日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Arts
Course Code JB144
Theme・Subtitle ジェイン・オースティンの文学的影響圏 (2): マライア・エッジワース
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL6313
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 後期課程用科目コード:PB306

【Course Objectives】

The Anglo-Irish novelist Maria Edgeworth (1768-1849) is often compared with Jane Austen. By closely reading Edgeworth’s The Absentee (1812), we will consider how their attitudes differed in dealing with similar social topics, how much of their literary spaces are in common, and how much they influenced each other.

【Course Contents】

In Maria Edgeworth's The Absentee, the hero, whose parents have wasted a lot of money on socialising, visits Ireland, where their family estates are rented to farmers. After nearly being ensnared by the matchmaking plots of the Dublin social world, he sets about improving the situations of the family's estates. The themes of matchmaking and agricultural reform strongly remind us of Jane Austen's Emma, but the narrative attitudes of Edgeworth and Austen distinctly differ, although much similarity can also be detected. By repositioning Edgeworth and Austen in the context of literary history, we will consider where their similarity and difference lie.

In each class, we will appoint presenters and use their report as the starting point for the discussion. It is expected that not only the presenters, but all participants will proactively speak up in class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 The Absentee 講読第1回
3 The Absentee 講読第2回
4 The Absentee 講読第3回
5 The Absentee 講読第4回
6 The Absentee 講読第5回
7 The Absentee 講読第6回
8 The Absentee 講読第7回
9 The Absentee 講読第8回
10 The Absentee 講読第9回
11 The Absentee 講読第10回
12 The Absentee 講読第11回
13 The Absentee 講読第12回
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

発表担当の回は、レジュメを丹念に用意してください。その以外の回も、次回の範囲を精読しておくようにしてください。参考文献が指定された場合は、それもしっかり読んでおいてください。毎週の予習・復習などに当ててほしい時間は、4時間です。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への貢献度(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Maria Edgeworth The Absentee Penguin 2000 9780140436457

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
受講者の理解度を見極めながら、授業内で適宜指示してゆきます。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】