日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学部/College of Sport and WellnessCollege of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IN776/IN776IN776 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンラインで3回実施する(第3回・第4回・5回授業)※オンライン実施回を変更する場合には、Canvas LMS等で履修者へ 正しい日程を通知する |
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWN3320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
This course provides practical training for conducting comprehensive activities as an athletic trainer in sports settings. In these environments, trainers may encounter a variety of situations, requiring them to act calmly and promptly in response to incidents. To achieve this, it is essential to meticulously plan and execute training activities and objectively analyze the outcomes. The course objectives include the ability to create and implement an emergency response flowchart for incidents occurring in sports settings, as well as to efficiently fulfill the roles of an athletic trainer, particularly in ensuring safety and health management and preventing, managing, and responding to sports injuries and emergencies.
This course involves practical training to comprehensively carry out the duties of an athletic trainer in sports settings. In such environments, trainers encounter various situations and must act calmly and swiftly in response to incidents. To achieve this, it is essential to meticulously plan and execute trainer activities and objectively analyze the results. The goals of this course are to enable students to create and implement an emergency response flowchart for accidents in sports settings and to effectively fulfill their roles as athletic trainers, particularly in ensuring safety and health management, preventing sports injuries and disorders, and providing emergency care.
1 | 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防の概念 |
2 | スポーツ現場におけるスポーツ外傷・障害・事故・疾病の実態 |
3 | 各種要因が安全・健康管理に及ぼす影響 |
4 | 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害予防におけるJSPO-ATの役割 |
5 | スポーツ外傷・障害に対する予防的手段(装具・防具) |
6 | スポーツ外傷・障害に対する予防的手段(ストレッチング) |
7 | スポーツ外傷・障害に対する予防的手段(テーピング) |
8 | 再発予防を踏まえたスポーツ活動復帰への考え方 |
9 | フィジカルデータの理解と活用のための基礎知識 |
10 | 内科的メディカルチェックデータの理解と活用 |
11 | 整形外科的メディカルチェックの理解と活用(頭部・体幹) |
12 | 整形外科的メディカルチェックの理解と活用(上肢・下肢) |
13 | 身体的特徴・身体機能に関するデータの活用 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第2巻 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防』 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)資格取得に必須の科目である
【要確認】日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)の資格取得に必須の科目である。
設定された曜日時限での授業以外に、配属された実習場所での現場実習(45時間以上)が必要となる。
実技を学生主体で進める専門性が高い科目であるため、JSPO-AT の資格取得に対して強い意志のある学生が履修すること。また、アスレティックリハビリテーション実習1,2を履修の上で本科目を履修すること。
資料の配布、課題の提出などにCanvas LMSを使用するため、必要な機器を持参すること
アスレティックトレーナーとしての活動をスポーツ現場で総合的に行う実習である。スポーツ現場では、様々な場面に遭遇するが、発生した事象に対して、冷静かつ迅速に行動するために、綿密なトレーナー活動を計画・遂行し、成果を客観的に分析できることが必要である。到達目標は、スポーツ現場での事故発生時の救急処置の対応フローチャートの作成・遂行ができるようになるとともに、アスレティックトレーナーとしての役割(特に、安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防、救急対応)を円滑に進められるようになることである。
This course provides practical training for conducting comprehensive activities as an athletic trainer in sports settings. In these environments, trainers may encounter a variety of situations, requiring them to act calmly and promptly in response to incidents. To achieve this, it is essential to meticulously plan and execute training activities and objectively analyze the outcomes. The course objectives include the ability to create and implement an emergency response flowchart for incidents occurring in sports settings, as well as to efficiently fulfill the roles of an athletic trainer, particularly in ensuring safety and health management and preventing, managing, and responding to sports injuries and emergencies.
アスレティックトレーナーとしての活動をスポーツ現場で総合的に行う実習である。スポーツ現場では、様々な場面に遭遇するが、発生した事象に対して、冷静かつ迅速に行動するために、綿密なトレーナー活動を計画・遂行し、成果を客観的に分析できることが必要である。到達目標は、スポーツ現場での事故発生時の救急処置の対応フローチャートの作成・遂行ができるようになるとともに、アスレティックトレーナーとしての役割(特に、安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防、救急対応)を円滑に進められるようになることである。
This course involves practical training to comprehensively carry out the duties of an athletic trainer in sports settings. In such environments, trainers encounter various situations and must act calmly and swiftly in response to incidents. To achieve this, it is essential to meticulously plan and execute trainer activities and objectively analyze the results. The goals of this course are to enable students to create and implement an emergency response flowchart for accidents in sports settings and to effectively fulfill their roles as athletic trainers, particularly in ensuring safety and health management, preventing sports injuries and disorders, and providing emergency care.
1 | 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防の概念 |
2 | スポーツ現場におけるスポーツ外傷・障害・事故・疾病の実態 |
3 | 各種要因が安全・健康管理に及ぼす影響 |
4 | 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害予防におけるJSPO-ATの役割 |
5 | スポーツ外傷・障害に対する予防的手段(装具・防具) |
6 | スポーツ外傷・障害に対する予防的手段(ストレッチング) |
7 | スポーツ外傷・障害に対する予防的手段(テーピング) |
8 | 再発予防を踏まえたスポーツ活動復帰への考え方 |
9 | フィジカルデータの理解と活用のための基礎知識 |
10 | 内科的メディカルチェックデータの理解と活用 |
11 | 整形外科的メディカルチェックの理解と活用(頭部・体幹) |
12 | 整形外科的メディカルチェックの理解と活用(上肢・下肢) |
13 | 身体的特徴・身体機能に関するデータの活用 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に提示する課題により予習と復習を行う予定がある。詳細は授業内で説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 授業参加度(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本スポーツ協会 | 『アスレティックトレーナー専門科目テキスト第2巻 安全・健康管理およびスポーツ外傷・障害の予防』 | 日本スポーツ協会 | 2022 |
日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)資格取得に必須の科目である
【要確認】日本スポーツ協会公認アスレティックトレーナー(JSPO-AT)の資格取得に必須の科目である。
設定された曜日時限での授業以外に、配属された実習場所での現場実習(45時間以上)が必要となる。
実技を学生主体で進める専門性が高い科目であるため、JSPO-AT の資格取得に対して強い意志のある学生が履修すること。また、アスレティックリハビリテーション実習1,2を履修の上で本科目を履修すること。
資料の配布、課題の提出などにCanvas LMSを使用するため、必要な機器を持参すること