける。
Students will be challenged to formulate and present ideas for finding and solving problems in the sports business from the “viewpoint of the business creator”. Acquire more practical thinking and communication skills required of business person.
スポーツビジネスのプロフェッショナルをゲストスピーカーとしてお招きしながら、スポーツビジネスにおけるサービス・商品・取り組みなど新アイデアを創造し提案する。またそうしたプランニング・プレゼンテーションに際して必要な、社会で求められる思考力やコミュニケーション能力などを身につけるための知見を実践的に学ぶ。
While listening to guest speakers who are professionals in the sports business, students will create and propose new ideas for services, products, and initiatives in the sports business. Students will learn practical knowledge to acquire the thinking and communication skills required in society for planning and presentation.
1 | 本講を学ぶ意義 ―スポーツビジネスと実践的コミュニケーション― What you should learn through this lecture - Sports Business and Practical Communication - |
2 | スポーツビジネス概論 Introduction to Sports Business |
3 | プロフェッショナルに学ぶ「スポーツビジネスの最前線」(ゲストスピーカー) Learning from Professionals "The Front Line of Sports Business"(Guest Speaker) |
4 | グループディスカッション①/課題を抽出する Group Discussion 1/Identifying Issues |
5 | 物事の本質をとらえる ーWhyから考える目的意識と成果定義ー Understand the nature of things - Objective and Outcome Definition from 'Why' - |
6 | ビジネスプランをデザインする Design a Business Plan |
7 | グループディスカッション②/ブレインストーミング Group Discussion 2/Brainstorming session |
8 | プロフェッショナルに学ぶ「プレゼンテーションの心得」(ゲストスピーカー) Learning from Professionals "Presentation Tips"(Guest Speaker) |
9 | グループディスカッション③/プランニング&デザイン Group Discussion 3/Planning & Design |
10 | ビジネスコミュニケーション戦略 Business Communication Strategy |
11 | グループディスカッション④/議論&資料作成 Group Discussion 4/Discussion & Documentation |
12 | グループディスカッション⑤/プレゼンテーショントレーニング Group Discussion 5/Presentation Training |
13 | プロフェッショナルに語るプレゼンテーション(ゲストスピーカー) Presentations that speak to professionals(Guest Speaker) |
14 | 総括 ―スポーツビジネスコミュニケーションを考える― Total Review - Considering Sports Business Communication - |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習や復習等の指示は、履修者に対して都度別途行う。各自が確認して予習・復習等に臨むこと。
また、企業に対する提案作成や発表準備など、授業時間外の個人・グループによるワークが発生することを理解した上で履修すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・貢献度(25%) 授業内に指示した提出物(25%) 最終プレゼンテーション(グループ)(25%) 最終レポート(個人)(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
参加してくださるビジネスパーソンに対する尊重・敬意をもって講義に参加すること。
少人数グループによるプレゼンテーションを実施するため、スポーツと同様に、受講するクラスメイトやチームメイトと力を合わせ、積極的・主体的に行動・発言・挑戦(プレー)し、さまざまな困難にも立ち向かうアグレッシブな姿勢で臨むこと。
なお、春学期開講の「スポーツビジネス論」を受講していることを推奨する。