日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JB165/JB165JB165 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Herman Melville研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PB329 |
Students in this course will improve their reading comprehension skills through conducting an intensive reading of an American literary work and build their interpretation with a conscious understanding of the work's background, historical period, and literary contexts.
In this seminar, we will read Herman Melville's Moby-Dick (1851). It is a well-known masterpiece of American literature, but not many readers have read it in its entirety due to its difficulty and length. Through the reading of this novel, we will discuss a variety of issues the work addresses, such as individualism and American democracy. As this masterpiece is open to every possibility of interpretation, students are encouraged to bring their own unique perspectives into their reading of this novel.
As this course will also share materials to aid in reading comprehension, I encourage students who have never read Moby-Dick but are interested in reading it to take this class.
1 | イントロダクション |
2 | Moby-Dick読解 (1) |
3 | Moby-Dick読解 (2) |
4 | Moby-Dick読解 (3) |
5 | Moby-Dick読解 (4) |
6 | Moby-Dick読解 (5) |
7 | Moby-Dick読解 (6) |
8 | Moby-Dick読解 (7) |
9 | Moby-Dick読解 (8) |
10 | Moby-Dick読解 (9) |
11 | Moby-Dick読解 (10) |
12 | Moby-Dick読解 (11) |
13 | Moby-Dick読解 (12) |
14 | Moby-Dick読解 (13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語による学位論文執筆に備えるため、学期を通じて英作文のトレーニングを行う。具体的には、毎週300wordsほどの英語によるレスポンス・ペーパーの提出を義務づけ、毎回添削の上で返却する。また、学期末レポートも英語で書くことを必須とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、ディスカッションへの貢献度(30%) 毎週のレスポンスペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Herman Melville | Moby-Dick | Norton | 2017 | 0393285006 |
その他 (Others) | |||||
必ず指定された版を購入のこと。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜指示する。 |
電子辞書を除く電子機器の使用を控えること(PC、タブレット、スマートフォンなど)。
アメリカ文学の精読を通じて、語学的に正確に読解することはもちろん、作品の背後にある歴史的・文化的コンテクストに留意しながら作品解釈することを目指す。
Students in this course will improve their reading comprehension skills through conducting an intensive reading of an American literary work and build their interpretation with a conscious understanding of the work's background, historical period, and literary contexts.
Herman Melville, Moby-Dick (1851)を読解する。言わずと知れたアメリカ文学を代表する傑作であるが、その難解さと長大さゆえ、通読したことのある読者はそこまで多くはないだろう。そこで本演習では、教員が読みどころと歴史的・文化的背景を示しつつ、クラスで協力し合いながら全体を読み切ることを目指す。その上で、アメリカとは何か、個人主義とは何か、民主主義とは何かなど、この作品が取り組んでいる壮大な諸問題について考察してみたい。この名作はあらゆる読解の可能性に開かれているので、各自の問題意識のもとに読解に取り組んでほしい。
また、読解の補助となる資料も共有しながら読み進めるので、『白鯨』を読んだことがない、でも読んでみたいと思っている学生にこそ本演習を受講してもらいたい。
In this seminar, we will read Herman Melville's Moby-Dick (1851). It is a well-known masterpiece of American literature, but not many readers have read it in its entirety due to its difficulty and length. Through the reading of this novel, we will discuss a variety of issues the work addresses, such as individualism and American democracy. As this masterpiece is open to every possibility of interpretation, students are encouraged to bring their own unique perspectives into their reading of this novel.
As this course will also share materials to aid in reading comprehension, I encourage students who have never read Moby-Dick but are interested in reading it to take this class.
1 | イントロダクション |
2 | Moby-Dick読解 (1) |
3 | Moby-Dick読解 (2) |
4 | Moby-Dick読解 (3) |
5 | Moby-Dick読解 (4) |
6 | Moby-Dick読解 (5) |
7 | Moby-Dick読解 (6) |
8 | Moby-Dick読解 (7) |
9 | Moby-Dick読解 (8) |
10 | Moby-Dick読解 (9) |
11 | Moby-Dick読解 (10) |
12 | Moby-Dick読解 (11) |
13 | Moby-Dick読解 (12) |
14 | Moby-Dick読解 (13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語による学位論文執筆に備えるため、学期を通じて英作文のトレーニングを行う。具体的には、毎週300wordsほどの英語によるレスポンス・ペーパーの提出を義務づけ、毎回添削の上で返却する。また、学期末レポートも英語で書くことを必須とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、ディスカッションへの貢献度(30%) 毎週のレスポンスペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Herman Melville | Moby-Dick | Norton | 2017 | 0393285006 |
その他 (Others) | |||||
必ず指定された版を購入のこと。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜指示する。 |
電子辞書を除く電子機器の使用を控えること(PC、タブレット、スマートフォンなど)。