日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JB144/JB144JB144 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ジェイン・オースティンの文学的影響圏 (2): マライア・エッジワース |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PB306 |
The Anglo-Irish novelist Maria Edgeworth (1768-1849) is often compared with Jane Austen. By closely reading Edgeworth’s The Absentee (1812), we will consider how their attitudes differed in dealing with similar social topics, how much of their literary spaces are in common, and how much they influenced each other.
In Maria Edgeworth's The Absentee, the hero, whose parents have wasted a lot of money on socialising, visits Ireland, where their family estates are rented to farmers. After nearly being ensnared by the matchmaking plots of the Dublin social world, he sets about improving the situations of the family's estates. The themes of matchmaking and agricultural reform strongly remind us of Jane Austen's Emma, but the narrative attitudes of Edgeworth and Austen distinctly differ, although much similarity can also be detected. By repositioning Edgeworth and Austen in the context of literary history, we will consider where their similarity and difference lie.
In each class, we will appoint presenters and use their report as the starting point for the discussion. It is expected that not only the presenters, but all participants will proactively speak up in class.
1 | イントロダクション |
2 | The Absentee 講読第1回 |
3 | The Absentee 講読第2回 |
4 | The Absentee 講読第3回 |
5 | The Absentee 講読第4回 |
6 | The Absentee 講読第5回 |
7 | The Absentee 講読第6回 |
8 | The Absentee 講読第7回 |
9 | The Absentee 講読第8回 |
10 | The Absentee 講読第9回 |
11 | The Absentee 講読第10回 |
12 | The Absentee 講読第11回 |
13 | The Absentee 講読第12回 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当の回は、レジュメを丹念に用意してください。その以外の回も、次回の範囲を精読しておくようにしてください。参考文献が指定された場合は、それもしっかり読んでおいてください。毎週の予習・復習などに当ててほしい時間は、4時間です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Maria Edgeworth | The Absentee | Penguin | 2000 | 9780140436457 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者の理解度を見極めながら、授業内で適宜指示してゆきます。 |
しばしばジェイン・オースティンと比較されるアングロ・アイリッシュの作家マライア・エッジワース (1768-1849) のThe Absentee (1812) を精読することによって、類似の社会的問題を扱う際にオースティンとエッジワースの態度にどのような差異があったのか、二人の文学的空間はどのくらい重なり合い、どのくらい影響しあっているのかを探ります。
The Anglo-Irish novelist Maria Edgeworth (1768-1849) is often compared with Jane Austen. By closely reading Edgeworth’s The Absentee (1812), we will consider how their attitudes differed in dealing with similar social topics, how much of their literary spaces are in common, and how much they influenced each other.
マライア・エッジワースの『不在地主』(1812) は、社交のために財産を浪費する両親を持った主人公が一家の土地が農業に貸し出されているアイルランドに赴き、ダブリン社交界におけるマッチメイキングの罠にはまりかけたあと、農地の状態の改善にとりかかるというプロットを持っています。マッチメイキング、および農地の立て直しというテーマはオースティンの『エマ』を強く想起させますが、エッジワースとオースティンの語り口は類似性を帯びつつも明らかに異なっています。その類似と差異がどこに存するのか、二人を文学史的コンテクストの中に置き直すことによって考えてみましょう。
毎回、発表者を決めて報告してもらい、それを出発点としてディスカッションに入ってゆきます。発表者のみならず、全参加者の積極的な発言を期待します。
In Maria Edgeworth's The Absentee, the hero, whose parents have wasted a lot of money on socialising, visits Ireland, where their family estates are rented to farmers. After nearly being ensnared by the matchmaking plots of the Dublin social world, he sets about improving the situations of the family's estates. The themes of matchmaking and agricultural reform strongly remind us of Jane Austen's Emma, but the narrative attitudes of Edgeworth and Austen distinctly differ, although much similarity can also be detected. By repositioning Edgeworth and Austen in the context of literary history, we will consider where their similarity and difference lie.
In each class, we will appoint presenters and use their report as the starting point for the discussion. It is expected that not only the presenters, but all participants will proactively speak up in class.
1 | イントロダクション |
2 | The Absentee 講読第1回 |
3 | The Absentee 講読第2回 |
4 | The Absentee 講読第3回 |
5 | The Absentee 講読第4回 |
6 | The Absentee 講読第5回 |
7 | The Absentee 講読第6回 |
8 | The Absentee 講読第7回 |
9 | The Absentee 講読第8回 |
10 | The Absentee 講読第9回 |
11 | The Absentee 講読第10回 |
12 | The Absentee 講読第11回 |
13 | The Absentee 講読第12回 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当の回は、レジュメを丹念に用意してください。その以外の回も、次回の範囲を精読しておくようにしてください。参考文献が指定された場合は、それもしっかり読んでおいてください。毎週の予習・復習などに当ててほしい時間は、4時間です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Maria Edgeworth | The Absentee | Penguin | 2000 | 9780140436457 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者の理解度を見極めながら、授業内で適宜指示してゆきます。 |